نهم/۹ آبان‌ماه در تاریخ – زادروز رضا پهلوی و…

نهم/۹ آبان‌ماه در تاریخ را می‌خوانید. از تصویب قطعنامۀ ۵۴۰ شورای امنیت سازمان ملل در مورد حمله به مناطق مسکونی ۲ کشور ایران و عراق، تا زادروز محمدجعفر کامبوزیا؛ شطرنج‌باز ایرانی و رئیس فدراسیون شطرنج ایران که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
نهم/۹ آبان‌ماه در تاریخ

نهم/۹ آبان‌ماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 


 

  • وقایع

– طرح مادۀ واحده در مجلس توسط رضا پهلوی در سال ۱۳۰۴خ
– تصویب قطعنامۀ ۵۴۰ شورای امنیت به‌دنبال گزارش نمایندۀ دبیرکل سازمان ملل متحد در مورد حمله به‌مناطق مسکونی ۲ کشور ایران و عراق (موسوم به‌جنگ شهرها) در سال ۱۳۶۲خ

 


 

  • زادروزها

– زادروز علی‌اکبر صارمی در سال ۱۳۲۲خ؛ معمار مطرح اهل ایران
– زادروز رضا پهلوی (والاحضرت همایون ولایت‌عهد) در سال ۱۳۳۹خ؛ شاهزادۀ ایرانی و فعال سیاسی و فرزند ارشد محمدرضا پهلوی و فرح پهلوی که تا پیش از انقلاب ۱۳۵۷ ایران، ولیعهد ایران بود.
– زادروز محمدجعفر کامبوزیا در سال ۱۳۳۹خ؛ شطرنج‌باز ایرانی، نایب‌رئیس فدراسیون بین‌المللی شطرنج (فیده) و رئیس فدراسیون شطرنج ایران بین سال‌های ۱۳۷۵ تا ۱۳۸۲خ و ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۳خ. در دوران مدیریت وی، شطرنج ایران در سطح بین‌المللی به‌موفقیت‌های چشمگیری دست یافت. همچنین در سال ۲۰۰۰م، فدراسیون شطرنج توانست برای نخستین‌بار میزبانیِ مسابقات قهرمانی شطرنج جهان را در شهر تهران برگزار کند.
– زادروز ایرج مصداقی در سال ۱۳۳۹خ؛ نویسنده، فعال حقوق بشر و زندانی پیشین سیاسی در دهۀ ۶۰خ از سال ۱۳۷۳خ در استکهلم، سوئد زندگی می‌کند. وی در گذشته از هواداران سازمان مجاهدین خلق ایران بود و سپس در شمار منتقدین آن سازمان قرار گرفت و یکی از جان‌به‌دربُردگان اعدام‌های سال ۱۳۶۷خ می‌باشد.
– زادروز سمانه نوروز مرادی در سال ۱۳۶۵خ؛ دانش‌آموختۀ تئاتر، مشروطه‌خواه و یکی از زندانیان عقیدتی و سیاسی در ایران

 


 

  • درگذشت

– درگذشت اِولین باغچه‌بان در سال ۱۳۸۹خ؛ موسیقی‌دان و خوانندۀ اپرا که به‌همراه فاخره صبا از بنیان‌گذاران اپرای تهران بودند. وی سال‌ها آواز گروهی (کُر) هنرستان عالی موسیقی را رهبری می‌کرد.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  سوم/3 نوامبر در تاریخ - درگذشت ویلهلم رایش و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

4/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *