نوزدهم/۱۹ آبان‌ماه در تاریخ – درگذشت سیدحسین فاطمی و…

نوزدهم/۱۹ آبان‌ماه در تاریخ را می‌خوانید. از لغو کنگرۀ سازمان مجاهدین انقلاب‌اسلامی ایران به‌دلیل ممانعت‌های حکومتی در سال ۱۳۸۸خ، تا درگذشت سیدحسین فاطمی؛ سیاست‌مدار و روزنامه‌نگار ایرانی و وزیر امور خارجۀ ایران که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
نوزدهم/۱۹ آبان‌ماه در تاریخ

نوزدهم/۱۹ آبان‌ماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– اوج سالانۀ بارش شهابی ثوری؛ بارش شهابی که بر اثر برخورد ذرات برجای‌مانده از دنباله‌دارِ انکه با جوّ زمین پدید می‌آید.

 


 

  • وقایع

– لغو کنگرۀ سازمان مجاهدین انقلاب‌اسلامی ایران به‌دلیل ممانعت‌های حکومتی در سال ۱۳۸۸خ

 


 

  • زادروزها

– زادروز نیکو خردمند در سال ۱۳۱۱خ؛ دوبلر و هنرپیشۀ سینما و تلویزیون
– زادروز نیکی کریمی در سال ۱۳۵۰خ؛ بازیگر و فیلم‌سازی که یکی از تأثیرگذارترین هنرمندان سینما پس از انقلاب ۱۳۵۷خ ایران است که در فیلم‌های مهمی نقش‌آفرینی کرده و با کسب جوایزی متعدد از جشنواره‌های گوناگون بین‌المللی، از موفق‌ترین هنرمندان سینمای ایران از لحاظ تعداد جوایز جهانی نیز به‌شمار می‌رود.

 


 

  • درگذشت

– درگذشت سیدحسین فاطمی (دکتر فاطمی) در سال ۱۳۳۳خ؛ سیاست‌مدار و روزنامه‌نگار ایرانی و از ۱۳۳۱ تا ۱۳۳۲خ وزیر امور خارجۀ ایران که پس از کودتای ۲۸ مرداد، محاکمه و به‌اعدام محکوم شد.
– درگذشت عبدالصمد عدل قاجار (عبدالصمد کامبخش، عبدالصمد قنبری، شاهزادۀ سرخ) در سال ۱۳۵۰خ؛ فعال سیاسی چپ و از از بنیان‌گذاران حزب تودۀ ایران که در زمان جنگ جهانی اول برای تحصیل راهی امپراتوری روسیه شد و از شرکت‌کنندگان در انقلاب روسیه (۱۹۱۷م) بود. او همچنین از بنیان‌گذاران کمینترن به‌نمایندگی از ایران، بنیان‌گذار و سازمان‌دهندۀ مقاومت در ایران در زمان جنگ جهانی دوم، امکان تشکیل کنفرانس تهران و حفاظت از آن را بر عهده داشت و در پیروزی متفقین جنگ جهانی دوم علیه نیروهای محور فاشیست نقش تعیین‌کننده‌ای ایفا کرد. او در اسفندماه ۱۳۲۲خ با ۷ هزار و ۷۰۰ و ۷۹ رأی به‌نمایندگی مردم قزوین به‌دورۀ چهاردهم مجلس شورای ملی راه یافت.
– درگذشت سیدباقرخان مهذب‌الدوله (باقر کاظمی) در سال ۱۳۵۶خ؛ سیاست‌مدار، دولت‌مرد و عضو جبهۀ ملی ایران
– درگذشت محسن مقدم در سال ۱۳۶۶خ؛ از بنیان‌گذاران دانشکدۀ هنرهای زیبای دانشگاه تهران و استاد ممتاز این دانشگاه و واقف خانۀ موزۀ مقدم
– درگذشت رامین پوراندرجانی در سال ۱۳۸۸خ؛ پزشک بازداشتگاه کهریزک که در ساختمان بهداری نیروی انتظامی تهران درگذشت.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  بیست‌و‌هفتم/27 بهمن‌ماه در تاریخ - زادروز لیلا اسفندیاری کجوری راد و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *