پنجم/۵ اسفندماه در تاریخ – زادروز سیاوش کسرایی و…

پنجم/۵ اسفندماه در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز خواجه‌نصیرالدین طوسی؛ شاعر، همه‌چیزدان، فیلسوف، متکلم، فقیه، ستاره‌شناس، اندیشمند، ریاضی‌دان، خالق مثلثات به‌عنوان یک رشتۀ ریاضی، تا درگذشت سلیمان امینی؛ شاعر و خوش‌نویس ایرانی که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
پنجم/۵ اسفندماه در تاریخ

پنجم/۵ اسفندماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز مهندسی در ایران
– روز بزرگداشت زن و زمین در ایران
– روز ملی شهرستان نجف‌آباد در ایران
– روز بزرگداشت خواجه نصیر طوسی در ایران
– جشن سپندارمذگان یا اسپندگان در ایران؛ روز گرامیداشت زن، زمین و دلدادگان و یکی از جشن‌های ایران باستان

 


 

  • وقایع

 


 

  • زادروزها

– زادروز خواجه‌نصیرالدین طوسی (نصیرالدین، محقق طوسی، استادالبشر، خواجه) در سال ۵۷۹خ؛ شاعر، همه‌چیزدان، فیلسوف، متکلم، فقیه، ستاره‌شناس، اندیشمند، ریاضی‌دان، منجم، پزشک و معمار ایرانی و صوفی، خالق مثلثات به‌عنوان یک رشتۀ ریاضی
– زادروز سیاوش کسرایی در سال ۱۳۰۵خ؛ شاعر و از اعضای کانون نویسندگان ایران و از فعالان سیاسی چپ‌گرای تاریخ معاصر
– زادروز اَزبرعلی حاجوی (ریزعلی خواجوی، دهقان فداکار) در سال ۱۳۰۹خ؛ داستان تلاش او برای جلوگیری از برخورد قطار با سنگ‌های فروریخته از کوه، سال‌ها با عنوان دهقان فداکار در کتاب فارسی سوم دبستان چاپ می‌شد. در سال‌های اخیر شکل مختصرترشدۀ داستان او در درس فداکاران کتاب فارسی همین پایه گنجانده شده‌است.
– زادروز ابراهیم زال‌زاده در سال ۱۳۲۵خ؛ روزنامه‌نگار و ناشر ایرانی که در جریان قتل‌های زنجیره‌ای به‌قتل رسید. در جریان قتل‌های زنجیره‌ای ۵ اسفندماه ۱۳۷۵خ ناپدید شد و در اوایل فروردین‌ماه ۱۳۷۶خ جسد او در بیابان‌های یافت‌آباد در حالی پیدا شد که با وضعیتی مشابه آن‌چه بعدها بر پروانه داریوش فروهر رفت، کاردآجین شده‌بود؛ سینه و پشت او را با ۱۵ ضربه کارد پاره‌پاره کرده‌بودند.

 


 

  • درگذشت

– درگذشت سلیمان امینی (امینی تبریزی) در سال ۱۳۵۴خ؛ شاعر و خوش‌نویس
– درگذشت ابراهیم زال‌زاده در سال ۱۳۷۵خ؛ روزنامه‌نگار و ناشر ایرانی که در جریان قتل‌های زنجیره‌ای به‌قتل رسید. در جریان قتل‌های زنجیره‌ای ۵ اسفندماه ۱۳۷۵خ ناپدید شد و در اوایل فروردین‌ماه ۱۳۷۶خ جسد او در بیابان‌های یافت‌آباد در حالی پیدا شد که با وضعیتی مشابه آن‌چه بعدها بر پروانه داریوش فروهر رفت، کاردآجین شده‌بود؛ سینه و پشت او را با ۱۵ ضربه کارد پاره‌پاره کرده‌بودند.
– درگذشت علیرضا اسپهبد در سال ۱۳۸۵خ؛ از نقاشان و طراحان معاصر ایران
– درگذشت سردار سعید قهاری در سال ۱۳۸۵خ؛ از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران ایران و فرماندۀ لشکر ۳ مخصوص نیروی زمینی سپاه که بر اثر سقوط بالگرد کشته‌شد.
– درگذشت عبدالمجید مجیدی در سال ۱۳۹۲خ؛ سیاست‌مدار ایرانی که وزیر مشاور و رئیس سازمان برنامه و بودجۀ ایران در سال‌های ۱۳۵۱ تا ۱۳۵۶خ بود.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  ششم/6 بهمن‌ماه در تاریخ - درگذشت حسنعلی منصور و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *