هفتم/۷ فوریه در تاریخ – درگذشت مت مونرو و…

هفتم/۷ فوریه در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز پویی؛ آخرین امپراتور چین از خانوادۀ سلطنتی ایزن جورو منچو، دوازدهمین و آخرین امپراتور دودمان چینگ، تا درگذشت آدولف ساکس؛ موسیقی‌دان و مخترع ساز ساکسوفون اهل بلژیک که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
هفتم/۷ فوریه در تاریخ

هفتم/۷ فوریه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 


 

  • وقایع

– آغاز نبردهای زمستانی مازوری در کنار دریاچۀ مازوری لهستان، بین ارتش آلمان و ارتش روسیه در سال ۱۹۱۵م
– آغاز فرمانرواییِ دیکتاتوریِ ویدکون کیسلینگ، سیاست‌مدار دست‌نشاندۀ آلمان بر نروژ در سال ۱۹۴۲م
– در سال ۱۹۶۴م؛ با ورود بیتل‌ها (یک گروه راک انگلیسی) به‌ایالات متحده، پدیدۀ تهاجم بریتانیا در عالم موسیقی آغاز شد.

 


 

  • زادروزها

– زادروز سر تامس مور در سال ۱۴۷۸م؛ وی در کلیسای کاتولیک با نام «قدیس تامس مور» تکریم شده‌است که حقوق‌دان، نویسنده، فیلسوف اجتماعی، سیاست‌مدار و انسان‌گرای رنسانس اهل انگلیس بود. او مشاور مهمی برای هنری هشتم انگلستان بود و از اکتبر ۱۵۲۹ تا ۱۶ مِی ۱۵۳۲م صدراعظم بود.
– زادروز چارلز دیکنز در سال ۱۸۱۲م؛ نویسندۀ نامدار انگلیسی و برجسته‌ترین رمان‌نویس عصر ویکتوریا
– زادروز ادوارد گرانویل براون در سال ۱۸۶۲م؛ خاورشناس و ایران‌شناس پُرآوازۀ بریتانیایی که کتاب‌های زیادی در زمینۀ تاریخ و ادبیات نگاشته‌است.
– زادروز گادفری هارولد هاردی در سال ۱۸۷۷م؛ ریاضی‌دان انگلیسی که به‌خاطر کارهایش در نظریۀ اعداد و آنالیز ریاضی شهرت دارد.
– زادروز هری سینکلر لوئیس در سال ۱۸۸۵م؛ رمان‌نویس، داستان‌نویس و نمایشنامه‌نویس آمریکایی که اولین آمریکایی و همچنین اولین فرد از قارۀ آمریکا بود که موفق شد جایزۀ نوبل ادبیات را به‌دست آورد. او مفهوم سنتی رمانتیک و راضی از زندگیِ آمریکایی را با سبکی واقع‌بینانه و حتی تلخ جایگزین کرد. وی همچنین به‌سبب خلق کاراکتر قوی‌ای از زن مدرن شاغل، مورد احترام است. خدمات پُستی ایالات متحدۀ آمریکا، با چاپ تمبر او در سری تمبرهای مشاهیر آمریکا، از وی قدردانی کرده‌است.
– زادروز برونو اشترکنباخ در سال ۱۹۰۲م؛ ژنرال آلمانی در دورۀ رایش سوم و از فرماندهان آینزاتس‌گروپن در لهستان
– زادروز اولف فون اویلر در سال ۱۹۰۵م؛ فیزیولوژیست و داروشناس اهل سوئد که به‌خاطر کار روی پیام‌رسان‌های عصبی، برندۀ جایزۀ نوبل فیزیولوژی و پزشکی در سال ۱۹۷۰م شد.
– زادروز پویی در سال ۱۹۰۶م؛ آخرین امپراتور چین از خانوادۀ سلطنتی ایزن جورو منچو، دوازدهمین و آخرین امپراتور دودمان چینگ و همین‌طور برای مدتی امپراتور دولت منچوری و امپراتور دست‌نشاندۀ دولت ژاپن در منچوری
– زادروز دزموند تامس داس در سال ۱۹۱۹م؛ سرجوخه‌ای در نیروی زمینی ایالات متحدۀ آمریکا که به‌عنوان بهیار یک گروهان پیاده در جنگ جهانی دوم فعالیت می‌کرد. او پس از درخشش در نبرد اوکیناوا، اولین و تنها مخالف جنگی شد که موفق به‌دریافت مدال‌های افتخاری برای کارهایی فراتر از انجام وظیفه در طول جنگ گردیده‌است. او باور بر این داشت که انسان نباید انسان دیگری را بکشد؛ بر همین عقیده بود که سربازان و فرماندهان او را مسخره می‌کردند. او در طول خدمت در دوران جنگ توانست جان ۷۵ سرباز را در میدان جنگ نجات دهد.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  هفتم/7 بهمن‌ماه در تاریخ - زادروز شادمهر عقیلی و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت دانیل نیکلاوس چودویکی در سال ۱۸۰۱م؛ نقاش و چاپ‌گر آلمانی، از تبار هوگونو و لهستانی که بیشتر به‌عنوان قلم‌زن و حکاک معروف است. او بیشتر عمر خود را در برلین گذراند و مدیر آکادمی هنر برلین شد.
– درگذشت آدولف ساکس در سال ۱۸۹۴م؛ موسیقی‌دان و مخترع ساز ساکسوفون اهل بلژیک
– درگذشت یوزف مِنگِلِه (فرشتۀ مرگ) در سال ۱۹۷۹م؛ پزشک، انسان‌شناس و افسر آلمانی و عضو اس‌اس
– درگذشت مت مونرو در سال ۱۹۸۵م؛ خوانندۀ انگلیسی که به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین سرگرمی‌سازان بین‌المللی در دهۀ ۱۹۶۰م شناخته می‌شود.
– درگذشت آلن مک‌دایارمید در سال ۲۰۰۷م؛ شیمی‌دان آمریکایی‌زادۀ اهل نیوزیلند که در سال ۲۰۰۰م برای کشف و توسعۀ پلیمررسانا، به‌طور مشترک به‌همراه آلن هیگر و هیدکی شیریکاوا، موفق به‌دریافت جایزۀ نوبل شیمی شد.

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *