ششم/۶ آوریل در تاریخ – درگذشت آیزاک آسیموف و…

ششم/۶ آوریل در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز گاسپار فلیکس تورناشُن؛ عکاس، کاریکاتوریست، روزنامه‌نگار، رمان‌نویس، بالونیست فرانسوی، تا درگذشت آیزاک آسیموف؛ نویسندۀ آمریکایی روسی‌تبارِ گونه‌های علم به‌زبان ساده و علمی‌تخیلی که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
ششم/۶ آوریل در تاریخ

ششم/۶ آوریل در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز جهانی ورزش برای صلح و توسعه

 


 

  • وقایع

– در سال ۱۱۹۹م؛ ریچارد یکم، پادشاه انگلستان، معروف به‌ریچارد شیردل، پس از خارج‌شدن تیر زهرآلودی که در جنگ به‌شانه‌اش اصابت کرده‌بود، در اثر عفونت زخمش درگذشت.
– در سال ۱۲۵۰م؛ لویی نهم، پادشاه فرانسه، معروف به‌لویی قدیس، در جریان جنگ هفتم صلیبی در مصر، پس از آنکه از لشکریانش جدا افتاد، به‌اسارت قوای مسلمان ایوبی درآمد. او در قبال دریافت ۴۰۰ هزار سکه به‌عنوان فدیه و بازگردانده‌شدن شهر دمیاط در کرانۀ شرقی رود نیل در شمال مصر به‌مسلمانان، آزاد شد.
– تبعید ناپلئون بناپارت به‌جزیرۀ الب در سال ۱۸۱۴م
– در سال ۱۸۶۹م؛ محصول پلاستیک به‌بازار عرضه شد.
– در سال ۱۸۹۶م؛ نخستین بازی‌های المپیک جدید در آتن، پایتخت یونان، ۱۵۰۰ سال پس از ممنوعیت آن توسط تئودئوس یکم، امپراتور روم، آغاز شد.
– در سال ۱۹۱۷م؛ در جریان جنگ جهانی اول، آمریکا به‌آلمان اعلان جنگ داد.
– در سال ۱۹۴۱م؛ در پی موفقیت کودتای حامیان متفقین در یوگسلاوی و شکست ایتالیا در حمله به‌یونان، آلمان نازی یورش خود برای اشغال این ۲ کشور، تحت عنوان عملیات ۲۵ و عملیات ماریتا را آغاز کرد.
– در سال ۱۹۴۱م؛ در جریان جنگ جهانی دوم، یوگوسلاوی توسط آلمان نازی اشغال شد.
– در سال ۱۹۴۵م؛ در جریان جنگ جهانی دوم، شهر سارایوو توسط پارتیزان‌های یوگوسلاویایی از اشغال آلمان نازی خارج شد.
– در سال ۲۰۰۵م؛ جلال طالبانی، سیاست‌مدار کُرد، به‌عنوان اولین غیر عرب‌زبان از طرف مجلس ملی عراق، رئیس‌جمهور این کشور شد.
– در سال ۲۰۱۲م؛ جنبش ملی آزادی‌بخش آزاواد، به‌طور یک‌جانبه استقلال آزاواد از مالی را اعلام کرد. کم‌تر از یک‌سال بعد، با قدرت‌گرفتن مجدد ارتش مالی، جدایی‌طلبان دست از ادعای استقلال کشیدند.
– در سال ۲۰۱۷م؛ ایالات متحده در اولین اقدام نظامی خود علیه دولت بشار اسد در سوریه، با ۶۰ فروند موشک کروز، تاماهاک، پایگاه هوایی الشعیرات سوریه در استان حمس را مورد هدف قرار داد.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  چهارم/4 می در تاریخ - درگذشت یوسیپ بروز تیتو و...

 


 

  • زادروزها

– زادروز الکساندر ایوانوویچ هرتسن در سال ۱۸۱۲م؛ نویسندۀ انقلابی و متفکر برجستۀ قرن ۱۹م و مبارزی اجتماعی که استعداد غریبش ملغمه‌ای از مخیلۀ آتشین، توانایی مشاهدۀ دقیق، شور اخلاقی و سرزندگی فکری به‌اضافۀ قریحۀ نویسندگی بود و هم‌سنگی نداشت.
– زادروز جان ویلیام واترهاوس در سال ۱۸۴۹م؛ از نقاشان بریتانیایی پیشارافائل‌گرایی و نئوکلاسیسیسم که سبک او نه‌تنها تحت نفوذ نقاشان اولیۀ پیشارافائلی است، بلکه از معاصران خود، امپرسیونیست‌ها نیز تأثیر پذیرفته‌بود. بیشتر شهرت وی به‌خاطر به‌تصویرکشیدن شخصیت‌های زن در اساطیر یونان باستان و افسانۀ آرتور است.
– زادروز آنتونی فوکر در سال ۱۸۹۰م؛ کارآفرین، خلبان و مهندس هوافضای هلندی‌آمریکایی که در سال ۱۹۱۲م شرکت فوکر (شرکت هواپیماسازی هلندی) را تأسیس کرد.
– زادروز جیمز دیویی واتسون در سال ۱۹۲۸م؛ زیست‌شناس مولکولی، زیست‌فیزیک‌دان، جانورشناس و متخصص علم ژنتیک آمریکایی و برندۀ جایزۀ نوبل فیزیولوژی و پزشکی در سال ۱۹۶۲م است. او به‌همراه فرانسیس کریک و موریس ویلکینز و روزالیند فرانکلین، نقشی مهم در کشف ساختار مولکولی دی‌ان‌ای بازی کرد. ماده‌ای که اساس انتقال موروثی و اطلاعات ژنتیکی در جانداران به‌نسل‌های بعدی به‌شمار می‌رود. وی جایزۀ نوبل فیزیولوژی و پزشکی را در سال ۱۹۶۲م به‌همراه ۲ دانشمند دیگر (کریک و ویلکینز) دریافت کرد.
– زادروز هورست لودویگ اشتورمر در سال ۱۹۴۹م؛ فیزیک‌دان آلمانی که در سال ۱۹۹۸م برای کشف جدید از یک فرم مایع کوانتومی، جایزۀ نوبل فیزیک به‌او اعطا شد.
– زادروز وینس فلین در سال ۱۹۹۶م؛ نویسندۀ رمان‌های تریلر سیاسی و جنایی‌نویس آمریکایی

 


 

  • درگذشت

– درگذشت ریچارد یکم (ریچارد شیردل) در سال ۱۱۹۹م؛ وی با وجود شجاعت و دلاوری بسیار در میدان نبرد، برای تقویت حکومتش در انگلستان تلاش می‌کرد و در طول پادشاهیِ ۱۰ ساله‌اش، کم‌تر از ۶ ماه را در انگلستان سپری کرد و در طول زندگی خود، با ناکامی‌های فراوانی روبه‌رو گشت. او در سومین جنگ صلیبی شرکتی مؤثر داشت و یکی از سرداران صلیبیون علیه صلاح‌الدین ایوبی بود که به‌شکست انجامید و خزانۀ به‌جا مانده از هنری دوم را به‌کلی تهی کرد.
– درگذشت رافائل سانتسیو در سال ۱۵۲۰م؛ نقاش و معمار ایتالیایی دوران اوج رنسانس که نمونۀ بارز هنرمند دورۀ رنسانس پیشرفته است.
– درگذشت آلبرشت دورر در سال ۱۵۲۸م؛ نقاش، حکاک و ریاضی‌دان آلمانی دورۀ نوزائی (رنسانس) که بزرگ‌ترین گراورساز (چاپ دستی، چاپ هنری) عصر خویش بود و با حکاکی روی چوب و فلزات، آثار بی‌همتایی آفرید که در سراسر مغرب‌زمین دست‌به‌دست چرخید و نفوذ دامنه‌دار خود بر روی هنر سدۀ ۱۶م اروپا را تثبیت کرد. بسیاری از هنرشناسان او را بزرگ‌ترین هنرمند تاریخ نقاشی آلمان تا امروز می‌دانند. آلبرشت دورر یکی از چهره‌های نادر تاریخ هنر بود که در زمان حیات به‌اوج شهرت و اعتبار رسید.
– درگذشت نیلس هنریک آبل در سال ۱۸۲۹م؛ ریاضی‌دان نروژی و از پایه‌گذاران جبر مدرن
– درگذشت ایگور فئودورویچ استراوینسکی در سال ۱۹۷۱م؛ آهنگ‌ساز روس که به‌عقیدۀ بسیاری، یکی از تأثیرگذارترین و مهم‌ترین آهنگ‌سازان قرن ۲۰م محسوب می‌شود.
– درگذشت آیزاک آسیموف در سال ۱۹۹۲م؛ نویسندۀ آمریکایی روسی‌تبارِ گونه‌های علم به‌زبان ساده و علمی‌تخیلی، و استاد بیوشیمی در دانشگاه بوستون که بیش از ۵۰۰ کتاب نوشته‌است.
– درگذشت حبیب بورقیبه در سال ۲۰۰۰م؛ رئیس‌جمهور تونس که وکیل بود و رهبر ملی‌گرایان و دولت‌مردان و همچنین رهبر یک کشور در خدمت استقلال آن کشور بوده‌است. او نخست‌وزیر دوم پادشاهی تونس قبل از اعلام جمهوری تونس بود و بدین‌صورت؛ شایستۀ تبدیل‌شدن به‌اولین رئیس‌جمهور تونس شد. پیش از آن، او نقش مهمی در کسب استقلال از فرانسه و پایان‌دادن به‌مبارزۀ ۷۵ ساله ایفا کرد و بدین‌صورت؛ عنوان بزرگ‌ترین مبارز را دریافت کرد.
– درگذشت توماس کینکید در سال ۲۰۱۲م؛ نقاش و نگارگر آمریکایی

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  پانزدهم/15 سپتامبر در تاریخ - درگذشت رابرت پن وارن و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *