هفتم/۷ آوریل در تاریخ – درگذشت هنری فورد و…

هفتم/۷ آوریل در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز جکی چان؛ رزمی‌کار حرفه‌ای در رشته‌های هاپکیدو و ووشو، هنرپیشه، کارگردان، بدل‌کار، خواننده و صداپیشۀ اهل چین، تا درگذشت هنری فورد؛ کارآفرین، مخترع، نویسنده و نظریه‌پرداز آمریکایی که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
هفتم/۷ آوریل در تاریخ

هفتم/۷ آوریل در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز جهانی بهداشت
– روز جهانی کاریکاتور و کاریکاتوریست‌ها

 


 

  • وقایع

– در سال ۳۹۷م؛ هونوریوس، امپراتور روم غربی، پوشیدن لباس بربرها را در شهر رم ممنوع کرد.
– در سال ۴۵۱م؛ آتیلا، رهبر قوم هون، شهر متز در فرانسۀ کنونی را تصرف و شهرهای دیگر گل‌ها (گُل یا گال) را مورد هجوم قرار داد.
– در سال ۵۲۹م؛ اولین نسخه از بدنۀ قانون مدنی، توسط ژوستینین یکم، امپراتور روم شرقی نگارش شد.
– در سال ۱۱۴۱م؛ ملکه ماتیلدا، به‌عنوان اولین ملکه در انگلستان با عنوان بانوی انگلستان به‌تخت سلطنت نشست.
– در سال ۱۳۴۱م؛ نخستین دانشگاه اروپای مرکزی در شهر پراگ آغاز به‌کار کرد.
– در سال ۱۹۹۲م؛ در جریان جنگ دوم جهانی، ایتالیا به‌آلبانی یورش برد.
– در سال ۱۹۴۷م؛ حزب بعث در دمشق، پایتخت سوریه آغاز به‌کار کرد.
– در سال ۱۹۴۸م؛ سازمان جهانی بهداشت توسط ایالات متحده تأسیس شد.
– در سال ۱۹۸۰م؛ ایالات متحده روابط خود با جمهوری‌اسلامی ایران را قطع کرد.
– در سال ۱۹۹۲م؛ جمهوری صرب بوسنی رسماً اعلام استقلال کرد.
– در سال ۲۰۰۳م؛ قوای آمریکایی، بغداد، پایتخت عراق را تصرف کردند و ۲ روز بعد رژیم صدام‌حسین سقوط کرد.

 


 

  • زادروزها

– زادروز ویلیام وردزورث در سال ۱۷۷۰م؛ شاعر بزرگ انگلیسی سبک رمانتیک و کسی که همراه با سمیوئل تیلور کولریج با انتشار مشترک «ترانه‌های غنایی» در سال ۱۷۹۸م به‌شروع دوران رمانتیک در ادبیات انگلیسی کمک کردند.
– زادروز جینو سورینی در سال ۱۸۸۳م؛ وی با تحولات کوبیسم و فوتوریسم آشنا بود و همانند بوتچونی، یکی از با استعدادترینِ فوتوریست‌ها بود که این امر از تابلوهای شاد و مهم او در جنبش فوتوریسم پیدا بود.
– زادروز برانیسلاف مالینوفسکی در سال ۱۸۸۴م؛ یکی از مهم‌ترین مردم‌شناسان سدۀ ۲۰م که از او به‌عنوان جامعه‌شناس و مردم‌نگار نیز یاد شده‌است.
– زادروز گابریلا میسترال در سال ۱۸۸۹م؛ شاعر، آموزگار، دیپلمات و فمینیست شیلیایی و نخستین فرد از آمریکای لاتین که برندۀ جایزۀ نوبل در ادبیات شد.
– زادروز النورا فیگن (بیلی هالیدی) در سال ۱۹۱۵م؛ خوانندۀ آمریکایی در سبک جاز و سوینگ که لستر یانگ، دوست و همکار وی، لقب لیدی دِی را به‌او داده‌بود. او توانست با خلاقیت خود تأثیری ماندگار بر موسیقی جاز و آوازخوانی پاپ بگذارد.
– زادروز راوی شانکار در سال ۱۹۲۰م؛ آهنگ‌ساز و نوازندۀ هندی سیتار (از سازهای زهی زخمه‌ای موسیقی هندی)
– زادروز دونالد بارتلمی در سال ۱۹۳۱م؛ نویسندۀ پست‌مدرنیست آمریکایی که به‌عنوان خبرنگار روزنامه، سردبیر مجله، مدیر موزه و استاد دانشگاه کار می‌کرد. او یکی از بنیان‌گذاران اصلی رشتۀ نویسندگی خلاق در دانشگاه هوستون بود.
– زادروز دیوید فراست در سال ۱۹۳۹م؛ روزنامه‌نگار و مجری سرشناس و کهنه‌کار بریتانیایی تلویزیون که در کارنامۀ کاری‌اش چندین‌بار با شاه ایران نیز مصاحبه داشته‌است. او به‌دلیل انجام یک‌سری مصاحبه با ریچارد نیکسون رئیس‌جمهوری سابق آمریکا (پس از استعفایش) مشهور است و همچنین در بین ایرانیان، به‌علت مصاحبه‌هایش با شاه ایران، هم پیش از انقلاب ۱۳۵۷خ و همچنین پس از خروج شاه از ایران.
– زادروز جکی چان در سال ۱۹۵۴م؛ رزمی‌کار حرفه‌ای در رشته‌های هاپکیدو و ووشو، هنرپیشه، کارگردان، تهیه‌کننده، فیلم‌نامه‌نویس، بدل‌کار، خواننده و صداپیشۀ اهل چین

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  بیست‌و‌ششم/26 مردادماه در تاریخ - درگذشت عزت‌الله انتظامی و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت اِل گِرکو در سال ۱۶۱۴م؛ نقاش، مجسمه‌ساز و معمار دوران رنسانس اسپانیا
– درگذشت توسان لوورتیور در سال ۱۸۰۳م؛ سیاست‌مدار اهل هائیتی که از سال ۱۸۰۱ تا ۱۸۰۲م رئیس‌جمهور این کشور بود. وی از رهبران برجستۀ انقلاب هائیتی بود و در طول زندگی خود ابتدا با فرانسوی‌ها، سپس برای آن‌ها و در نهایت دوباره علیه فرانسه برای آرمان استقلال هائیتی مبارزه کرد. به‌عنوان یک رهبر انقلابی، تیزبینی نظامی و سیاسی نشان داد و کمک کرد که شورش نُوپای بردگان به‌یک جنبش انقلابی تبدیل شد و امروزه به‌عنوان «پدر هائیتی» شناخته می‌شود.
– درگذشت ویلیام گادوین در سال ۱۸۳۶م؛ فیلسوف آنارشیست بریتانیایی
– درگذشت هنری فورد در سال ۱۹۴۷م؛ کارآفرین، مخترع، نویسنده و نظریه‌پرداز آمریکایی که شرکت خودروسازی فورد را در سال ۱۹۰۳م تأسیس کرد.
– درگذشت کارل اشمیت در سال ۱۹۸۵م؛ حقوق‌دان، فیلسوف کاتولیک، نظریه‌پرداز سیاسی و استاد حقوق آلمانی که در نظریۀ سیاسی و حقوقی قرن ۲۰م چهرۀ مهمی بود و مکتوبات زیادی دربارۀ استفاده از قدرت سیاسی دارد. کار او اثر عمده‌ای بر نظریۀ سیاسی، نظریۀ حقوقی، فلسفۀ قاره‌ای و الهیات سیاسی پس از وی در سدۀ ۲۰م و بعدتر گذاشت. بیش‌تر آثار وی در توجیه فاشیسم و علیه دموکراسی لیبرال است.
– درگذشت لئونید کانتوروویچ در سال ۱۹۸۶م؛ ریاضی‌دان و اقتصاددان اهل روسیه که در سال ۱۹۷۵م به‌همراه تیالینگ کوپمانس، موفق به‌دریافت جایزۀ نوبل در رشتۀ اقتصاد شد.

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *