هجدهم/۱۸ می در تاریخ – درگذشت ایساک آلبنیس و…

هجدهم/۱۸ می در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز الیور هِوی‌ساید؛ مهندس برق، ریاضی‌دان و فیزیک‌دان خودآموختۀ انگلیسی، تا درگذشت پیر بومارشه؛ نمایش‌نامه‌نویس، موسیقی‌دان، سرمایه‌گذار و انقلابی قرن ۱۸م فرانسوی‌آمریکایی که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
هجدهم/۱۸ می در تاریخ

هجدهم/۱۸ می در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز جهانی موزه و میراث فرهنگی

 


 

  • وقایع

– در سال ۱۸۰۴م؛ ناپلئون بناپارت، با تصویب سنای فرانسه، به‌امپراتوری این کشور منصوب شد.
– در سال ۱۹۰۰م؛ بریتانیا از این تاریخ به‌مدت ۷۰ سال، تونگا را تحت‌الحمایۀ خود قرار داد.
– در سال ۱۹۵۳م؛ ژاکلین کاکرن، خلبان زن نیروی هوایی آمریکا، با یک جت جنگنده، برای اولین‌بار در تاریخ، دیوار صوتی را شکست.
– در سال ۱۹۷۴م؛ با انجام عملیات موفقیت‌آمیز لبخند بودا برای آزمایش سلاح هسته‌ای، هند به‌جمع کشورهای دارای سلاح هسته‌ای افزوده‌شد.
– در سال ۱۹۹۱م؛ قسمت شمالی سومالی با نام سومالیلند اعلام استقلال کرد که این عمل از طرف مجامع جهانی به‌رسمیت شناخته نشد.
– در سال ۲۰۰۹م؛ با شکست شورشی‌های ببرهای تامیل مقابل قوای دولتی سریلانکا، ۲۶ سال جنگ داخلی این کشور به‌پایان رسید.

 


 

  • زادروزها

– زادروز راجر جوزف بوسکویچ در سال ۱۷۱۱م؛ فیزیک‌دان، ستاره‌شناس، ریاضی‌دان، فیلسوف، دیپلمات (فرد)، شاعر، الهیات‌دان، از یسوعی‌ها و کشیش و یک علامه از شهر دوبروونیک، در جمهوری راگوسا (کرواسی امروز)
– زادروز الیور هِوی‌ساید در سال ۱۸۵۰م؛ مهندس برق، ریاضی‌دان و فیزیک‌دان خودآموختۀ انگلیسی
– زادروز نیکلای دوم در سال ۱۸۶۸م؛ واپسین تزار روسیه، پادشاه لهستان و دوک بزرگ فنلاند
– زادروز برتراند راسل در سال ۱۸۷۲م؛ همه‌چیزدان، فیلسوف، منطق‌دان، ریاضی‌دان، مورخ، جامعه‌شناس، نویسنده، فعال سیاسی، برندۀ جایزۀ ادبی نوبل و فعال صلح‌طلب بریتانیایی
– زادروز هرمان مولر در سال ۱۸۷۶م؛ سیاست‌مدار عضو حزب سوسیال‌دموکرات آلمان، وزیر امور خارجۀ آلمان و ۲ دوره صدر اعظم جمهوری وایمار و از امضاکنندگان معاهدۀ ورسای در سال ۱۹۱۹م
– زادروز والتر گروپیوس در سال ۱۸۸۳م؛ معمار برجستۀ آلمانی و بنیان‌گذار مدرسۀ مشهور باوهاوس
– زادروز فرانک راسل کاپرا در سال ۱۸۹۷م؛ نویسنده و تهیه‌کننده و کارگردان سرشناس ایتالیایی‌آمریکایی که در کنار فیلم‌سازانی مانند جان فورد و هاوارد هاکس، از مهم‌ترین فیلم‌سازان سینمای کلاسیک هالیوود، قبل از جنگ جهانی دوم بود.
– زادروز ونسانت دو وینیو در سال ۱۹۰۱م؛ زیست‌شیمی‌دان آمریکایی و برندۀ جایزۀ نوبل شیمی در سال ۱۹۵۵م برای جداسازی، شناسایی ساختار و سنتز کلی پپتید حلقه‌ای اکسیتوسین بود.
– زادروز ریچارد بروکس در سال ۱۹۱۲م؛ کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس، رمان‌نویس و بعضاً تهیه‌کنندۀ آمریکایی
– زادروز مایکل کرتو در سال ۱۹۵۷م؛ موسیقی‌دان رومانیایی که بیشتر به‌خاطر ایجاد پروژۀ انیگما (یک پروژۀ موسیقی الکترونیک) شناخته می‌شود.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  یکم/1 اسفندماه در تاریخ - زادروز حسین شاه‌حسینی و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت گئورگ بوم در سال ۱۷۳۳م؛ نوازندۀ ارگ و آهنگ‌ساز آلمانی سبک باروک که به‌خاطر توسعۀ سبک پارتیتای کوراله و اثرگذاری‌اش بر یوهان سباستین باخ مشهور است.
– درگذشت پیر بومارشه در سال ۱۷۹۹م؛ نمایش‌نامه‌نویس، ساعت‌ساز، مخترع، موسیقی‌دان، دیپلمات، فراری، جاسوس، ناشر، دلال اسلحه، هَجونویس، سرمایه‌گذار و انقلابی قرن ۱۸م فرانسوی‌آمریکایی
– درگذشت ایساک آلبنیس در سال ۱۹۰۹م؛ آهنگ‌ساز و نوازندۀ پیانو اهل کاتالونیای اسپانیا که نمادی از تولد دوبارۀ موسیقی اسپانیا در آغاز قرن ۲۰م در اروپا به‌شمار می‌رود.
– درگذشت گوستاو مالر در سال ۱۹۱۱م؛ آهنگ‌ساز و رهبر ارکستر و یکی از برجسته‌ترین آهنگ‌سازان دورۀ رمانتیکِ پسین
– درگذشت شارل لاورن در سال ۱۹۲۲م؛ ‏زیست‌شناس فرانسوی و برندۀ جایزۀ نوبل فیزیولوژی و پزشکی در سال ۱۹۰۷م به‌خاطر مطالعۀ پروتوزوآهای انگلی
– درگذشت ویلیام سارویان در سال ۱۹۸۱م؛ رمان‌نویس، نمایش‌نامه‌نویس ارمنی‌تبار آمریکایی و برندۀ جایزۀ پولیتزر برای نمایش‌نامه در سال ۱۹۴۰م و برندۀ جایزۀ اسکار بهترین داستان در سال ۱۹۴۳م و یکی از چهره‌های برجستۀ ادبی میانۀ سدۀ ۲۰م
– درگذشت پیر ژیل دوژن در سال ۲۰۰۷م؛ فیزیک‌دان اهل فرانسه و برندۀ جایزۀ فیزیک نوبل در سال ۱۹۹۱م

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *