هشتم/۸ جولای در تاریخ – درگذشت دیانا آناهیت آبکار و…

هشتم/۸ جولای در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز جان استیت پمبرتون؛ داروساز آمریکایی و مبدع نوشابه کولا، تا درگذشت دیانا آناهیت آبکار؛ سیاست‌مدار و نخستین زنی که نامش در جهان به‌عنوان سیاست‌مدار به‌ثبت رسیده‌است که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
هشتم/۸ جولای در تاریخ

هشتم/۸ جولای در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 


 

  • وقایع

– در سال ۱۸۸۹م؛ اولین شمارۀ نشریۀ وال‌استریت‌ژورنال در ایالات متحدۀ آمریکا منتشر شد.
– در سال۱۹۳۷م؛ پیمان سعدآباد میان ایران، عراق، ترکیه و افغانستان در کاخ سعدآباد تهران امضا شد.
– در سال ۱۹۴۷م؛ نخستین گزارش‌ها مبنی بر سقوط یک شیء پرندۀ ناشناس در راسول نیومکزیکو مخابره شد.

 


 

  • زادروزها

– زادروز ژان دو لافونتِن در سال ۱۶۲۱م؛ مشهورترین حکایت‌نویس فرانسه که شعرهای بسیاری نیز سُروده‌است.
– زادروز لویی دورو (یا لویی دودو) در سال ۱۸۲۰م؛ نقاش فرانسوی در زمینۀ شرق‌شناسی که عمدتاً با نقاشی در محیط شرقی سروکار داشت؛ اگرچه هرگز از کشورهای شرقی بازدید نکرد. او از ادبیات گوستاو فلوبر و تئوفیل گوتیه و همچنین از سفرنامه‌های معاصرانش مانند یوژن فرومنتین الهام می‌گرفت.
– زادروز جان استیت پمبرتون در سال ۱۸۳۱م؛ داروساز آمریکایی و مبدع نوشابه کولا
– زادروز جان دیویس راکفلر در سال ۱۸۳۹م؛ سرمایه‌دار و نیکوکار بزرگ آمریکایی که ثروتمندترین آمریکایی تاریخ و ثروتمندترین فرد تاریخ معاصر جهان شناخته می‌شود.
– زادروز فردریش سالومون (فریتس پرلز) در سال ۱۸۹۳م؛ روان‌پزشک و روان‌درمان‌گر برجستۀ آلمانی‌الاصل که اصطلاح «گشتالت درمانی» را به‌منظور شناخت روشی برای روان‌درمانی که به‌همراه همسرش لورا پرلز در دهه‌های ۱۹۴۰ و ۱۹۵۰م ایجاد کرده‌بودند ابداع کرد.
– زادروز پیوتر لئونیدوویچ کاپیتسا در سال ۱۸۹۴م؛ فیزیک‌دان و برندۀ جایزۀ نوبل فیزیک در زمان شوروی با تبار روسی‌مولداوی
– زادروز ایگور یوگنیویچ تام در سال ۱۸۹۵م؛ فیزیک‌دان و ریاضی‌دان روسی که در سال ۱۹۵۸م به‌همراه پاول چرنکوف و لیا فرانک، به‌خاطر کشف و تعبیر اثر چِرِنکوف یا تابشِ چِرِنکوف، موفق به‌دریافت جایزۀ نوبل فیزیک شد.
– زادروز فیلیپ کورتلیو جانسون در سال ۱۹۰۶م؛ معمار برجستۀ آمریکایی، طراح پی‌پی‌جی پلیس و کلیسای کریستال
– زادروز بِک هَنسِن در سال ۱۹۷۰م؛ موسیقی‌دان، خواننده، ترانه‌سرا، نوازندۀ بسیط (مولتی‌اینسترومنتالیست) و آهنگ‌ساز آمریکایی

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  بیست‌و‌دوم/22 مردادماه در تاریخ - انتخاب ابوالحسن پیرنیا به‌ایالت کرمان و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت کریستیان هویگنس در سال ۱۶۹۵م؛ دانشمند و فیزیک‌دان سرشناس هلندی سدۀ ۱۷م که با اختراع ساعت پاندولی، توانست نام خود را در میان مخترعان جهان ثبت کند.
– درگذشت پرسی بیش شلی در سال ۱۸۲۲م؛ شاعر غزل‌سرای انگلیسی و همسر مری شلی، دیگر نویسندۀ مشهور بریتانیایی
– درگذشت هابلوت نایت براون در سال ۱۸۸۲م؛ هنرمند و تصویرگر انگلیسی که با نام مستعار «فیز» شناخته می‌شود و کتاب‌هایی از چارلز دیکنز، چارلز لور و هریسون اینسورث را مصور کرد.
– درگذشت دیانا آناهیت آبکار در سال ۱۹۳۷م؛ سیاست‌مدار و نخستین زنی که نامش در جهان به‌عنوان سیاست‌مدار به‌ثبت رسیده‌است. او سفیر دولت ارمنستان در ژاپن بود.
– درگذشت آنتون سَعادِه در سال ۱۹۴۹م؛ رهبر سیاسی، فیلسوف و روزنامه‌نگار لبنانی که در سال ۱۹۳۲م حزب سوسیال‌ناسیونالیست سوری را بنیان نهاد و تلاش داشت تا سوریه، لبنان، فلسطین و اردن را در یک دولت سوری‌مرکز (سرزمین شام) متحد سازد. مقامات لبنانی به‌اتهام خیانت او را اعدام کردند.
– درگذشت غسان کنفانی در سال ۱۹۷۲م؛ نویسنده و روزنامه‌نگار فلسطینی و از اعضای رهبری جبهۀ مردمی برای آزادی فلسطین
– درگذشت رابرت برنز وودوارد در سال ۱۹۷۹م؛ شیمی‌دان آلی آمریکایی که از نظر بسیاری، او برترین شیمی‌دان آلی قرن ۲۰م محسوب می‌شود. او سهم بزرگی در کمک به‌شیمی آلی مدرن، مخصوصاً در سنتزها و تعیین ساختار پیچیدۀ تولیدات طبیعی دارد. او از نزدیک با رولد هافمن دربارۀ مطالعات نظریِ واکنش‌های شیمیایی کار کرده‌است. او برندۀ جایزۀ نوبل شیمی در سال ۱۹۶۵م گردید.
– درگذشت کیم ایل سونگ در سال ۱۹۹۴م؛ نخستین رهبر کرۀشمالی
– درگذشت شینزو آبه در سال ۲۰۲۲م؛ سیاست‌مدار اهل ژاپن که از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۷م به‌عنوان نخست‌وزیر و رئیس حزب لیبرال‌دموکرات فعالیت داشت و دوباره از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۰م در همین سِمَت‌ها خدمت کرد. او رکورد طولانی‌ترین دوران نخست‌وزیری در تاریخ ژاپن را داشت. آبه در حین ایراد سخنرانی در مبارزات انتخاباتی، در نارا، ۲ روز قبل از انتخابات مجلس ترور شد. گزارش شده‌است که وی بلافاصله پس از تیراندازی دچار ایست قلبی شده و هیچ‌گونه علائم حیاتی از خود نشان نداد. پلیس، فرد تیرانداز، یاماگامی تتسویای ۴۱ ساله را به‌دلیل اقدام به‌قتل دستگیر کرد. آبه بعد از ظهر همان روز در دانشگاه پزشکی نارا بر اثر جراحاتش درگذشت. آبه ششمین نخست‌وزیر ژاپن است که ترور می‌شود.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  شانزدهم/16 سپتامبر در تاریخ - درگذشت ویکتور خارا و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *