هفتم/۷ جولای در تاریخ – درگذشت یوهانا اشپیری و…

هفتم/۷ جولای در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز ابراهیم مُنذِر؛ نویسنده، ادیب و زبان‌شناس لبنانی و از اعضای فرهنگستان زبان عربی، تا درگذشت ماکس هورکهایم؛ فیلسوف آلمانی و از اعضای مکتب فرانکفورت که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
هفتم/۷ جولای در تاریخ

هفتم/۷ جولای در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز جهانی شکلات
– روز جهانی بخشش

 


 

  • وقایع

– اشغال لوکزامبورگ توسط فرانسه در سال ۱۵۴۳م
– بسته‌شدن عهدنامۀ تیلسیت در سال ۱۸۰۷م؛ نام ۲ موافقت‌نامه بود که پس از پیروزی در نبرد فریدلند از سوی ناپلئون بناپارت، امپراتور فرانسه، در شهرکی به‌همین نام (که امروزه سووتسک نامیده می‌شود) به‌امضاء رسید.

 


 

  • زادروزها

– زادروز گوستاو مالر در سال ۱۸۶۰م؛ آهنگ‌ساز و رهبر ارکستر و یکی از برجسته‌ترین آهنگ‌سازان دورۀ رمانتیکِ پسین
– زادروز مارگریت اودو در سال ۱۸۶۳م؛ رمان‌نویس سده‌های ۱۹ و ۲۹م اهل فرانسه
– زادروز ابراهیم مُنذِر در سال ۱۸۷۵م؛ نویسنده، ادیب و زبان‌شناس لبنانی و از اعضای فرهنگستان زبان عربی
– زادروز مارک شاگال در سال ۱۸۸۷م؛ نقاش برجستۀ فرانسوی‌روسی و از پیشگامان سبک سوررئالیسم و یکی از پیشروان هنر مدرن که در سبک‌های مختلف هنری ذوق‌آزمایی کرد و تقریباً در تمامی رشته‌های تجسمی، مانند نقاشی، تصویرگری کتاب، سرامیک، نقاشی روی شیشه، نقاشی بر روی دیوار، حکاکی روی فلزات، ترسیم، طراحی صحنه و لباس، دست به‌خلق آثاری ماندگار زد.
– زادروز ویتوریو دسیکا در سال ۱۹۰۱م؛ کارگردان و بازیگر ایتالیایی و از پیشگامان نئورئالیسم سینمای ایتالیا
– زادروز رابرت آنسون هاین‌لاین در سال ۱۹۰۷م؛ نویسندۀ آمریکایی سبک علمی‌تخیلی و یکی از ۳ نویسندۀ برتر این ژانر و یکی از اثرگذارترین و هم‌زمان، جنجال‌برانگیزترین نویسندگان علمی‌تخیلیِ سخت بود.
– زادروز جان کارلو مِنوتی در سال ۱۹۱۱م؛ آهنگ‌ساز مشهور ایتالیایی و برندۀ جایزۀ پولیتزر و پایه‌گذار چند جشنوارۀ موسیقی در ایتالیا و ایالات متحدۀ آمریکا
– زادروز سر ریچارد استارکی در سال ۱۹۴۰م؛ برندۀ جایزۀ اسکار و آهنگ‌ساز، خواننده، ترانه‌نویس و هنرپیشۀ انگلیسی و نوازندۀ درام معروف گروه بیتلز

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  بیست‌و‌دوم/22 دی‌ماه در تاریخ - زادروز محسن هشترودی و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت ادوارد اول در سال ۱۳۰۷م؛ پادشاه انگلستان که شهرت وی به‌خاطر تسخیر ولز و نگه‌داشتن اسکاتلند به‌عنوان جزئی از انگلستان است. او همچنین یهودیان را از انگلستان بیرون راند و چون به‌آزادیِ پارلمانی احترام می‌گذاشت، به‌او لقب ژوستینین انگلستان داده‌شد.
– درگذشت نیکلاس سانسون در سال ۱۶۶۷م؛ نقشه‌نگار و سفرنامه‌نویس و کشیش و مبلغ مسیحی فرانسوی
– درگذشت یوهانا اشپیری در سال ۱۹۰۱م؛ رمان‌نویس و نویسندۀ داستان‌های کودکان
– درگذشت آرتور کانن دویل در سال ۱۹۳۰م؛ نویسنده، پدیدآور و پزشک اسکاتلندی که در ابتدا به‌حرفۀ پزشکی می‌پرداخت، اما آوازۀ خود را مدیون خلق شخصیت شرلوک هولمز، کارآگاه خصوصی است.
– درگذشت گوتفرید بن در سال ۱۹۵۶م؛ مقاله‌نویس، شاعر، رمان‌نویس اهل آلمان
– درگذشت دیم لورا نایت در سال ۱۹۷۰م؛ نقاش زن اهل بریتانیا که از افتخارات وی می‌توان به‌کسب مدال نقرۀ نقاشی در بخش مسابقات هنری بازی‌های المپیک تابستانی در سال ۱۹۲۸م اشاره کرد.
– درگذشت ماکس هورکهایمر در سال ۱۹۷۳م؛ فیلسوف آلمانی و از اعضای مکتب فرانکفورت
– درگذشت هانری کربن در سال ۱۹۷۸م؛ فیلسوف، ایران‌شناس و اسلام‌شناس فرانسوی که بخشی از عمر خود را در ایران و خاورمیانه سپری کرد. او نخستین برگردان آثار مارتین هایدگر به‌زبان فرانسه و همچنین معرفی‌کنندۀ فلسفۀ اشراق سهروردی و حکمت متعالیۀ ملاصدرا به‌اروپاییان بوده‌است. وی همچنین از پایه‌گذاران فلسفۀ تطبیقی است که به‌نقادی فلسفۀ مدرن غرب بر پایۀ سنت فلسفۀ اسلامی می‌پردازد.
– درگذشت راجر کیت برت در سال ۲۰۰۶م؛ خواننده، آهنگ‌ساز، گیتاریست و هنرمند بریتانیایی، پایه‌گذار و عضو اصلی گروه موسیقی پینک‌فلوید
– درگذشت آلفردو دی‌استفانو در سال ۲۰۱۴م؛ بازیکن و مربی سابق فوتبال آرژانتینی‌اسپانیایی که به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین بازیکنان تاریخ فوتبال شناخته می‌شود.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  بیست‌و‌یکم/21 اردیبهشت‌ماه در تاریخ - زادروز فرنگیس یگانگی و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *