هشتم/۸ شهریورماه در تاریخ – درگذشت محمدعلی رجایی و…

هشتم/۸ شهریورماه در تاریخ را می‌خوانید. از امضای معاهدۀ تقسیم ایران بین روسیه و انگلیس در عهد محمدعلی‌شاه قاجار در سال ۱۲۸۶خ، تا درگذشت محمود بهزاد؛ مترجم، مؤلف و زیست‌شناس، پدر زیست‌شناسی مدرن ایران که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
هشتم/۸ شهریورماه در تاریخ

هشتم/۸ شهریورماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز مبارزه با تروریسم در ایران

 


 

  • وقایع

– امضای معاهدۀ تقسیم ایران بین روسیه و انگلیس در عهد محمدعلی‌شاه قاجار در سال ۱۲۸۶خ
– در سال ۱۳۴۷خ؛ صدرالملوک بزرگ‌نیا به‌عنوان نمایندۀ خواف و رشتخوار انتخاب شد.
– انفجار در دفتر نخست‌وزیری جمهوری‌اسلامی ایران به‌وسیلۀ سازمان مجاهدین خلق و کشته‌شدن محمدعلی رجایی و محمدجواد باهنر، رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر ایران در سال ۱۳۶۰خ
– در سال ۱۳۸۰خ؛ در اعتراضات به‌تقسیم استان خراسان در سبزوار، ۵ هزار نفر در سبزوار به‌راهپیمایی پرداختند که یک‌نفر کشته و ۱۰۰ نفر دستگیر شدند.

 


 

  • زادروزها

– زادروز فریدون کشاورز در سال ۱۲۸۶خ؛ از سران حزب تودۀ ایران و نمایندۀ بندر انزلی در دورۀ چهاردهم مجلس شورای ملی
– زادروز مرتضی برجسته (مرتضی) در سال ۱۳۳۰خ؛ خواننده، آهنگ‌ساز و ترانه‌سرا

 


 

  • درگذشت

– درگذشت بهاءالدین محمد بن حسین عاملی (شیخ بهایی) در سال ۱۰۰۰خ؛ همه‌چیزدان، حکیم، علامۀ فقیه، عارف، منجم، ریاضی‌دان، شاعر، ادیب، مورخ و دانشمند ایرانیِ عرب‌تبار از بعلبک در لبنان کنونی قرون ۱۰ و ۱۱ه.ق که در دانش‌های فلسفه، منطق، هیئت و ریاضیات دانایی داشت و در حدود ۹۵ کتاب و رساله از او در سیاست، حدیث، ریاضی، اخلاق، نجوم، عرفان، فقه، مهندسی، هنر و فیزیک بر جای مانده‌است. به‌پاس خدمات او به‌علم ستاره‌شناسی، یونسکو سال ۲۰۰۹م که مصادف با سال نجوم می‌بوده، نام شیخ بهایی را در لیست مفاخر ایران ثبت کرد. وی از دوستان نزدیک میرداماد بود.
– درگذشت میرزا علی‌اصغرخان اتابک (امین‌السلطان) در سال ۱۲۸۶خ؛ صدراعظم ۳ پادشاه قاجار؛ ناصرالدین‌شاه، مظفرالدین‌شاه و محمدعلی‌شاه بود که فرزند دوم ابراهیم‌خان امین‌السلطان محسوب می‌شد و از گرجی‌های ایران بود. به‌ترتیب به‌القاب صاحب‌جمع، امین‌السلطان، و اتابک اعظم ملقب بود. وی سیاست‌مداری بود که قریب ربع قرن، در سِمَت‌های وزیری، وزیراعظمی و صدراعظمی، به‌تمام نکات پنهان و آشکار سیاست، آگاهی داشت و بر اثر مسافرت‌های مکرر به‌اروپا و سایر کشورها، از سیاست جهان نیز وقوف داشت. وی در اواخر عمر خود در میان سیاست‌های خارجی، نزدیکی به‌دولت تزاری روسیه را مناسب‌تر از امپراتوری بریتانیا می‌دانست. او در ۸ شهریور ۱۲۸۶خ، در جریان جنبش مشروطه، به‌دست عباس‌آقا تبریزی کشته و در قم به‌خاک سپرده‌شد.
– درگذشت عباس‌آقا تبریزی (عباس‌آقا صراف آذربایجانی یا تبریزی) در سال ۱۲۸۶خ؛ قاتل علی‌اصغر اتابک (میرزا علی‌اصغرخان امین‌السلطان) در جریان جنبش مشروطۀ ایران که چون در محاصره افتاد، تیری هم به‌خود زد و درگذشت.
– درگذشت محمدعلی رجایی در سال ۱۳۶۰خ؛ دومین نخست‌وزیر و رئیس‌جمهور جمهوری‌اسلامی ایران که که توسط اعضای سازمان مجاهدین خلق ترور شد.
– درگذشت محمدجواد باهنر در سال ۱۳۶۰خ؛ دومین نخست‌وزیر ایران پس از انقلاب ۱۳۵۷ که توسط اعضای سازمان مجاهدین خلق ترور شد.
– درگذشت سیدشمس‌الدین حسینی در سال ۱۳۶۰خ؛ اولین نمایندۀ مردم نائین که توسط اعضای سازمان مجاهدین خلق ترور شد.
– درگذشت سیدغلامرضا روحانی در سال ۱۳۶۴خ؛ شاعر و طنزپرداز، با تخلص مستعار اشعار طنز اجنه، رئیس طایفۀ فکاهی‌سرایان
– درگذشت محمود بهزاد در سال ۱۳۸۶خ؛ مترجم، مؤلف و زیست‌شناس که او را پدر زیست‌شناسی مدرن ایران می‌دانند. وی پدر فرامرز بهزاد، استاد زبان و ادبیات آلمانی اهل ایران است.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  پنجم/5 می در تاریخ - درگذشت تئودور میمن و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

4/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *