هجدهم/۱۸ جولای در تاریخ – درگذشت جِین آستِن و…

هجدهم/۱۸ جولای در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز سردار محمدداوودخان؛ پایه‌گذار جمهوری افغانستان و نخستین رئیس‌جمهور و صدراعظم افغانستان، تا درگذشت ریموند دلاروش؛ خلبان فرانسوی و نخستین بانوی دریافت‌کنندۀ گواهینامۀ خلبانی در جهان که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
هجدهم/۱۸ جولای در تاریخ

هجدهم/۱۸ جولای در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز جهانی بستنی
– روز جهانی نلسون ماندلا

 


 

  • وقایع

– در سال ۱۲۹۰م؛ ادوارد یکم، پادشاه انگلستان، فرمان اخراج یهودیان از انگلستان (قریب به ۱۶ هزار نفر) را صادر کرد.
– در سال ۱۹۶۸م؛ شرکت رایانه‌ای اینتل در ایالت کالیفرنیا ایالات متحده تأسیس شد.
– در سال ۱۹۷۲م؛ انور سادات، رئیس‌جمهور مصر، در جریان اصلاحات سیاسی خود و پاکسازی عناصر نزدیک به‌جمال عبدالناصر، رئیس‌جمهور پیشین این کشور از قدرت، ۲۰ هزار مستشار نظامی شوروی را از کشورش اخراج کرد.
– در سال ۱۹۷۶م؛ نادیا کومانچی، ژیمناست رومانیایی، در بازی‌های المپیک تابستانی ۱۹۷۶م برای نخستین‌بار در تاریخ بازی‌های المپیک، موفق به‌کسب امتیاز کامل ۱۰ در رشتۀ ژیمناستیک شد.
– در سال ۱۹۸۸م؛ دولت جمهوری‌اسلامی ایران، قطعنامۀ ۵۹۸ شورای امنیت مبنی بر پایان حالت جنگ با عراق را پذیرفت.
– در سال ۱۹۹۴م؛ با تصرف شهر گیسنیی در شمال غربی رواندا توسط قوای جبهۀ وطن‌پرست رواندا و تبعید رژیم حاکم به‌زئیر نسل‌کشی در این کشور رسماً به‌پایان رسید.

 


 

  • زادروزها

– زادروز هیاسنت ریگاود در سال ۱۶۵۹م؛ نقاش دورۀ باروک کاتالان‌فرانسوی که بیشتر به‌خاطر پرتره‌هایش از لویی چهاردهم و دیگر اعضای اشراف فرانسوی شهرت داشت.
– زادروز ویلیام تاکری در سال ۱۸۱۱م؛ نویسنده، شاعر و طنزپرداز انگلیسی
– زادروز کامیل آلفرد پابست در سال ۱۸۲۸م؛ نقاش فرانسوی
– زادروز هندریک آنتون لورنتس در سال ۱۸۵۳م؛ فیزیک‌دان هلندی که در سال ۱۹۰۲م جایزۀ نوبل را به‌صورت مشترک با پیتر زیمان به‌خاطر کشف اثر زیمان برنده شد.
– زادروز جاکومو بالا در سال ۱۸۷۱م؛ نقاش ایتالیایی و پیرو سبک فوتوریسم اهل ایتالیا و یکی از تأثیرگذارترین استادان این مکتب که استاد اومبرتو بوچونی و جینو سورینی بوده‌است.
– زادروز ناتالی ساروت در سال ۱۹۰۰م؛ حقوق‌دان، رمان‌نویس و نظریه‌پرداز ادبی یهودی فرانسوی‌زبان و یکی از برجسته‌ترین نویسندگان مکتب رمان نو در فرانسه
– زادروز سردار محمدداوودخان در سال ۱۹۰۹م؛ پایه‌گذار جمهوری افغانستان و نخستین رئیس‌جمهور و صدراعظم افغانستان
– زادروز نلسون ماندلا در سال ۱۹۱۸م؛ نخستین رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی که در انتخابات دموکراتیک عمومی برگزیده‌شد. وی پیش از ریاست‌جمهوری، از فعالان برجستۀ مخالف آپارتاید در آفریقای جنوبی و رهبر کنگرۀ ملی آفریقا بود.
– زادروز توماس ساموئل کوهن در سال ۱۹۲۲م؛ فیلسوف و فیزیک‌دان آمریکایی که بیشتر به‌تاریخ علم، فلسفۀ علم و جامعه‌شناسی علم می‌پرداخت.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  بیست‌و‌هشتم/28 می در تاریخ - درگذشت آلفرد آدلر و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت محیی‌الدین شهرزوری در سال ۱۱۹۰م؛ قاضی، کاتب و شاعر عربی در سدۀ ۶ه.ق
– درگذشت بارتلمه د لاس کاساس در سال ۱۵۶۶م؛ کشیش، نویسنده و اسقف چیاپاس اسپانیایی و پیرو فرقۀ دومینیکن که از کوچندگان به‌ینگۀ دنیا بود و با آزار و نسل‌کشی بومیان آمریکا به‌مخالفت و به‌افشای آن پرداخت.
– درگذشت میکل‌آنجلو مریسی دا کاراواجو در سال ۱۶۱۰م؛ یکی از نقاشان و هنرمندان ایتالیایی فعال در رم، ناپل، مالت و سیسیل در میان سال‌های ۱۵۹۳م تا ۱۶۱۰م
– درگذشت جِین آستِن در سال ۱۸۱۷م؛ نویسندۀ قرن ۱۸ و ۱۹م انگلیسی که آثارش تأثیر گسترده‌ای بر ادبیات غرب گذاشت. شناخت او از زندگی زنان و مهارتش در نشان‌دادن ظرائف زندگی، او را به‌یکی از مشهورترین رمان‌نویسان عصر خودش تبدیل کرده‌است.
– درگذشت مری ویکتوریا کرزن، بارونس کرزن از کدلستون (لیتر) در سال ۱۹۰۶م؛ سیاست‌مدار بریتانیایی اهل آمریکا که به‌عنوان همسر لرد کرزن از کدلستون، نایب‌السلطنۀ هند بود. او بالاترین عنوان رسمی را در امپراتوری هند داشت که یک زن می‌توانست داشته‌باشد.
– درگذشت ریموند دلاروش در سال ۱۹۱۹م؛ خلبان فرانسوی و نخستین بانوی دریافت‌کنندۀ گواهینامۀ خلبانی در جهان
– درگذشت رابرت ویتنی ایمبری در سال ۱۹۲۴م؛ نایب‌کنسول سفارت آمریکا در تهران و عامل شرکت نفت سینکلر که توسط جمعی در تهران کشته‌شد.
– درگذشت رومن یاکوبسن در سال ۱۹۸۲م؛ زبان‌شناس روسی و نظریه‌پرداز ادبی که یکی از بنیان‌گذاران مکتب زبان‌شناسی پراگ است.
– درگذشت یوجین مرل شومیکر در سال ۱۹۹۷م؛ زمین‌شناس آمریکایی و از بنیان‌گذاران دانش سیاره‌شناسی که بیشتر به‌دلیل کشف دنباله‌دار شومیکر لوی ۹ به‌همراه همسرش، کارولین شومیکر و دیوید لوی شناخته شده‌است.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  یازدهم/11 اکتبر در تاریخ - درگذشت ژان کوکتو و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *