پانزدهم/۱۵ مارس در تاریخ – درگذشت ارسطو سقراط اوناسیس و…

پانزدهم/۱۵ مارس در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز پاول هایزه؛ نویسندۀ آلمانی و برندۀ جایزۀ نوبل ادبیات، تا درگذشت ژولیوس سزار؛ نظامی، سیاست‌مدار، دیکتاتور اهل جمهوری روم و یکی از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین شخصیت‌های تاریخ که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
پانزدهم/۱۵ مارس در تاریخ

پانزدهم/۱۵ مارس در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 


 

  • وقایع

– در سال ۱۹۰۶م؛ چارلز رولز و هنری رویس، کارخانۀ خودروسازی رولزرویس را بنیان نهادند.
– در سال ۱۹۹۲م؛ با انحلال حزب کمونیست روسیه، انتشار روزنامۀ پراودا، روزنامۀ این حزب، پس از ۸۰ سال انتشار مداوم متوقف شد.

 


 

  • زادروزها

– زادروز نیکلاس قدیس در سال ۲۷۰م؛ وی را منشأ اصلی شخصیت بابانوئل می‌دانند. در آن سال‌ها، مسیحیان زیر شکنجه‌های امپراتوری روم بودند.
– زادروز اندرو جکسون در سال ۱۷۶۷م؛ وکیل، سرباز و دولت‌مرد آمریکایی که به‌عنوان هفتمین رئیس‌جمهور تاریخ آمریکا بین سال‌های ۱۸۲۹ تا ۱۸۳۷م مسئولیت ریاست‌جمهوری آمریکا را بر عهده داشت. در دوران پیش از ریاست‌جمهوری او بود که انشعاب‌هایی در حزب دموکرات/جمهوری‌خواه به‌وجود آمد و او به‌حزب تازه‌تأسیس دموکرات پیوست. وی از حامیان استقلال تگزاس از مکزیک و تأسیس جمهوری تگزاس به‌حساب می‌آمد.
– زادروز پاول هایزه در سال ۱۸۳۰م؛ نویسندۀ آلمانی و برندۀ جایزۀ نوبل ادبیات در سال ۱۹۱۰م
– زادروز امیل آدولف فون برینگ در سال ۱۸۵۴م؛ فیزیولوژیست آلمانی که برندۀ اولین جایزۀ نوبل فیزیولوژی و پزشکی در سال ۱۹۰۱م به‌خاطر کشف سرم دیفتری بود.
– زادروز ارنست المو کالکینز در سال ۱۸۶۸م؛ مدیر تبلیغاتی آمریکایی که ناشنوا و پیشگام استفاده از هنر در تبلیغات، شخصیت‌های تخیلی، فروش نرم و ایدۀ «مهندسی مصرف‌کننده» بود. او یکی از بنیان‌گذاران آژانس تبلیغاتی تأثیرگذار به‌نام Calkins and Holden بود. آثار او در طول زندگی‌اش با جوایز زیادی شناخته‌شد و به‌عنوان «رئیس مردان تبلیغات» و «مسلماً مهم‌ترین شخصیت در طراحی گرافیک اوایل قرن ۲۰م» شناخته‌شد.
– زادروز وسلین توپالف در سال ۱۹۷۵م؛ استاد بزرگ شطرنج بلغارستان و قهرمان شطرنج جهان در سال ۲۰۰۵م

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  یازدهم/11 آگوست در تاریخ - درگذشت ایدیت وارتون و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت ژولیوس سزار در سال ۴۴ق.م؛ نظامی، سیاست‌مدار، کنسول، دیکتاتور، کاهن اعظم، سخنور، و نویسندۀ برجستۀ نثر لاتین اهل جمهوری روم و یکی از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین شخصیت‌های تاریخ
– درگذشت لوئیجی کِروبینی در سال ۱۸۴۲م؛ آهنگ‌ساز دورۀ کلاسیک و پیشارمانتیک اهل ایتالیا
– درگذشت هنری بسمر در سال ۱۸۹۸م؛ مهندس اهل انگلستان که روشی برای تولید فولاد ابداع کرد و به‌مهم‌ترین روش تولید فولاد در قرن ۱۹م تبدیل شد و شهر شفیلد را به‌یک مرکز مهم صنعتی تبدیل نمود. هدف او کاهش هزینۀ تولید فولاد برای صنعت توپ‌خانه بود. او با دمیدن اکسیژن از میان تودۀ چدن گداخته توانست که ناخالصی‌ها را جدا کند. این روش تولید، فولاد را ارزان و سریع ساخت و باعث تحول در صنعت مهندسی سازه‌ها شد. علاوه بر کورۀ بسمر، او بیش از صد اختراع دیگر در زمینۀ تولید آهن، فولاد و شیشه داشت. بر خلاف بسیاری از مخترعان، او توانست نُوآوری‌های خود را به‌مرحلۀ تولید صنعتی برساند و از منفعت مادی آن‌ها استفاده کند.
– درگذشت هوارد فیلیپس لاوکرافت در سال ۱۹۳۷م؛ نویسندۀ آمریکایی داستان ترسناک، خیال‌پردازی و علمی‌تخیلی که آثارش پایه‌گذار یک شاخه در ژانر وحشت به‌نام وحشت لاوکرفتی شد.
– درگذشت آرتور هالی کامپتون در سال ۱۹۶۲م؛ فیزیک‌دان آمریکایی و برندۀ جایزۀ نوبل فیزیک در سال ۱۹۲۷م
– درگذشت آرتور آدامف در سال ۱۹۷۰م؛ نمایش‌نامه‌نویس ارمنی‌فرانسوی و یکی از نمایندگان تئاتر ابسورد (تئاتر معناباخته، یا تئاتر پوچی، یا تئاتر ابزورد یا ابسورد؛ اصطلاحی بود برای نشان‌دادن نوعی سوگیریِ تئاتریِ مهم در قرن ۲۰م)
– درگذشت ارسطو سقراط اوناسیس (آریستوتِلِس اُوناسیس) در سال ۱۹۷۵م؛ یکی از کارآفرینان و ثروتمندان نامدار یونانی

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  بیستم/20 شهریورماه در تاریخ - درگذشت عبدالمحمد آیتی و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *