نوزدهم/۱۹ مهرماه در تاریخ – زادروز محمد احمدپناهی سمنانی و…

نوزدهم/۱۹ مهرماه در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز منوچهر آشتیانی؛ جامعه‌شناس نئومارکسیست، عضو سابق حزب تودۀ ایران و پژوهش‌گر فلسفه، تا درگذشت عباسقلی گلشاییان؛ از کارگزاران مهم اقتصادی و قضائی دورۀ پهلوی در ایران که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
نوزدهم/۱۹ مهرماه در تاریخ

نوزدهم/۱۹ مهرماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 


 

  • وقایع

– در سال ۱۳۶۵خ؛ عملیات فتح ۱ در خلال جنگ ایران و عراق، به‌طور مشترک توسط سپاه‌پاسداران انقلاب‌اسلامی و نیروهای پیش‌مرگ اتحادیۀ میهنی کردستان انجام گرفت.
– در سال ۱۳۸۷خ؛ بخش گاز نیروگاه فردوسی مشهد وارد مدار شد.
– در سال ۱۳۹۸خ؛ نفت‌کش سابیتی ایران در آب‌های دریای سرخ و در فاصلۀ ۹۷ کیلومتری از بندر جدۀ عربستان سعودی منفجر شد.

 


 

  • زادروزها

– زادروز بهمن‌میرزا در سال ۱۱۸۹خ؛ شاهزادۀ قاجار، ادیب و نویسنده، برادر تنی محمدشاه و پسر چهارم عباس‌میرزا
– زادروز منوچهر آشتیانی در سال ۱۳۰۹خ؛ جامعه‌شناس نئومارکسیست، عضو سابق حزب تودۀ ایران و پژوهش‌گر فلسفه
– زادروز محمد احمدپناهی سمنانی در سال ۱۳۱۳خ؛ تاریخ‌نگار و نویسنده، پژوهش‌گر ادبیات فولکلور و کارشناس تاریخ از دانشگاه تربیت معلم
– زادروز محمدرضا شفیعی کَدْکَنی (م. سرشک) در سال ۱۳۱۸خ؛ ادیب، نویسنده، پژوهش‌گر، استاد دانشگاه و شاعر
– زادروز پوری بنایی (صدیقه بنایی) در سال ۱۳۱۹خ؛ هنرپیشۀ تئاتر، سینما و تلویزیون که در طول فعالیت هنری خود با بازیگران نامدار و مطرحی چون محمدعلی فردین، ناصر ملک مطیعی، ایرج قادری و بهروز وثوقی هم‌بازی بوده‌است. آخرین کار سینمایی وی، بازی در فیلم «مریم و مانی» به‌کارگردانی کبری سعیدی است؛ البته در سال ۱۳۸۶خ در فیلم «شیرین» به‌کارگردانی عباس کیارستمی به‌عنوان یکی از صد بازیگر زنی که در این فیلم در نقش تماشاگران در حال تماشای یک فیلم دیده شدند نیز شرکت داشت. همچنین از او به‌عنوان فردی نیکوکار و خیر یاد می‌شود.
– زادروز مهدی فلاح در سال ۱۳۳۵خ؛ خوش‌نویس، خواننده و نوازنده
– زادروز علی یونسی در سال ۱۳۷۹خ؛ دانشجوی رشتۀ مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف که برندۀ مدال نقرۀ المپیاد کشوری نجوم سال ۱۳۹۵خ، مدال طلای المپیاد کشوری نجوم سال ۱۳۹۶خ، عضو دوازدهمین تیم المپیاد جهانی نجوم ایران و همچنین برندۀ مدال طلای المپیاد جهانی نجوم و اخترفیزیک سال ۱۳۹۶خ در دوازدهمین المپیاد جهانی نجوم و اخترفیزیک است. وی در شامگاه ۲۲ فروردین‌ماه ۱۳۹۹خ توسط مأموران لباس شخصی اطلاعات سپاه بازداشت شد و سخنگوی قوۀ قضاییه بدون اشاره به‌نام او، اتهام او و یکی‌دیگر از دانشجویان بازداشتی را ارتباط با سازمان مجاهدین خلق ایران و تلاش برای اقدامات خرابکارانه بیان کرد. او و امیرحسین مرادی در ۵ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱خ به ۱۶ سال زندان محکوم شدند.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  سوم/3 آبان‌ماه در تاریخ - درگذشت فریدون مشیری و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت زوریک مرادیان در سال ۱۳۵۹خ؛ سرباز وظیفۀ ایرانی ارمنی‌تبار، اولین فرد نظامی کشته‌شده ارمنی‌های ایران در جنگ ایران و عراق
– درگذشت سیدکریم امیری فیروزکوهی در سال ۱۳۶۳خ؛ از شاعران معاصر
– درگذشت حاج میرزا خلیل کَمَره‌ای در سال ۱۳۶۳خ؛ نویسنده، محقق و فیلسوف الهی معاصر
– درگذشت عباسقلی گلشاییان در سال ۱۳۶۹خ؛ از کارگزاران مهم اقتصادی و قضائی دورۀ پهلوی، قراردادی که با شرکت نفت ایران و انگلیس بست، جرقۀ نهضت ملی نفت را در ایران زد و با نام او در تاریخ ثبت شد.
– درگذشت حسین شیخ (حسین احیاء) در سال ۱۳۷۰خ؛ از نقاشان معاصر و آخرین شاگرد کمال‌الملک
– درگذشت حسن گل‌نراقی در سال ۱۳۷۳خ؛ خوانندۀ ترانۀ مرا ببوس
– درگذشت محمدحسن فرح‌بخشیان (ژولیدۀ نیشابوری) در سال ۱۳۸۶خ؛ شاعر اهل نیشابور
– درگذشت جواد نوربخش در سال ۱۳۸۷خ؛ دکتر روان‌پزشک، استاد روان‌پزشکی دانشگاه تهران، پیرِ طریقتِ سلسلۀ نعمت‌اللهی و نویسنده
– درگذشت حیدرعلی طالب‌پور بروجنی در سال ۱۳۹۲خ؛ شاعر اهل بروجن در استان چهارمحال و بختیاری، با اشعاری به‌لهجۀ بروجنی

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *