سی‌و‌یکم/۳۱ اکتبر در تاریخ – درگذشت الیزه لسلی و…

سی‌و‌یکم/۳۱ اکتبر در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز یوهانس فرمیر؛ از نقاشان هلندی دورۀ باروک و از پایه‌گذاران دوران طلایی هنر هلند، تا درگذشت ایندیرا گاندی؛ نخست‌وزیر و یکی از برجسته‌ترین و بحث‌برانگیزترین رهبران هند که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
سی‌و‌یکم/۳۱ اکتبر در تاریخ

سی‌و‌یکم/۳۱ اکتبر در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز جهانی اصلاح
– روز جهانی شهرها
– روز جهانی هالووین
– روز جهانی مبارزه با فساد

 


 

  • وقایع

– در سال ۱۵۱۷م؛ مارتین لوتر مطابق رسوم دانشگاهی آن دوره، به‌منظور ایجاد بحث، اعلامیه‌ای مبنی بر ۹۵ تز در زمینۀ کاربرد دریافت مالیات از طرف کلیسا و نقش پاپ صادر کرد که در پروتستانتیسم، انتشار این تزها، آغاز اصلاحات پروتستانی محسوب می‌شود.
– در سال ۲۰۱۰م؛ ۶ داوطلب انتحاری از گروهی به‌نام دولت اسلامی عراق، به‌کلیسای کاتولیک سریانی در بغداد حمله کرده و اقدام به‌کشتن نیایش‌گران کردند. در این حملۀ انتحاری ۵۷ نمازگزار، کشیش، پلیس و ناظرین کشته‌شدند و ۷۸ زخمی و زخمی شدید برجای گذاشته‌شد.

 


 

  • زادروزها

– زادروز یوهانس فرمیر در سال ۱۶۳۲م؛ از معروف‌ترین نقاشان هلندی دورۀ باروک که از پایه‌گذاران دوران طلایی هنر هلند در قرن ۱۷م می‌باشد.
– زادروز کاتسوشیکا هوکوسائی در سال ۱۷۶۰م؛ نقاش و چاپ‌گر ژاپنی در سبک اوکی‌یوئه
– زادروز جان کیتس در سال ۱۷۹۵م؛ یکی از شاعران بزرگ و برجستۀ مکتب رمانتیسم
– زادروز آدولف فون بایر در سال ۱۸۳۵م؛ شیمی‌دان آلمانی و برندۀ جایزۀ نوبل شیمی در سال ۱۹۰۵م که موفق به‌سنتز مادۀ رنگیِ موسوم به‌ایندیگو (نیل) و همچنین کشف فرمول شیمیایی آن شد.
– زادروز چیانگ کای شک در سال ۱۸۸۷م؛ رهبر سیاسی و نظامی چینی که پس از فُوتِ سون یات سن در ۱۹۲۵م، مدعی رهبری کومینتانگ شد و رهبری حزب را در اختیار گرفت.
– زادروز آلکساندر آلکساندرویچ آلخین در سال ۱۸۹۲م؛ قهرمان نامدار شطرنج جهان
– زادروز اتل واترز در سال ۱۸۹۶م؛ موسیقی‌دان، خواننده و بازیگر اهل ایالات متحدۀ آمریکا
– زادروز آبراهام والد در سال ۱۹۰۲م؛ ریاضی‌دان مجار که در زمینۀ آنالیز تابعی و آمار فعالیت داشت.
– زادروز جان هیوگن‌هالتز در سال ۱۹۱۴م؛ طراح خودرو و میدان‌های مسابقات اتومبیل‌رانی اهل هلند
– زادروز زُها حَدید در سال ۱۹۵۰م؛ معمار برجستۀ عراقی‌بریتانیایی در سبک واسازی که اغلب آثار وی انعکاس آمیزه‌ای از ساختمان‌سازی، زمین‌شناسی و مناظر اطراف است. آثار و طراحی‌های وی با حرکت و جریان‌داشتن، ضمن پیروی از هندسۀ نااقلیدسی، نظم جدیدی را در فضا ایجاد می‌کنند. معماری او را می‌توان تلاش برای ایجاد پُلی میان مدرنیسم متقدم و عصر دیجیتال دانست. وی در سال ۲۰۰۴م نخستین زنی بود که به‌دریافت جایزۀ معماری پریتزکِر نائل آمد و در طول دوران فعالیت حرفه‌ای خود حدود ۹۵۰ پروژه را در ۴۴ کشور به‌اجرا درآورد که پروژۀ هتل فرشتۀ پاسارگاد در تهران یکی از آثار اوست. مجلۀ فوربز در سال ۲۰۰۸م، او را به‌عنوان شصت‌و‌نهمین زن قدرت‌مند جهان لقب داد.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  دوازدهم/12 اردیبهشت‌ماه در تاریخ - درگذشت ناصرالدین‌شاه قاجار و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت اگون شیله در سال ۱۹۱۸م؛ نقاش اتریشی و یکی از شاگردان گوستاو کلیمت و یکی از نقاشان مهم فیگوراتیو (نقاشی و تندیس) اوایل قرن ۲۰م که خودنگاره‌ها و بدن‌های پیچان، یکی از مهم‌ترین مشخصه‌های نقاشی او هستند که از وی، هنرمندی اکسپرسیونیست (هیجان‌نمایی، بیان‌گرایی) می‌سازند.
– درگذشت هری هودینی در سال ۱۹۲۶م؛ شعبده‌باز، بدل‌کار، تهیه‌کننده و بازیگر فیلم مجارستانی‌آمریکایی که امروزه به‌عنوان یکی از بزرگان و حتی بزرگ‌ترین شعبده‌بازان دنیا شناخته می‌شود.
– درگذشت الیزه لسلی در سال ۱۹۶۶م؛ بازیگر آمریکایی و اولین ستارۀ کودک آمریکایی و مشهورترین بازیگر خردسال دوران خود که بالاترین دستمزد را دریافت می‌کرد.
– درگذشت ایندیرا گاندی در سال ۱۹۸۴م؛ نخست‌وزیر، سیاست‌مدار و یکی از برجسته‌ترین و بحث‌برانگیزترین رهبران هند بود. او هنگامی که علیه جنبش جدایی‌طلب خالصتان در پنجاب هند، دستور یورش به‌معبد طلایی را صادر کرد، توسط یکی از محافظانش که پیرو آیین سیک بود، ترور شد.
– درگذشت روبرت سندرسون مالیکن در سال ۱۹۸۶م؛ فیزیک‌دان و شیمی‌دان آمریکایی که در سال ۱۹۶۶م برای کار بر روی کشش شیمیایی و ساختار الکترونیکی مولکول‌ها از راه مطالعۀ تئوریِ اوربیتال مولکولی، موفق به‌کسب جایزۀ نوبل شیمی شد.
– درگذشت ریور جود فینیکس در سال ۱۹۹۳م؛ بازیگر آمریکایی نامزد اسکار، موسیقی‌دان و فعال آمریکایی
– درگذشت فدریکو فلینی در سال ۱۹۹۳م؛ فیلم‌نامه‌نویس و کارگردان فیلم ایتالیایی و یکی از نامداران سینمای ایتالیا
– درگذشت اِولین باغچه‌بان در سال ۲۰۱۰م؛ موسیقی‌دان، خوانندۀ اپرا که همراه با فاخره صبا، از بنیان‌گذاران اپرای تهران بودند. وی سال‌ها آواز گروهی (کُر) هنرستان عالی موسیقی را رهبری می‌کرد.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  هشتم/8 شهریورماه در تاریخ - درگذشت محمدعلی رجایی و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *