پانزدهم/۱۵ اکتبر در تاریخ – درگذشت توما سانکارا و…

پانزدهم/۱۵ اکتبر در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز فریدریش ویلهِلم نیچه؛ فیلسوف، منتقد فرهنگی، جامعه‌شناس، فیلولوژیست کلاسیک بزرگ آلمانی، تا درگذشت توما سانکارا (چه‌گوارای آفریقا)؛ از رهبران انقلابی مارکسیست‌لنینیست در آفریقای غربی که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
پانزدهم/۱۵ اکتبر در تاریخ

پانزدهم/۱۵ اکتبر در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز جهانی آناتومی
– روز جهانی شُستن دست
– روز جهانی بانوان روستایی
– روز جهانی باستان‌شناسی
– روز جهانی نابینایان یا عصای سفید

 


 

  • وقایع

– در سال ۵۸۲م؛ اسپانیا، پرتغال، اتحادیۀ مشترک‌المنافع لهستان‌لیتوانی و بسیاری از ایالت‌های ایتالیا، برای نخستین‌بار گاه‌شماری گرگوری (گاه‌شمار فعلی با ریشۀ مسیحی) را جایگزین گاه‌شماری یولیانی (گونه‌ای تغییریافته از گاه‌شمار رومی) کردند.
– در سال ۱۸۶۴م؛ در جریان جنگ داخلی آمریکا، ایالات مؤتلفۀ دربردارندۀ ۱۱ ایالت جنوبی، شهر گلاسگو در ایالت میسوری را اشغال کردند.
– در سال ۲۰۰۳م؛ چین نخستین فضاپیمای سرنشین‌دار خود را با نام شنزو ۵ به‌فضا پرتاب کرد.

 


 

  • زادروزها

– زادروز پوبلیوس ورگیلیوس مارو (ویرژیل) در سال ۷۰ق.م؛ شاعر کلاسیک اهل جمهوری روم و نویسندۀ ترانه‌های روستایی (گئورکیک)، سرودهای شبانی و انئید واپسین شعر حماسی روم از ۱۲ کتاب که حماسۀ ملی امپراتوری روم شد.
– زادروز اوانجلیستا توریچلی در سال ۱۶۰۸م؛ ریاضی‌دان و فیزیک‌دان ایتالیایی و از دانشجویان گالیله که بیشتر به‌خاطر اختراع فشارسنج شناخته می‌شود. با این حال به‌خاطر پیشرفت‌هایش در نورشناسی و کار بر روی اصل کاوالیری نیز شناخته شده‌است.
– زادروز خاچاطور آبوویان در سال ۱۸۰۹م؛ نویسنده، شاعر و نقاش ارمنستانی و پدر ادبیات مدرن ارمنی
– زادروز فریدریش ویلهِلم نیچه در سال ۱۸۴۴م؛ فیلسوف، شاعر، منتقد فرهنگی، جامعه‌شناس، آهنگ‌ساز و فیلولوژیست کلاسیک بزرگ آلمانی و استاد لاتین و یونانی که آثارش تأثیری عمیق بر فلسفۀ غرب و تاریخ اندیشۀ مدرن بر جای گذاشته‌است.
– زادروز ایتالو کالوینو در سال ۱۹۲۳م؛ نویسندۀ رمان و داستان کوتاه و خبرنگار و مقاله‌نویس ایتالیایی
– زادروز کارل ریشتر در سال ۱۹۲۶م؛ موسیقی‌دان، نوازندۀ ارگان، نوازندۀ هارپسیکورد و رهبر ارکستر اهل آلمان
– زادروز پُل میشل فوکو در سال ۱۹۲۶م؛ فیلسوف، روان‌شناس، تاریخ‌دان، باستان‌شناس اندیشه و متفکر فرانسوی
– زادروز ابوبکر زین‌العابدین عبدالکلام در سال ۱۹۳۱م؛ دانشمند و مدیر هندی و رئیس‌جمهور هند

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  بیست‌و‌سوم/23 آگوست در تاریخ - درگذشت عبدالمجید عثمان اوغلو و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت آندریاس وسالیوس در سال ۱۵۶۴م؛ پزشک و کالبدشناس فلاندری قرن ۱۶م و مؤلف کتاب‌هایی مانند آناتومی بدن و ساختار بدن انسان که اغلب به‌عنوان بنیان‌گذار کالبدشناسی مدرن شناخته می شود.
– درگذشت گرترود مارگارت زله (ماتا هاری) در سال ۱۹۱۷م؛ رقاص هلندی‌آلمانی و متهم به‌جاسوسی در جریان جنگ جهانی اول در خاک فرانسه برای آلمانی‌ها
– درگذشت هرمان ویلهلم گورینگ در سال ۱۹۴۶م؛ بنیان‌گذار پلیس مخفی آلمان (گشتاپو) در زمان آدولف هیتلر و از برجسته‌ترین چهره‌های حزب نازی در آلمان که در خلال جنگ جهانی دوم به‌عنوان فرماندۀ نیروی هوایی آلمان نازی به‌خدمت پرداخت.
– درگذشت توما سانکارا (چه‌گوارای آفریقا) در سال ۱۹۸۷م؛ از رهبران انقلابی مارکسیست‌لنینیست در آفریقای غربی
– درگذشت پل گاردنر آلن در سال ۲۰۱۸م؛ تاجر و نیکوکار آمریکایی و یکی از بنیان‌گذاران شرکت مایکروسافت

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *