سی‌و‌یکم/۳۱ می در تاریخ – درگذشت لئو جیمز رینواتر و…

سی‌و‌یکم/۳۱ می در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز والت ویتمن؛ شاعر مدرن و روزنامه‌نگار آمریکایی و پدیدآورندۀ شعر آزاد آمریکا، تا درگذشت فرانتس یوزف هایدن؛ آهنگ‌ساز و موسیقی‌دان اتریشی و یکی از پایه‌گذاران موسیقی کلاسیک که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
سی‌و‌یکم/۳۱ می در تاریخ

سی‌و‌یکم/۳۱ می در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز جهانی بدون دخانیات

 


 

  • وقایع

– در سال ۱۷۹۰م؛ برای نخستین‌بار قانون حق تکثیر در ایالات متحدۀ آمریکا با امضای جورج واشنگتن، تبدیل به‌قانون شد.
– اعلام استقلال افغانستان از استعمار انگلستان در سال ۱۹۱۹م
– در سال ۱۹۳۵م؛ در اثر زلزله‌ای به‌بزرگی ۷/۷ در کویتۀ پاکستان، دست کم ۴۰ هزار نفر کشته‌شدند.
– در سال ۱۹۴۷م؛ حزب کمونیست مجارستان حکومت را در دست گرفت.
– در سال ۱۹۶۱م؛ اتحادیۀ آفریقای جنوبی به‌جمهوری آفریقای جنوبی تبدیل شد.
– در سال ۱۹۷۰م؛ در اثر زلزله‌ای به‌بزرگی ۷/۵ در منطقۀ انکاش پرو، دست کم ۴۵ هزار نفر کشته‌شدند.
– در سال ۱۹۷۳م؛ با تصویب سنای ایالات متحده، بمباران خمرهای سرخ در کامبوج پایان یافت، تا امر آتش‌بس در جنگ داخلی این کشور تسریع شود.

 


 

  • زادروزها

– زادروز والت ویتمن در سال ۱۸۱۹م؛ شاعر مدرن و روزنامه‌نگار آمریکایی و پدیدآورندۀ شعر آزاد آمریکا
– زادروز آلکسی لژه (سن ژون پارسی) در سال ۱۸۸۷م؛ دیپلمات و شاعر برجستۀ فرانسوی
– زادروز کلینتون ایستوود جونیور در سال ۱۹۳۰م؛ بازیگر، کارگردان فیلم، آهنگ‌ساز و تهیه‌کنندۀ آمریکایی
– زادروز لوران کودو باگبو در سال ۱۹۴۵م؛ سیاست‌مدار اهل ساحل عاج که بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۰م ساحل عاج، با نادیده‌انگاشتن آراء مردم و سرکوب مخالفانش، خود را رئیس‌جمهور ساحل عاج خواند.
– زادروز جان هنری بانِم در سال ۱۹۴۸م؛ ترانه‌نویس و درامر انگلیسی که بیشتر به‌خاطر فعالیتش در گروه لد زپلین شناخته می‌شود. او یکی از مهم‌ترین درامرهای تاریخ موسیقی است و بارها به‌عنوان برترین درامر تاریخ راک انتخاب شده‌است.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  هفتم/7 سپتامبر در تاریخ - درگذشت موبوتو سسه سوکو و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت جاکوپو کومین در سال ۱۵۹۴م؛ نقاش ونیزی دورۀ رنسانس
– درگذشت فرانتس یوزف هایدن در سال ۱۸۰۹م؛ آهنگ‌ساز و موسیقی‌دان اتریشی و یکی از پایه‌گذاران موسیقی کلاسیک و از پُرکارترین و برجسته‌ترین موسیقی‌دانان این دوره که به‌دلیل سهم به‌سزا در توسعۀ موسیقی و نیز کثرت آثارش به‌پدر سمفونی و پدر کوارتت زهی در این ۲ فرم ملقب است.
– درگذشت اواریست گالوا در سال ۱۸۳۲م؛ ریاضی‌دان و انقلابی فرانسوی و از پیشگامان مطالعۀ نظریۀ گروه‌ها که با کارهای او بود که نقطه‌عطفی در جَبر ایجاد شد و محاسبات، اهمیت خود را از دست دادند و به‌جای آن‌ها، مفاهیم و ساختارهایی همانندِ گروه، حلقه و میدان اهمیت پیدا کردند. از دستاوردهای مهم نظریۀ او، حل چند مسئلۀ مشهور بود که از زمان‌های دور مطرح بودند. یکی از آن‌ها اثبات این مطلب است که حل جَبریِ کلی (به‌کمک رادیکال‌ها) برای چندجمله‌ای‌های درجه‌پنجم و بالاتر وجود ندارد. همین‌طور با کمک نظریات وی ثابت شد که مسئله‌های کهن تثلیث زاویه و تربیع دایره حل‌ناپذیر هستند.
– درگذشت لئو جیمز رینواتر در سال ۱۹۸۶م؛ فیزیک‌دان آمریکایی که در سال ۱۹۷۵م برای پیداکردن ارتباط میان حرکت جمعی و حرکت ذره، و ایجاد نظریه‌ای دربارۀ ساختار هستۀ اتم، موفق به‌دریافت جایزۀ نوبل فیزیک شد.
– درگذشت ریموند دیویس جونیور در سال ۲۰۰۶م؛ شیمی‌دان و فیزیک‌دان آمریکایی و برندۀ جایزۀ نوبل فیزیک در سال ۲۰۰۱م، به‌خاطر کار بر روی نظریۀ نوترینوها

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *