ششم/۶ ژوئن در تاریخ – درگذشت رابرت اف. کندی و…

ششم/۶ ژوئن در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز آیزایا برلین؛ فیلسوف سیاسی و نظریه‌پرداز سیاسی و جستارنویسی بریتانیایی، تا درگذشت جرمی بنتام؛ فیلسوف، حقوق‌دان و اصلاح‌گر اجتماعی انگلیسی و بنیان‌گذار سودمندگرایی مدرن که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
ششم/۶ ژوئن در تاریخ

ششم/۶ ژوئن در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز جهانی زبان روسی

 


 

  • وقایع

– در سال ۱۸۸۲م؛ یک توفان دریایی، جان بیش از ۱۰۰ هزار تَن را در منطقۀ بمبئی هند گرفت.
– در سال ۱۹۳۶م؛ نخستین بالگرد در ساختمانی در برلین آلمان، به‌مرحلۀ آزمایش گذاشته‌شد.
– در سال ۱۹۴۴م؛ در بزرگ‌ترین حملۀ دریابرد تاریخ، معروف به‌روز دْی، بیش از ۱۲۰ هزار تَن از نیروهای متفقین به‌ساحل نورماندی در شمال فرانسه که توسط آلمان نازی اشغال شده‌بود، وارد شدند.
– در سال ۱۹۸۴م؛ نظامیان هندی به‌دربار صاحب (معبد طلایی) جهت برخورد با جدایی‌طلبانِ پیروِ آیین سیک در پنجاب هند حمله کردند و صدها تَن از آنان را به‌قتل رساندند.

 


 

  • زادروزها

– زادروز دیه‌گو ولاسکس (یا دیگو ولاسکز، یا ولاسکوئز) در سال ۱۵۹۹م؛ نقاش اسپانیایی محبوب دربار فیلیپ چهارم
– زادروز پیر کورنِی در سال ۱۶۰۶م؛ تراژدی‌نویس مشهور فرانسوی که همراه با ژان راسین و مولیر، جزو ۳ درام‌نویس بزرگ قرن ۱۷م در فرانسه به‌شمار می‌آید. از او به‌عنوان بنیان‌گذار تراژدی فرانسوی یاد شده‌است.
– زادروز الکساندر سِرگِیویچ پوشکین در سال ۱۷۹۹م؛ شاعر و نویسندۀ روسی سبک رومانتیسیسم
– زادروز کارل فردیناند براون در سال ۱۸۵۰م؛ مخترع، فیزیک‌دان و برندۀ جایزۀ نوبل فیزیک آلمانی
– زادروز توماس مان در سال ۱۸۷۵م؛ نویسنده آلمانی که در سال ۱۹۲۹م برندۀ جایزۀ نوبل ادبیات شد.
– زادروز احمد سوکارنو در سال ۱۹۰۱م؛ اولین رئیس‌جمهور کشور اندونزی
– زادروز آرام ایلیچ خاچاتوریان در سال ۱۹۰۳م؛ آهنگ‌ساز و رهبر ارکستر ارمنی و یکی از بهترین آهنگ‌سازان در دوران اتحاد جماهیر شوروی
– زادروز آیزایا برلین در سال ۱۹۰۹م؛ فیلسوف سیاسی، اندیشه‌نگار و نظریه‌پرداز سیاسی و استاد دانشگاه و جستارنویسی بریتانیایی
– زادروز ریچارد ارت اسملی در سال ۱۹۴۳م؛ شیمی‌دان آمریکایی و برندۀ جایزۀ نوبل شیمی که در سال ۱۹۹۶م به‌همراه روبرت کرل و هارولد کروتو، برای کشف فولرن‌ها، جایزۀ نوبل شیمی به‌او اعطا شد.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  بیست‌و‌هفتم/27 جولای در تاریخ - درگذشت گرترود استاین و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت جرمی بنتام در سال ۱۸۳۲م؛ فیلسوف، حقوق‌دان و اصلاح‌گر اجتماعی انگلیسی که به‌عنوان بنیان‌گذار سودمندگرایی مدرن شناخته می‌شود. راه حلی که او ارائه کرد، منجر به‌شکل‌گیری جنبشی سیاسی شد که به‌بنتامیست‌ها، سودمندگرایان، یا رادیکال‌های فلسفی موسوم است و در پی انجام اصلاحات اجتماعی و قانونی، مطابق با آرای بنتام برآمده‌است.
– درگذشت کامیلو بنسو کاوور در سال ۱۸۶۱م؛ سیاست‌مدار ایتالیایی که لیبرالیست میانه‌رو بود و از شخصیت‌های کلیدی وحدت ایتالیا به‌شمار می‌رود.
– درگذشت پیر لوئیس در سال ۱۹۲۵م؛ شاعر و رمان‌نویس قرن ۱۹م اهل فرانسه
– درگذشت گرهارد هاوپتمان در سال ۱۹۴۶م؛ نمایشنامه‌نویس آلمانی که در سال ۱۹۱۲م، برندۀ جایزۀ نوبل ادبیات شد. وی از معروف‌ترین نمایندگان سبک ناتورالیسم بود که با این وجود، طبع خود در سبک‌های دیگر را نیز آزموده‌است.
– درگذشت کارل گوستاو یونگ در سال ۱۹۶۱م؛ فیلسوف و روان‌پزشک اهل سوئیس که با فعالیتش در روان‌شناسی و ارائۀ نظریاتی تحت عنوان روان‌شناسی تحلیلی شناخته می‌شود.
– درگذشت رابرت اف. کندی در سال ۱۹۶۸م؛ سیاست‌مدار اهل ایالات متحدۀ آمریکا که در جریان مبارزات انتخاباتی، لحظاتی بعد از پیروزی در ایالت کالیفرنیا در آشپزخانۀ هتل آمباسادور شهر لس‌آنجلس، هدف گلولۀ سرحان سرحان، دانشجوی ۲۴ سالۀ فلسطینی‌تبار شهروند اردن قرار گرفت و مانند برادر بزرگ‌ترش کشته‌شد.
– درگذشت استنلی گتز در سال ۱۹۹۱م؛ نوازندۀ سکسوفون تنور و از پیشگامان سبک کول‌جز و جاز برزیلی

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *