هشتم/۸ دی‌ماه در تاریخ – زادروز فروغ فرخ‌زاد و…

هشتم/۸ دی‌ماه در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز فروغ‌زمان فرخ‌زاد عراقی؛ شاعر نامدار برجسته و مستندساز معاصر ایران، تا درگذشت دنیا فنی‌زاده؛ عروسک‌گردانی که حدود ۲ دهه عروسک‌گردان کلاه قرمزی؛ شخصیت عروسکی تلویزیون که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
هشتم/۸ دی‌ماه در تاریخ

هشتم/۸ دی‌ماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز ملی صنعت پتروشیمی در ایران

 


 

  • وقایع

– تصویب قانون اساسی مشروطه در سال ۱۲۸۵خ

 


 

  • زادروزها

– زادروز فروغ‌زمان فرخ‌زاد عراقی (فروغ فرخ‌زاد، فروغ) در سال ۱۳۱۳خ؛ شاعر نامدار برجسته و مستندساز معاصر ایران که بر اثر واژگونی خودرو درگذشت.
– زادروز محسن قرائتی در سال ۱۳۲۴خ؛ روحانی ایرانی که در اردیبهشت‌ماه ۱۳۶۱ با حکم سیدروح‌الله خمینی به «نمایندگی ولی‌فقیه» در سازمان نهضت سوادآموزی منصوب شد و سپس ریاست این سازمان را بر عهده گرفت که این مسئولیت را تا اسفندماه ۱۳۸۹خ بر عهده داشت.
– زادروز افسانه نجم‌آبادی در سال ۱۳۲۵خ؛ نویسنده، پژوهش‌گر و استاد مطالعات زنان، جنسیت و تاریخ (به‌ویژه مطالعات تاریخی در قرن ۱۹م در ایران) در دانشگاه هاروارد است.
– زادروز فاطمه حقیقت‌جو در سال ۱۳۴۷خ؛ فعال سیاسی و نمایندۀ اصلاح‌طلب دورۀ ششم مجلس شورای اسلامی، عضو شورای مرکزی جبهۀ مشارکت ایران اسلامی و اولین رئیس شاخۀ جوانان این حزب اصلاح‌طلب بود.
– زادروز بی‌تا ملکوتی در سال ۱۳۵۲خ؛ شاعر، نویسنده و پژوهش‌گر معاصر ایرانی، فارغ‌التحصیل رشتۀ تئاتر (نمایش‌نامه‌نویسی) دانشگاه آزاد تهران و عضو انجمن قلم و کانون منتقدان بین‌المللی تئاتر

 


 

  • درگذشت

– درگذشت حسن وحید دستگردی (وحید، وحید دستگردی) در سال ۱۳۲۱خ؛ یکی از شاعران و سخنوران اواخر سدۀ ۱۹م و اوایل سدۀ ۲۰م ایران که از احمدشاه قاجار لقب «سلطان‌الشعراء» دریافت کرده‌بود.
– درگذشت آنیک شفرازیان در سال ۱۳۷۵خ؛ هنرپیشۀ تئاتر، سینما و تلویزیون ارمنی‌تبار اهل ایران
– درگذشت دنیا فنی‌زاده در سال ۱۳۹۵خ؛ عروسک‌گردانی که حدود ۲ دهه عروسک‌گردان کلاه قرمزی؛ شخصیت عروسکی تلویزیون و سینمای ایران بود و پس از مدت‌ها تحمل بیماری سرطان سارکوم سرانجام در یکی از بیمارستان‌های تهران درگذشت.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  پنجم/5 آذرماه در تاریخ - درگذشت صادق خلخالی و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *