هفدهم/۱۷ اردیبهشت‌ماه در تاریخ – درگذشت محمدرضا رحمانی و…

هفدهم/۱۷ اردیبهشت‌ماه در تاریخ را می‌خوانید. از بازگشت پیکر رضاشاه پهلوی به ایران و خاکسپاری در حرم شاه‌عبدالعظیم شهر ری، تا درگذشت ایرج قادری؛ کارگردان و نویسنده و فیلمنامه‌نویس و بازیگر سینمای اهل ایران که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
هفدهم/۱۷ اردیبهشت‌ماه در تاریخ

هفدهم/۱۷ اردیبهشت‌ماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز مدارک پزشکی در ایران
– روز اسناد ملی و میراث مکتوب در ایران

 


 

  • وقایع

– بازگشت پیکر رضاشاه پهلوی به‌ایران و خاکسپاری در حرم شاه‌عبدالعظیم شهر ری در سال ۱۳۲۹خ

 


 

  • زادروزها

– زادروز حسین قوامی (فاخته) در سال ۱۲۸۸خ؛ فرزند رضاقلی قوامی از خاندان‌های اصیل تهرانی و یکی از نخستین خوانندگان دورۀ جدید موسیقیِ اصیل ایرانی بود. وی یکی از خوانندگان اصلیِ برنامۀ گل‌ها بود و در برنامه‌های متعددی از گل‌های جاویدان، گل‌های رنگارنگ، برگ سبز، شاخه‌گل و گل‌های تازه خوانندگی کرد و آثار جاذبی از خود به یادگار نهاد. از آثار معروف او می‌توان به «تو ای پری کجایی» (شعر ه. الف. سایه، اثر همایون خرم) اشاره کرد.
– زادروز یدالله رؤیایی (رؤیا) در سال ۱۳۱۱خ؛ شاعر و متفکری که پس از خروج از زندان اولین شعرهای خود را در ۲۲ سالگی نوشت و در مجلات آن‌زمان با نام مستعار «رؤیا» منتشر کرد.

 


 

  • درگذشت

– درگذشت محمدرضا رحمانی یاراحمدی (مهرداد اَوِستا) در سال ۱۳۷۰خ؛ نویسنده و شاعر معاصر ایران که علاوه بر شاعری، در زمینۀ فلسفه، موسیقی و ادبیات فارسی نیز فعالیت داشت. او برگزیدۀ اولین دورۀ جشنوارۀ بین‌المللیِ شعر فجر در بخش امام و انقلاب بود.
– درگذشت گیتی پاشایی تهرانی در سال ۱۳۷۴خ؛ خواننده، آهنگ‌ساز و بازیگر
– درگذشت حسن شهباز در سال ۱۳۸۵خ؛ نویسنده، مترجم و روزنامه‌نگاری که در دوران زندگی خود بیش از ۳۰ اثر برجستۀ اروپایی و آمریکایی را به‌فارسی برگرداند و مقالات مختلفی در زمینۀ نقد ادبی منتشر کرد. وی معرفی‌کنندۀ رمان‌های بزرگی چون «بر باد رفته»، «ربه‌کا»، «به کجا می‌روی» و «سرزمین بی‌حاصل» تی. اس. الیوت است. حسن شهباز در دوران مهاجرت از سال ۱۹۸۲م تا هنگام مرگ فصل‌نامۀ رَه‌آورد را در لس‌آنجلس منتشر می‌کرد که به‌زعم اکثر ایران‌دوستان به‌روشن‌شدن نقاط تاریکی از ادب، هنر و سیاست ایران در دوران پهلوی، از راه انتشار خاطرات و گفتگوها و بسط تاریخ شفاهی انجامید.
– درگذشت ایرج قادری در سال ۱۳۹۱خ؛ کارگردان و نویسنده، فیلم‌نامه‌نویس و بازیگر سینمای ایران که در ۴۱ فیلم کارگردان، ۴ فیلم نویسنده، ۷۱ فیلم بازیگر، ۹ فیلم تهیه‌کننده و ۱ فیلم تدوین‌گر بود. نخستین کار سینماییِ او، بازی در فیلم «چشمۀ آب حیات» در سال ۱۳۳۸خ و واپسین کارش نیز کارگردانی و بازی در فیلم «شبکه» در سال ۱۳۸۹خ بود.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  دوازدهم/12 خردادماه در تاریخ - درگذشت بتول سلیمانی‌خو و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *