شانزدهم/۱۶ اردیبهشت‌ماه در تاریخ – زادروز استاد ذبیح‌الله صفا و…

شانزدهم/۱۶ اردیبهشت‌ماه در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز ذبیح‌الله صفا؛ پژوهش‌گر، مترجم، شخصیت برجستۀ ادبی در ایران معاصر و ملقب به‌ پدر تاریخ ادبیات ایران، تا درگذشت محمدحسین فهمیده؛ رزمندۀ ایرانی در جنگ ایران و عراق که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
شانزدهم/۱۶ اردیبهشت‌ماه در تاریخ

شانزدهم/۱۶ اردیبهشت‌ماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز مراغه در ایران
– اوج سالانۀ بارش شهابی اتا دلوی؛ بارشی شهابی

 


 

  • وقایع

– آغاز ساخت رصدخانه مراغه در سال ۶۳۸خ (۴ جمادی‌الاول ۶۵۷ه.ق) که به‌عنوان روز مراغه نام‌گذاری شده‌است. این روز با هدف شناساندن فرهنگ و تمدن و مکتب مراغه، با تصویب شورای فرهنگی عمومی به‌مناسبت آغاز احداث رصدخانۀ تاریخی در این شهر، روز مراغه نام‌گذاری شده‌است.
– افتتاح پل ورسک در سوادکوه مازندران در سال ۱۳۱۵خ

 


 

  • زادروزها

– زادروز ذبیح‌الله صفا در سال ۱۲۹۰خ؛ پژوهش‌گر، مترجم، مصحح متون، استاد ممتاز دانشگاه تهران، حماسه‌پژوه و شخصیت برجستۀ ادبی در ایران معاصر و ملقب به‌ پدر تاریخ ادبیات ایران
– زادروز جلال همتی در سال ۱۳۱۵خ؛ از خوانندگان موسیقی مردمی (فولکلوریک) ایران بود. او دارای حنجره‌ای با‌قدرت بالا بود که می‌توان او را از بالاترین حنجره‌های ایرانی دانست.

 


 

  • درگذشت

– درگذشت محمدحسین بُشرویه‌ای (بدیع‌الزمان فروزانفر) در سال ۱۳۴۹خ؛ ادیب، نویسنده، مترجم، سراینده و پژوهش‌گر ادبی ایرانی و مدرس دانشگاه برجسته در زمینه زبان و ادبیات فارسی و از مولوی‌پژوهان بزرگ
– درگذشت مجید شریف واقفی در سال ۱۳۵۴خ؛ از دانشجویان دانشگاه آریامهر و یکی از رهبران سازمان مجاهدین خلق که توسط دیگر اعضای سازمان به‌خاطر تعلقات اسلامی‌اش کشته‌شد. بعد از انقلاب اسلامی، دانشگاه آریامهر تهران به‌نام او (دانشگاه صنعتی شریف) تغییر نام داده‌شد.
– درگذشت محمدحسین فهمیده در سال ۱۳۵۹خ؛ رزمندۀ ایرانی در جنگ ایران و عراق که در ۱۳ سالگی در حین عملیات انتحاری علیه تانک‌های عراقی کشته ‌شد.
– درگذشت احمد گلچین‌معانی در سال ۱۳۷۹خ؛ شاعر، نویسنده و پژوهش‌گر ایرانی
– درگذشت حسین منزوی در سال ۱۳۸۳خ؛ شاعر ایرانی، که بسیاری از غزل‌های او توسط خوانندگان مشهوری نظیر علیرضا افتخاری، کوروش یغمائی، همایون شجریان، داریوش اقبالی، محمد نوری و … خوانده شده‌است.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  بیستم/20 مارس در تاریخ - درگذشت لو یاشین و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *