شانزدهم/۱۶ مارس در تاریخ – درگذشت سلما لاگرلوف و…

شانزدهم/۱۶ مارس در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز جیمز مدیسون جونیور؛ چهارمین رئیس‌جمهور ایالات متحدۀ آمریکا و از نویسندگان قانون اساسی آمریکا، تا درگذشت سِلما لاگرلوف؛ نویسندۀ سوئدی و اولین زن برندۀ جایزۀ نوبل در ادبیات که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
شانزدهم/۱۶ مارس در تاریخ

شانزدهم/۱۶ مارس در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 

 


 

  • وقایع

– در سال ۵۹۷ق.م؛ بابلیان اورشلیم را گرفتند و به‌جای یهویاقین، صدقیا را به‌فرمانروایی آن سامان گماردند.
– در سال ۱۵۲۱م؛ فردیناند ماژلان، دریانورد اسپانیایی، پس از عبور از اقیانوس آرام به‌فیلیپین رسید.
– در سال ۱۹۶۸م؛ در جریان جنگ ویتنام، سربازان آمریکایی ۳۴۷ غیر نظامی را در مای‌لای ویتنام کشتند.

 


 

  • زادروزها

– زادروز فرانسیسکو پیزارو گنزالز در سال ۱۴۷۸م؛ کشورگشای نامی دارای تابعیت پادشاهی کاستیل و گشایندۀ امپراتوری اینکا و پایه‌گذار شهر لیما، پایتخت کنونی کشور پرو
– زادروز جیمز مدیسون جونیور در سال ۱۷۵۱م؛ چهارمین رئیس‌جمهور ایالات متحدۀ آمریکا و از نویسندگان قانون اساسی ایالات متحدۀ آمریکا
– زادروز گئورگ زیمون اُهم در سال ۱۷۸۹م؛ فیزیک‌دان آلمانی که رابطۀ بین ولتاژ، جریان و مقاومت الکتریکی، به‌افتخار گئورگ اهم نام‌گذاری شده‌است.
– زادروز سولی پرودوم در سال ۱۸۳۹م؛ شاعر و مقاله‌نویس فرانسوی و نخستین برندۀ جایزۀ ادبی نوبل در سال ۱۹۰۱م
– زادروز یوزف مِنگِلِه (فرشتۀ مرگ) در سال ۱۹۱۱م؛ پزشک، انسان‌شناس و افسر آلمانی و عضو اس‌اس
– زادروز فردریک رینز در سال ۱۹۱۸م؛ فیزیک‌دان اهل ایالات متحدۀ آمریکا که در سال ۱۹۹۵م جایزۀ نوبل فیزیک را برای کشف مشترک خود همراه با کلاید کووان، برای شناسایی نوترینو در سال ۱۹۵۶م و برای مشارکت‌های پیشگام در فیزیک لپتون دریافت کرد.
– زادروز فهد بن عبدالعزیز آل سعود در سال ۱۹۲۱م؛ فرزند نهم ملک عبدالعزیز، بنیان‌گذار پادشاهی عربستان سعودی، و پنجمین پادشاه این کشور از خاندان آل سعود
– زادروز جری سباستین لوئیس در سال ۱۹۲۶م؛ هنرپیشه، کمدین، تهیه‌کننده، نویسنده و کارگردان سرشناس آمریکایی
– زادروز ریچارد متیو استالمن در سال ۱۹۵۳م؛ آمریکایی طرفدار آزادی نرم‌افزار و برنامه‌نویس کامپیوتر

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  سی‌و‌یکم/31 مارس در تاریخ - درگذشت سلنا کوینتانیلا پرز و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت جووانی باتیستا پرگولزی در سال ۱۷۳۶م؛ نوازندۀ ویولن و ارگ و آهنگ‌ساز ایتالیایی
– درگذشت اوبری وینسنت بردسلی در سال ۱۸۹۸م؛ هنرمند تصویرگر اهل بریتانیا که به‌همراه اسکار وایلد و جیمز مک‌نیل ویسلر از سردمداران جنبش زیبایی‌پرستی به‌شمار می‌آید و با وجود عمر کوتاهش تأثیری به‌سزا بر هنر نُو و طراحیِ پوستر گذاشته‌است.
– درگذشت چارلز آلبرت گوبات در سال ۱۹۱۴م؛ سیاست‌مدار و وکیل سوئیسی که در سال ۱۹۰۲م جایزۀ صلح نوبل را با مشارکت الی دوکامن، برای ریاست دفترخانۀ صلح بین‌المللی دریافت کرد.
– درگذشت سِلما لاگرلوف در سال ۱۹۴۰م؛ نویسندۀ سوئدی و اولین زن برندۀ جایزۀ نوبل در ادبیات که در سال ۱۹۱۴م نیز اولین زنی بود که به‌عضویت آکادمی سوئد درآمد.
– درگذشت کمال جنبلاط در سال ۱۹۷۷م؛ رهبر حزب سوسیالیست ترقی‌خواه و یکی از برجسته‌ترین رهبران دُروزی (یک گروه قومی‌مذهبی عرب، بر پایۀ علوم خَفیه و یکتاپرستی و تأثیرپذیرفته از اندیشه‌های فیلسوفان یونانی، به‌ویژه افلاطون و ارسطو) در لبنان

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *