ششم/۶ مردادماه در تاریخ – زادروز شهیار قنبری و…

ششم/۶ مردادماه در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز شهیار قنبری؛ شاعر، آهنگ‌ساز، خواننده، نمایش‌نامه‌نویس، فیلم‌ساز، روزنامه‌نگار، تا درگذشت اکبر محسنی؛ آهنگ‌ساز و نوازندۀ صاحب‌نام عود، تار و ویولن، و معلم موسیقی ایرانی که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
ششم/۶ مردادماه در تاریخ

ششم/۶ مردادماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز ترویج آموزش‌های فنی‌و‌حرفه‌ای در ایران

 


 

  • وقایع

– در سال ۱۳۲۲خ؛ لایحۀ آموزش مجانی و اجباری و عمومی به‌تصویب رسید.
– در سال ۱۳۵۰خ؛ قرارداد هوایی بین ایران و انگلیس بر اساس حقوق متساوی منعقد شد.
– تظاهرات و اعتصاب دانشجویان ایرانی در آمریکا در حمایت از نظام اسلامی در سال ۱۳۵۹خ
– عملیات کوچک ایذایی در منطقۀ گلی‌دور توسط سپاه پاسداران در سال ۱۳۶۶خ
– همه‌پرسی اصلاحیۀ قانون اساسی جمهوری‌اسلامی ایران در سال ۱۳۶۸خ

 


 

  • زادروزها

– زادروز مهدی خالدی در سال ۱۲۹۸خ؛ موسیقی‌دان، آهنگ‌ساز و نوازنده
– زادروز حسن ارسنجانی در سال ۱۳۰۱خ؛ روزنامه‌نگار، مدیر روزنامۀ «داریا»، وکیل دادگستری، نمایندۀ بدون اعتبارنامه در دورۀ پانزدهم، معاون (۴ روزه) نخست‌وزیر، لیدر جمعیت آزادی، وزیر کشاورزی، عامل اصلی برنامۀ اصلاحات ارضی در ایران و سفیر ایران در ایتالیا
– زادروز شهیار قنبری در سال ۱۳۲۹خ؛ شاعر، ترانه‌سرا، آهنگ‌ساز، خواننده، نمایش‌نامه‌نویس، فیلم‌ساز، روزنامه‌نگار، مجری و برنامه‌ساز رادیو و تلویزیون ایرانی و همچنین فرزند حمید قنبری دوبلور برجسته است.
– زادروز امید سلطانی (امید) در سال ۱۳۴۵خ؛ خوانندۀ پاپ ایرانی
– زادروز یغما گلرویی در سال ۱۳۵۴خ؛ ترانه‌سرا، شاعر، نویسنده و مترجم ایرانی

 


 

  • درگذشت

– درگذشت محترم اسکندری در سال ۱۳۰۳خ؛ شاعر و از پیشگامان جنبش زنان در ایران که از مؤسسان جمعیت نسوان وطن‌خواه ایران، نخستین رئیس آن و همچنین ناشر نشریۀ جمعیت نسوان وطن‌خواه ایران بود. او سخنرانی‌هایی در حمایت از حقوق زنان از جمله تحصیل زنان و رفع حجاب می‌کرد و به‌برنامه‌ریزی راهپیمایی‌های اعضای جمعیت می‌پرداخت.
– درگذشت صدیقه دولت‌آبادی در سال ۱۳۴۰خ؛ روزنامه‌نگار ایرانی و از فعالان انقلاب مشروطه و جنبش زنان در ایران که از بنیان‌گذاران انجمن مشروطه‌خواهانۀ انجمن مخدرات وطن بود. همچنین بعداً از نخستین فعالان حقوق زنان در ایران شد و نخستین نشریۀ زنان به‌زبان پارسی را به‌نام «زبان زنان» منتشر کرد. وی خواهر یحیی دولت‌آبادی می‌باشد.
– درگذشت اکبر محسنی در سال ۱۳۷۴خ؛ آهنگ‌ساز و نوازندۀ صاحب‌نام عود (بربط)، تار و ویولن، و معلم موسیقی ایرانی
– درگذشت سیف‌الله داد در سال ۱۳۸۸خ؛ تهیه‌کننده، فیلم‌نامه‌نویس و کارگردان، برادر بابک داد، روزنامه‌نگار و وبلاگ‌نویس منتقد

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  ششم/6 بهمن‌ماه در تاریخ - درگذشت حسنعلی منصور و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *