نوزدهم/۱۹ آذرماه در تاریخ – زادروز جواد نوربخش و…

نوزدهم/۱۹ آذرماه در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز جواد نوربخش ؛ دکتر روان‌پزشک و پیرِ طریقتِ سلسلۀ نعمت‌اللهی، تا درگذشت علی باقرزاده (بقا)؛ شاعر و ادیب و نویسنده و بازرگان و نیکوکار و مقام‌دار دانشگاهی ایرانی که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
نوزدهم/۱۹ آذرماه در تاریخ

نوزدهم/۱۹ آذرماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 


 

  • وقایع

– تصویب اعلامیۀ جهانی حقوق بشر در سال ۱۳۲۷خ
– راهپیمایی تاسوعای ۱۳۵۷خ
– برگزاری انتخابات نخستین مجلس خبرگان رهبری در سال ۱۳۶۱خ
– تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی در ایران به‌دستور آیت‌الله سیدروح‌الله خمینی در سال ۱۳۶۳خ

 


 

  • زادروزها

– زادروز میرزا ابوطالب زنجانی در سال ۱۲۲۲خ؛ عالم اصولی و فقیه امامی که با علمای اعلم هم‌عصر خود مانند آخوند خراسانی مخالفت آشکار می‌کرد و برخلاف روحانیون مشروطه‌خواه مانند سیدمحمد طباطبایی و سیدعبدالله بهبهانی در مقابل انقلاب مشروطه از محمدعلی‌شاه حمایت می‌نمود و با سفارت انگلیس روابط خوبی داشت.
– زادروز جواد نوربخش در سال ۱۳۰۵خ؛ دکتر روان‌پزشک، استاد روان‌پزشکی دانشگاه تهران، پیرِ طریقتِ سلسلۀ نعمت‌اللهی و نویسنده
– زادروز حیدر رقابی (هاله) در سال ۱۳۱۰خ؛ شاعر و فعال سیاسی
– زادروز محمد نوری‌زاد در سال ۱۳۳۱خ؛ کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی که پس از انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۸۸خ ایران و در جریان اعتراضات ۱۳۸۸خ دستگیر شد.
– زادروز علی معلم در سال ۱۳۴۱خ؛ نویسنده، ناشر، منتقد، تهیه‌کننده، کارگردان، مجری تلویزیون و بازیگر و سردبیر و مدیرمسئول ماهنامۀ دنیای تصویر

 


 

  • درگذشت

– درگذشت علی‌اصغر گرمسیری در سال ۱۳۷۹خ؛ بازیگر تئاتر و سینمای ایران و از فرهیختگان تئاتر ایران که به‌مدت ۲۱ سال استاد هنرستان هنرپیشگی بود و در مجموع؛ ۱۴ نمایشنامه نوشت و دست کم ۶۰ نمایشنامه را کارگردانی کرد.
– درگذشت علی باقرزاده (بقا) در سال ۱۳۹۵خ؛ شاعر، ادیب، نویسنده، بازرگان، نیکوکار و مقام‌دار دانشگاهی ایرانی
– درگذشت رضا نیازمند در سال ۱۳۹۶خ؛ کارآفرین، صنعت‌گر و مدیر اجرایی که از او به‌عنوان یکی از پایه‌گذاران توسعۀ صنعتی در اقتصاد ایران یاد می‌کنند. وی مؤسس سازمان مدیریت صنعتی و بنیان‌گذار سازمان گسترش و نُوسازی صنایع ایران بود. او همچنین تجربۀ نویسندگی کتاب‌های ارزشمند تاریخی را نیز دارد و خواهرزادۀ سپهبد زاهدی بود.
– درگذشت احمدرضا دالوند در سال ۱۳۹۷خ؛ منتقد هنری، نویسنده و پژوهش‌گر هنر، تصویرگر و طراح گرافیک

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  بیست‌و‌سوم/23 آذرماه در تاریخ - زادروز منوچهر چشم‌آذر و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *