پنجم/۵ فوریه در تاریخ – درگذشت واسیلی لئونتیف و…

پنجم/۵ فوریه در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز آلفرد آدلر؛ پزشک، روان‌درمان‌گر و از روان‌شناسان به‌نام اتریشی و بنیان‌گذار مکتب روان‌شناسی فردی، تا درگذشت توماس کارلایل؛ زبان‌شناس، تاریخ‌نگار، فیلسوف و نویسندۀ اهل اسکاتلند که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
پنجم/۵ فوریه در تاریخ

پنجم/۵ فوریه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 


 

  • وقایع

– در سال ۱۴۶۰م؛ سیرالئون در آفریقای غربی توسط داسنتیرا، جهان‌گرد پرتغالی کشف شد.

 


 

  • زادروزها

– زادروز کریستیان گوتلوب نیفه در سال ۱۷۴۸م؛ موسیقی‌دان آلمانی و آموزگار بتهوون
– زادروز آلفرد آدلر در سال ۱۸۷۰م؛ پزشک، روان‌درمان‌گر و از روان‌شناسان به‌نام اتریشی و بنیان‌گذار مکتب روان‌شناسی فردی
– زادروز فریدریش آکل در سال ۱۸۷۸م؛ سیاست‌مدار، چشم‌پزشک، و دیپلمات اهل استونی
– زادروز ویلیام اس. باروز در سال ۱۹۱۴م؛ نویسنده و هنرمند تجسمی آمریکایی
– زادروز رابرت هافستاتر در سال ۱۹۱۵م؛ فیزیک‌دان یهودی آمریکای که در سال ۱۹۶۱م به‌همراه رودولف موسبائر، به‌خاطر مطالعات بدیع‌اش در مورد پراکنش الکترون در هسته‌های اتمی، برندۀ جایزۀ نوبل فیزیک شد.
– زادروز ترزیا مورا در سال ۱۹۷۱م؛ فیلم‌نامه‌نویس، مترجم، و نویسندۀ مجارستانی
– زادروز کریستیانو رونالدو در سال ۱۹۸۵م؛ بازیکن فوتبال اهل پرتغال
– زادروز نیمار جونیور در سال ۱۹۹۲م؛ بازیکن فوتبال اهل برزیل

 


 

  • درگذشت

– درگذشت توماس کارلایل در سال ۱۸۸۱م؛ زبان‌شناس، تاریخ‌نگار، مترجم، ریاضی‌دان، فیلسوف، مقاله‌نویس، و نویسندۀ اهل اسکاتلند
– درگذشت هربرت هنری اسکویت در سال ۱۹۲۸م؛ لرد اکسفورد و اسکویت از حزب لیبرال و نخست‌وزیر بریتانیا که طولانی‌ترین تاریخ نخست‌وزیریِ پیوسته در قرن ۲۰م داشته‌است.
– درگذشت ویولت ژابو در سال ۱۹۴۵م؛ مأمور مخفی برجسته در طول جنگ جهانی دوم انگلیسی‌ها که در فرانسۀ اشغالی خدمت می‌کرد و به‌خاطر زیبایی‌اش با افسران آلمانی ارتباط داشت و از آنان اطلاعات نظامی را بیرون می‌کشید. او در روزهای آخر جنگ جهانی و چند روز پیش از عملیات نرماندی توسط پلیس مخفی آلمان نازی شناسایی و به‌اردوگاه کار اجباری راونسبروک فرستاده شد و سرانجام در همان اردوگاه در سن ۲۳ سالگی اعدام شد. پس از مرگش دولت بریتانیا به‌او مدال صلیب جرج را اعطا کرد.
– درگذشت واسیلی لئونتیف در سال ۱۹۹۹م؛ اقتصاددان آمریکایی روس‌تبار که در سال ۱۹۷۳م به‌واسطۀ توسعۀ جدول داده‌ستانده، موفق به‌دریافت جایزۀ نوبل اقتصاد شد.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  یازدهم/11 خردادماه در تاریخ - درگذشت آندره آرزومانیان و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *