شانزدهم/۱۶ اکتبر در تاریخ – درگذشت موشه دایان و…

شانزدهم/۱۶ اکتبر در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز داوید بن گوریون؛ بنیان‌گذار اصلی و اولین نخست‌وزیر اسرائیل و رهبر برجستۀ جامعۀ یهودیانِ مقیم فلسطین، تا درگذشت ماری آنتوانت (اتریشی)؛ واپسین ملکۀ پیش از انقلاب کبیر فرانسه که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
شانزدهم/۱۶ اکتبر در تاریخ

شانزدهم/۱۶ اکتبر در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز جهانی غذا
– روز جهانی مدیر
– روز جهانی بیهوشی

 


 

  • وقایع

– در سال ۱۷۹۳م؛ ماری آنتوانت، ملکۀ فرانسه و همسر لویی شانزدهم، پس از پیروزی انقلاب فرانسه، توسط شورشیان با گیوتین گردن زده‌شد.
– در سال ۱۹۴۶م؛ ۱۰ تَن از ۱۲ نفر مقامات آلمان نازی که در دادگاه نورنبرگ به‌مرگ محکوم شده‌بودند، اعدام گشتند.
– در سال ۱۹۶۴م؛ چین نخستین بمب اتمی خود را آزمایش کرد و به‌پنجمین قدرت اتمی دنیا تبدیل شد.
– در سال ۱۹۷۸م؛ کاردینال لهستانی کارول جوزف وویتیلا، با نام پاپ ژان پل دوم به‌عنوان نخستین پاپ غیر ایتالیایی کلیسای کاتولیک روم از زمان قرن ۱۶م انتخاب شد.
– در سال ۱۹۳۹م؛ برای اولین‌بار در جریان جنگ دوم جهانی، نیروی هوایی آلمان نازی به‌بریتانیا حمله کرد.
– در سال ۱۹۴۵م؛ فاو (سازمان جهانی خواروبار) در شهر کبک کانادا تأسیس شد.
– در سال ۱۹۴۹م؛ اتحاد جماهیر شوروی با جمهوری دموکراتیک آلمان (آلمان شرقی) روابط دیپلماتیک برقرار کرد.
– در سال ۱۹۶۴م؛ چین اولین سلاح هسته‌ای خود را آزمایش کرد.
– در سال ۱۹۹۸م؛ آگوستو پینوشه، دیکتاتور سابق شیلی در لندن دستگیر و به‌اتهام قتل به‌اسپانیا مسترد شد.
– در سال ۲۰۰۲م؛ کتاب‌خانۀ باستانی اسکندریۀ مصر کشف و بازگشایی شد.
– در سال ۲۰۱۲م؛ سیارۀ فراخورشیدی آلفا قنطورس بی‌بی کشف شد.

 


 

  • زادروزها

– زادروز دانیل نیکلاوس چودویکی در سال ۱۷۲۶م؛ نقاش و چاپ‌گر آلمانی، از تبار هوگونو و لهستانی که بیشتر به‌عنوان قلم‌زن و حکاک معروف است. او بیشتر عمر خود را در برلین گذراند و مدیر آکادمی هنر برلین شد.
– زادروز ایتو هیروبومی در سال ۱۸۴۱م؛ سامورایی و نخستین، پنجمین، هفتمین و دهمین نخست‌وزیر ژاپن
– زادروز کارل یوهان کائوتسکی در سال ۱۸۵۴م؛ نظریه‌پرداز و فیلسوف مارکسیست آلمانی و از اولین رهبران حزب سوسیال‌دموکرات آلمان
– زادروز لویی پیر آلتوسر در سال ۱۹۱۸م؛ جامعه‌شناس و فیلسوف مارکسیست فرانسوی که از بالاترین مقامات آکادمیک حزب کمونیست فرانسه بود و نظریه‌هایش عمدتاً در پاسخ به‌خطراتی (همچون مارکسیسم انسان‌گرایانۀ مکتب فرانکفورت) بودند که به‌زعم او، بنیان‌های نظری مارکسیسم را تهدید می‌کرد.
– زادروز ابن عقیل در سال ۱۲۹۸م؛ زبان‌شناس، ادیب و مفسر مصری در سدۀ ۸ه.ق که به‌تدریس فقه، نحو، معانی، عروض نیز پرداخت.
– زادروز اسکار وایلد در سال ۱۸۵۴م؛ شاعر، داستان‌نویس، نمایش‌نامه‌نویس و نویسندۀ داستان‌های کوتاه ایرلندی
– زادروز آستن چمبرلین در سال ۱۸۶۳م؛ سیاست‌مدار اهل بریتانیا، برندۀ جایزۀ صلح نوبل و برادر ناتنی نویل چمبرلن، نخست‌وزیر بریتانیا
– زادروز داوید بن گوریون در سال ۱۸۸۶م؛ بنیان‌گذار اصلی و اولین نخست‌وزیر اسرائیل و رهبر برجستۀ جامعۀ یهودیانِ مقیم فلسطین، تحت قیمومت انگلستان
– زادروز یوجین گِلَدِستون اونیل در سال ۱۸۸۸م؛ نمایشنامه‌نویس برجستۀ آمریکایی که برندۀ جایزۀ ادبی نوبل در سال ۱۹۳۶م شده‌است.
– زادروز مایکل کولینز در سال ۱۸۹۰م؛ رهبر انقلابی، وزیر دارایی، رئیس ادارۀ اطلاعات و عضو گروه ایرلندی در مباحثات و بستن قرارداد انگلیس‌ایرلند و رئیس ارتش ملی ایرلند که در جریان جنگ داخلی ایرلند به‌ضرب گلوله کشته‌شد.
– زادروز دینو بوتزاتی در سال ۱۹۰۶م؛ نویسندۀ اهل ایتالیا
– زادروز انور خوجه در سال ۱۹۰۸م؛ دبیر اول حزب کارگر و رهبر آلبانی از پایان جنگ جهانی دوم و همچنین نخست‌وزیر آلبانی، وزیر دفاع، وزیر امور خارجه، رئیس پیش آهنگان دموکراسی آلبانی و همچنین کمیسر عالی نیروهای مسلح آلبانی
– زادروز تونی رولت در سال ۱۹۱۸م؛ سرباز، مهندس، و رانندۀ مسابقات اتومبیل‌رانی اهل انگلستان
– زادروز گونتر ویلهلم گراس در سال ۱۹۲۷م؛ نویسنده، مجسمه‌ساز و نقاش آلمانی و عضو برجستۀ گروه ۴۷ (انجمن نویسندگان بعد از جنگ جهانی دوم در آلمان) و از نویسندگان بزرگ و معروف آلمان و برندۀ جایزۀ نوبل ادبیات در سال ۱۹۹۹م

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  هفتم/7 فوریه در تاریخ - درگذشت مت مونرو و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت لوکا سینیورلی در سال ۱۵۲۳م؛ نقاش ایتالیایی رنسانس که از پیشگامان بازنمایی کنش بیان‌گر در پیکرها بود و به مکتب‌های اومبریا و فلورانس تعلق داشت. شلاق‌زنی بر مسیح (۱۴۸۰م)، خانوادۀ مقدس (۱۵۰۰م) و مریم عذرا و مسیح کودک (۱۵۱۵م) نیز از آثار او می‌باشند.
– درگذشت ماری آنتوانت (اتریشی) در سال ۱۷۹۳م؛ واپسین ملکۀ پیش از انقلاب کبیر فرانسه
– درگذشت آلفرد یوزف فردیناند یودل در سال ۱۹۴۶م؛ نظامیِ آلمانی و رئیس ستاد عملیات‌های فرماندهیِ عالیِ ورماخت بین سال‌های ۱۹۳۹ تا ۱۹۴۵م و مدت کوتاهی رئیس فرماندهیِ عالیِ ورماخت که به‌عنوان نمایندۀ دریاسالار کارل دونیتس، روز ۷ مِی ۱۹۴۵م قرارداد تسلیم بی‌قیدوشرط آلمان را در شهر ریمز فرانسه امضا کرد. وی در دادگاه نورنبرگ به‌جرم توطئه علیه صلح جهانی و جنایت علیه بشریت به‌مرگ محکوم شد.
– درگذشت آرتور زایس اینکوارت در سال ۱۹۴۶م؛ وکیل آلمانی، سیاست‌مدار نازی و از وزیران فاقد مقام در کابینۀ هیتلر و همچنین از سال ۱۹۴۰م تا ۱۹۴۵م فرماندار هلند اشغالی بود.
– درگذشت موشه دایان در سال ۱۹۸۱م؛ یکی از مشهورترین فرماندهان نظامی نیروهای دفاعی اسرائیل و بعدها سیاست‌مدار اسرائیلی

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *