نوزدهم/۱۹ بهمن‌ماه در تاریخ – زادروز احسان طبری و…

نوزدهم/۱۹ بهمن‌ماه در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز مجتبی مینُویِ طهرانی؛ ادیب و نویسنده و مصحح و مورخ و مترجم، تا درگذشت سیاوش کَسرائی؛ شاعر و از اعضای کانون نویسندگان ایران و از فعالان سیاسی چپ‌گرای تاریخ معاصر که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
نوزدهم/۱۹ بهمن‌ماه در تاریخ

نوزدهم/۱۹ بهمن‌ماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز نیروی هوایی در ایران
– اوج سالانۀ بارش شهابی آلفا قنطورسی؛ بارشی شهابی که هرساله در اوایل فوریه رخ می‌دهد. این بارش در سال ۱۹۶۹م کشف شد.

 


 

  • وقایع

– حمله به‌پاسگاه سیاهکل در شهر سیاهکل توسط چریک‌های فدایی خلق در سال ۱۳۴۹خ
– در سال ۱۳۵۷خ؛ جمعی از پرسنل نیروی هوایی با انجام رژه و خواندن سرود در مقابل روح‌الله خمینی، با انقلاب و رهبر آن اعلام همبستگی کردند. در نخستین سالروز رژۀ همافران نیروی هوایی در برابر روح‌الله خمینی، روز ۱۹ بهمن به‌عنوان روز نیروی هوایی اعلام شد.

 


 

  • زادروزها

– زادروز مجتبی مینُویِ طهرانی در سال ۱۲۸۱خ؛ ادیب، نویسنده، مصحح، مورخ و مترجم
– زادروز احسان طبری در سال ۱۲۹۵خ؛ نویسنده، شاعر، نظریه‌پرداز برجستۀ مارکسیسم‌لنینیسم، ایدئولوژیست ارشد، و عضو کمیتۀ مرکزی و هیئت سیاسی حزب تودۀ ایران در سال‌های انقلاب ایران
– زادروز کاظم رجوی در سال ۱۳۱۲خ؛ عضو شورای ملی مقاومت ایران و برادر مسعود رجوی که در سوئیس ترور شد. او دارندۀ دکترای حقوق از فرانسه، عضو هیئت علمی انستیتوی عالی حقوق بین‌الملل دانشگاه ژنو و استاد همان دانشگاه بود. وی از سال ۱۳۳۶ تا ۱۳۴۷خ مقیم فرانسه بود، سپس در سوئیس اقامت گزید و پناهندگی سیاسی گرفت.
– زادروز محمدعلی دیباج در سال ۱۳۱۷خ؛ گویندۀ دوبلاژ و عضو انجمن گویندگان و سرپرستان گفتار فیلم
– زادروز پرتو اشراق در سال ۱۳۲۴خ؛ محقق و مترجم سینما و ادبیات و پژوهش‌گر موسیقی

 


 

  • درگذشت

– درگذشت اشرف ربیعی در سال ۱۳۶۰خ؛ از اعضای شاخص سازمان مجاهدین خلق ایران و همسر مسعود رجوی که پس از درگیری مسلحانه با سپاه‌پاسداران انقلاب‌اسلامی در محلۀ زعفرانیۀ تهران کشته‌شد.
– درگذشت موسی نصیر اوغلی (خیابانی، موسی خیابانی) در سال ۱۳۶۰خ؛ از اعضای باسابقۀ سازمان مجاهدین خلق ایران و عضو مرکزیت سازمان در سال‌های بعد از ۱۳۵۰خ که پس از انقلاب، او به‌همراه مسعود رجوی، رهبران اصلی این سازمان بودند. او پس از رجوی، مهم‌ترین رهبر این سازمان بود و در سال ۱۳۶۰خ نیز پس از اعلام جنگ مسلحانه، فرماندهی نظامی سازمان را بر عهده داشت. او در حین نبرد مسلحانه با سپاه‌پاسداران انقلاب‌اسلامی کشته‌شد.
– درگذشت آذر رضایی در سال ۱۳۶۰خ؛ از اعضای سازمان مجاهدین خلق ایران که دختر خلیل رضایی و خواهر کوچک احمد رضایی، رضا رضایی و مهدی رضایی بود که هر ۳ برادر طی ضربه‌های سال‌های ۱۳۵۰، ۱۳۵۲ و ۱۳۵۱خ به‌سازمان مجاهدین خلق توسط ساواک کشته‌شدند.
– درگذشت سیاوش کسرایی در سال ۱۳۷۴خ؛ شاعر و از اعضای کانون نویسندگان ایران و از فعالان سیاسی چپ‌گرای تاریخ معاصر
– درگذشت ابراهیم یونسی در سال ۱۳۹۰خ؛ نویسنده و مترجم پُرکار معاصر ایران
– درگذشت کاووس سیدامامی در سال ۱۳۹۶خ؛ فعال محیط‌زیست، جانباز جنگ ایران و عراق، دارای دکترای جامعه‌شناسی، عضو هیئت علمی دانشکدۀ معارف اسلامی و علوم سیاسی دانشگاه امام‌صادق، استاد ارتباطات و مدیرعامل مؤسسۀ «حیات وحش میراث پارسیان» که در سال ۱۳۹۶خ در زندان اوین درگذشت.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  یکم/1 تیرماه در تاریخ - زادروز ثریا اسفندیاری و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *