ششم/۶ شهریورماه در تاریخ – درگذشت میرزا حسن مستوفی‌الممالک و…

ششم/۶ شهریورماه در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز کاظم سامی کرمانی؛ اولین وزیر بهداشت در ایران پس از انقلاب ۱۳۵۷خ در دولت موقت ایران، تا درگذشت ابراهیم یزدی؛ عضو شورای انقلاب و از مشاوران سیدروح‌الله خمینی در نوفل‌لوشاتو فرانسه که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
ششم/۶ شهریورماه در تاریخ

ششم/۶ شهریورماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 

 


 

  • وقایع

 

 


 

  • زادروزها

– زادروز کاظم سامی کرمانی در سال ۱۳۱۳خ؛ اولین وزیر بهداشت در ایران پس از انقلاب ۱۳۵۷خ در دولت موقت ایران، نمایندۀ نخستین دورۀ مجلس شورای اسلامی و رهبر جنبش انقلابی مردم ایران (جاما) از زمان تأسیس در ۱۳۴۲ تا هنگام کشته‌شدنش در ۱۳۶۷خ
– زادروز حسین پناهی دژکوه در سال ۱۳۳۵خ؛ بازیگر، کارگردان، نویسنده و شاعر

 


 

  • درگذشت

– درگذشت میرزا حسن مستوفی‌الممالک (آقا) در سال ۱۳۱۱خ؛ دولتمرد ایرانی و ۵ دوره نخست‌وزیر ایران (رئیس‌الوزراء) در دورۀ قاجار و یک‌دوره نخست‌وزیر ایران در زمان سلطنت رضاشاه و از معدود رجال قاجاری که نزد رضاشاه احترام داشت. او یکی از اولین نفراتی بود که با دکتر محمد مصدق قدم اول نظریۀ ملی‌شدن نفت را در سال ۱۲۹۲خ برداشت. همچنین در قحطی بزرگ ایران در سال ۱۲۹۷خ، جان ۱۶۰/۰۰۰ ایرانی را از طریق فروش املاک خود نجات داد. وی از خاندان بزرگ آشتیانی و یک دموکرات سوسیالیست قدرت‌مند بود.
– درگذشت ابراهیم یزدی در سال ۱۳۹۶خ؛ عضو شورای انقلاب، وزیر خارجه و معاون نخست‌وزیر در دولت موقت انقلاب، نمایندۀ شهر تهران در مجلس اول و دبیرکل نهضت آزادی ایران، از مشاوران سیدروح‌الله خمینی در نوفل‌لوشاتو فرانسه که پس از پیروزی انقلاب ۱۳۵۷ ایران، به‌همراه سیدروح‌الله خمینی به‌ایران بازگشت.

 

روزشمار قجرتایم

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  دوم/2 نوامبر در تاریخ - درگذشت پیر پائولو پازولینی و...

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *