نوزدهم/۱۹ تیرماه در تاریخ – زادروز گلشیفته فراهانی و…

نوزدهم/۱۹ تیرماه در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز کیمیا علیزاده؛ تکواندوکار، نخستین و تنها زن برندۀ مدال ایرانی در تاریخ ورزش ایران در بازی‌های المپیک، تا درگذشت مهدیه الهی قمشه‌ای؛ شاعر، مولوی‌شناس و پژوهش‌گر ادبیات عرفانی که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
نوزدهم/۱۹ تیرماه در تاریخ

نوزدهم/۱۹ تیرماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 


 

  • وقایع

 


 

  • زادروزها

– زادروز عباس مخبر در سال ۱۳۳۲خ؛ وی در حوزۀ ترجمه و پژوهش در زمینه‌های علوم اجتماعی، علوم اقتصادی، اسطوره‌شناسی و ادبیات ایران فعالیت داشته‌است.
– زادروز رهاورد فراهانی (گلشیفته فراهانی) در سال ۱۳۶۲خ؛ بازیگر، خواننده و نوازنده
– زادروز کیمیا علیزاده زنوزی در سال ۱۳۷۷خ؛ تکواندوکار، نخستین و تنها زن برندۀ مدال ایرانی در تاریخ ورزش ایران در بازی‌های المپیک، جوان‌ترین مدال‌آور تاریخ ایران در دوره‌های المپیک با ۱۸ سال سن

 


 

  • درگذشت

– درگذشت شیخ حیدر صفوی (سلطان حیدر صفوی) در سال ۸۶۷خ؛ از مشایخ صفویه و پدر شاه اسماعیل یکم (مؤسس پادشاهی صفویه)
– درگذشت رحمان هاتفی (حیدر مهرگان) در سال ۱۳۶۲خ؛ روزنامه‌نگار چپ‌گرا، فعال سیاسی، سردبیر روزنامۀ کیهان در آستانۀ انقلاب بهمن‌ماه ۱۳۵۷خ، سردبیر نامۀ مردم و عضو حزب تودۀ ایران که در زندان توحید به‌روایتی زیر شکنجه کشته‌شد، و به‌روایتی دیگر در سلول زندان خودکشی کرد.
– درگذشت مهدیه الهی قمشه‌ای در سال ۱۳۹۵خ؛ شاعر، مولوی‌شناس و پژوهش‌گر ادبیات عرفانی

 

روزشمار قجرتایم

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  دهم/10 مردادماه در تاریخ - زادروز محمدعلی فروغی و...

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *