پنجم/۵ آذرماه در تاریخ – درگذشت صادق خلخالی و…

پنجم/۵ آذرماه در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز رضا مافی؛ خوش‌نویس صاحب‌نام و از هنرمندان تأثیرگذار در هنر معاصر، تا درگذشت محمدعلی فروغی دردشتی؛ ملی‌گرا، مترجم، ادیب، فیلسوف، تاریخ‌دان، روزنامه‌نگار، سیاست‌مدار که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
پنجم/۵ آذرماه در تاریخ

پنجم/۵ آذرماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز بسیج مستضعفان در ایران

 


 

  • وقایع

– در سال ۳۸۱ق.م؛ آخرین جنگ اردشیر بابکان با رومیان، با پیروزی ایران به‌پایان رسید.
– در سال ۱۱۲۲خ؛ نادرشاه افشار در جلسه‌ای با بزرگان کشور و ارتش، طرح ارتش ۴۰۰ هزار نفری دائم برای ایران، برای مقابله با اروپاییان و عثمانی‌ها را مطرح کرد که با موافقت بزرگان روبه‌رو شد.
– در سال ۱۲۸۶خ؛ مجلس جدیدالتأسیس شورا، بودجۀ دربار را ۳۰۰ هزار تومان کسر و به ۵۰۰ هزار تومان کاهش داد و شهریۀ زنان ناصرالدین‌شاه را هم حذف کرد که این عمل، شروع دشمنی محمدعلی‌شاه قاجار با مجلس بود.
– در سال ۱۳۵۷خ؛ در تظاهرات خونین مردم گرگان ۱۵ نفر کشته‌شدند و بیش از ۱۵۰ نفر مجروح گردیدند.
– تشکیل بسیج مستضعفان به‌دستور آیت‌الله خمینی در سال ۱۳۵۸خ

 


 

  • زادروزها

– زادروز فتح‌الله منوچهری (فرود فولادوند) در سال ۱۳۲۰خ؛ بنیان‌گذار و رهبر «گروه تندر» و انجمن پادشاهی ایران که پیش از انقلاب ۱۳۵۷خ ایران، صداپیشه و کارگردان سینمای ایران بود. او پس از انقلاب، علیه نظام جمهوری‌اسلامی ایران به‌فعالیت پرداخت و بعدها شبکه‌های تلویزیونی ما تی‌وی و یور تی‌وی را راه‌اندازی کرد که در این شبکه‌ها برنامه‌هایی در مورد نقد تند از دین اسلام و براندازی جمهوری‌اسلامی منتشر می‌کرد. او سال‌هاست که در ترکیه ناپدید شده و عفو بین‌الملل بازداشت وی را تأیید کرده و از بازداشت او طی «عملیات فریب» وزارت اطلاعات جمهوری‌اسلامی ایران اطلاع داده‌است. از سرنوشت او اطلاعی در دسترس نیست.
– زادروز رضا مافی در سال ۱۳۲۲خ؛ خوش‌نویس صاحب‌نام و از هنرمندان تأثیرگذار در هنر معاصر
– زادروز محمدعلی بنی‌اسدی در سال ۱۳۲۴خ؛ نقاش، تصویرگر کتاب و مجسمه‌ساز
– زادروز نادر مشایخی در سال ۱۳۲۷خ؛ آهنگ‌ساز، رهبر ارکستر و بازیگر

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  ششم/6 دسامبر در تاریخ - درگذشت فرانتس عمار فانون و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت محمدعلی فروغی دردشتی (ذُکاءالملک) در سال ۱۳۲۱خ؛ ملی‌گرا، تجددخواه، روشن‌فکر، مترجم، ادیب و سخن‌شناس، فیلسوف، تاریخ‌دان، روزنامه‌نگار، سیاست‌مدار، دیپلمات، نماینده و رئیس مجلس، وزیر و نخست‌وزیر ایران که نقش مهمی در تأسیس دانشگاه تهران داشت و همچنین پایه‌گذار و نخستین رئیس فرهنگستان ایران بوده‌است.
– درگذشت سیدحسن میرخانی (سراج‌الکتاب) در سال ۱۳۶۹خ؛ از خوش‌نویسان و نستعلیق‌نویسان معاصر و از بنیان‌گذاران انجمن خوش‌نویسان ایران و از استادان صاحب‌سبک در نستعلیق معاصر ایران
– درگذشت محمدصادق صادقیِ گیوی (صادق خلخالی) در سال ۱۳۸۲خ؛ روحانی شیعه و حاکم شرع دادگاه‌های انقلاب پس از انقلاب ۱۳۵۷خ ایران
– درگذشت مرتضی ممیز (ابراهیم ثانی) در سال ۱۳۸۴خ؛ طراح گرافیک، تصویرگر، استاد دانشگاه اهل ایران و پدر هنر گرافیک معاصر ایران
– درگذشت علی‌حسین بیات زرندی مطلق (بابک بیات) در سال ۱۳۸۵خ؛ آهنگ‌ساز، نوازنده، تنظیم‌کننده و آهنگ‌ساز فیلم ایرانی

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *