ششم/۶ آذرماه در تاریخ – زادروز جمشید مشایخی و…

ششم/۶ آذرماه در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز عباس میرزا مُلک‌آرا؛ شاهزادۀ قاجار و برادر ناتنی ناصرالدین‌شاه قاجار، تا درگذشت علی‌اکبر سعیدی سیرجانی؛ نویسنده و فعال سیاسی و از منتقدان جمهوری‌اسلامی پس از انقلاب که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
ششم/۶ آذرماه در تاریخ

ششم/۶ آذرماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 


 

  • وقایع

– برگزاری کنفرانس تهران با حضور سران متفقین در جریان جنگ‌جهانی دوم در سال ۱۳۲۳خ

 


 

  • زادروزها

– زادروز عباس میرزا ملک‌آرا در سال ۱۲۱۸خ؛ شاهزادۀ قاجار و برادر ناتنی ناصرالدین‌شاه بود. پدرش محمدشاه او را به‌یاد پدر خود عباس میرزا، عباس نامید. عباس همچنین نام مرشد و صدراعظم او، حاجی میرزا آقاسی نیز بود. مادرش خدیجه‌خانم چهریقی خواهر یحیی‌خان چهریق حکمران آذربایجان غربی بود؛ در واقع یحیی‌خان چهریق دایی عباس میرزا مُلک‌آرا به‌شمار می‌آمد.
– زادروز جمشید مشایخی در سال ۱۳۱۳خ؛ برگزیدۀ ششمین دورۀ همایش چهره‌های ماندگار و دارای نشان درجه‌یک فرهنگ و هنر که یکی از تماشاخانه‌های تئاتر خاوران تهران به‌نام اوست.

 


 

  • درگذشت

– درگذشت علی‌اکبر سعیدی سیرجانی در سال ۱۳۷۳خ؛ ادیب، پژوهش‌گر، نویسنده و فعال سیاسی و از منتقدان جمهوری‌اسلامی پس از انقلاب که در زندان و با شیاف ملین درگذشت.
– درگذشت جعفر شهری‌باف در سال ۱۳۷۸خ؛ نویسنده و پژوهش‌گر تاریخ تهران
– درگذشت علیرضا رضایی در سال ۱۳۹۷خ؛ نویسنده، کارگردان و طنزپردازی که متن برنامۀ پارازیت را برای تلویزیون صدای آمریکا می‌نوشت و تولیدکنندۀ برنامۀ «شفاف‌سازی» بود.

 

روزشمار قجرتایم

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  دوم/2 مهرماه در تاریخ - زادروز منوچهر آتشی و...

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *