هجدهم/۱۸ تیرماه در تاریخ – درگذشت مهدی آذر یزدی و…

هجدهم/۱۸ تیرماه در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز احمد پژمان در سال ۱۳۱۴خ؛ یکی از آهنگ‌سازان سرشناس موسیقی کلاسیک در ایران، تا درگذشت کریم امامی؛ مترجم، فرهنگ‌نویس، منتقد هنری، نویسنده، روزنامه‌نگار و کارشناس کتاب و نشر که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
هجدهم/۱۸ تیرماه در تاریخ

هجدهم/۱۸ تیرماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز ملی ادبیات کودک و نوجوان؛ به‌بهانۀ روز درگذشت مهدی آذر یزدی

 


 

  • وقایع

– در سال ۱۳۵۹خ؛ کودتای نوژه برای بازگردانی شاپور بختیار به‌ایران و حذف سیدروح‌الله خمینی و نابودی جمهوری‌اسلامی لُو رفت و با شکست روبه‌رو شد.
– آغاز حمله به‌کوی دانشگاه تهران در سال ۱۳۷۸خ که در پی تحصن اعتراض‌آمیز دانشجویان کوی دانشگاه تهران، در اعتراض به‌توقیف روزنامۀ سلام، با ورود نیروی انتظامی به‌این کوی، این تحصن به‌خشونت کشیده‌شد.
– حمله به‌خوابگاه‌های دانشگاه امیرکبیر در سال ۱۳۸۸خ
– تظاهرات جنبش سبز در سال ۱۳۸۸خ

 


 

  • زادروزها

– زادروز احمد پژمان در سال ۱۳۱۴خ؛ یکی از آهنگ‌سازان سرشناس موسیقی کلاسیک در ایران

 


 

  • درگذشت

– درگذشت فرشته علیزاده در سال ۱۳۷۸خ؛ در میان درگیری‌های بین دانشجویان و پلیس در کوی دانشگاه تهران
– درگذشت سعید زینالی در سال ۱۳۷۸خ؛ در میان درگیری‌های بین دانشجویان و پلیس در کوی دانشگاه تهران
– درگذشت عزت‌الله ابراهیم‌نژاد در سال ۱۳۷۸خ؛ فارغ‌التحصیل رشتۀ حقوق از دانشگاه چمران اهواز و یکی از قربانیان حمله به‌کوی دانشگاه تهران در تاریخ ۱۸ تیرماه ۱۳۷۸خ که فعالیت‌های سیاسی دیگری نیز در دوران دانشجویی داشته و دفتر شعری هم از وی پس از قتلش به‌چاپ رسید. عوامل قتل وی هیچ‌گاه محاکمه نشدند و خود او پس از مرگ توسط دادگاه انقلاب متهم به‌اقدام علیه امنیت ملی شد. وکالت خانوادۀ وی را شیرین عبادی و حجت‌السلام دکتر رهامی بر عهده داشتند. در ابتدا برخی از مقامات دولتی اصلاحات، از قرارگرفتن نام او در لیست شهدا خبر دادند، اما بنیاد شهید حاضر به‌قبول شهادت وی نشد.
– درگذشت کریم امامی در سال ۱۳۸۴خ؛ مترجم، فرهنگ‌نویس، ویراستار، منتقد هنری، نویسنده، روزنامه‌نگار و کارشناس کتاب و نشر
– درگذشت مهدی آذر یزدی در سال ۱۳۸۸خ؛ نویسندۀ کودک و نوجوان، اولین نویسنده‌ای که در ایران به‌فکر نوشتن داستان برای کودکان و نوجوانان افتاد، به‌همین دلیل عنوان پدر ادبیات کودک و نوجوان ایران را به‌او داده‌اند. دریافت جایزۀ یونسکو و نیز جایزۀ سلطنتی کتابِ سال، پیش از انقلاب ۱۳۵۷خ
– درگذشت محمد محمدی گیلانی (دعوی‌سرایی) در سال ۱۳۹۳خ؛ روحانی شیعه که پس از پیروزی انقلاب ۱۳۵۷ ایران و بعد از استعفای صادق خلخالی به‌دستور آیت‌الله خمینی به‌ریاست دادگاه انقلاب رسید. سپس در سمت‌هایی چون عضو فقها و دبیر شورای نگهبان، نمایندۀ سیدروح‌الله خمینی در دانشگاه‌ها و رئیس شورای نمایندگان ولی فقیه در دانشگاه‌ها را بر عهده داشته‌است.
– درگذشت محمد بسته‌نگار در سال ۱۳۹۷خ؛ سخنگوی شورای فعالان ملی مذهبی و از اعضای سابق جبهۀ ملی ایران و داماد آیت‌الله طالقانی
– درگذشت لیلا امامی خویی در سال ۱۳۹۷خ؛ یکی از زنان روشنفکر و نُوگرای ایران، همسر امیرعباس هویدا و نوۀ دختری حسن وثوق که در مجامع بین‌المللی به‌عنوان همسر نخست‌وزیر دولت ایران حاضر می‌شد. او در تشریفات رسمی کاخ سفید و کاخ بزرگ کرملین، همراه دومین مقام ایران بود.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  بیست‌و‌هفتم/27 ژانویه در تاریخ - درگذشت الیزابت جین کوکران و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *