چهاردهم/۱۴ فروردین‌ماه در تاریخ – درگذشت عباس سحاب و…

چهاردهم/۱۴ فروردین‌ماه در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز ابوالحسن صَبا؛ موسیقی‌دان و نوازنده و آموزگار موسیقی، تا درگذشت سیدمحمدکاظم شریعتمداری؛ از مراجع تقلید شیعه و مؤسس دارالتبلیغ اسلامی قم و حزب جمهوری خلق مسلمان که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
چهاردهم/۱۴ فروردین‌ماه در تاریخ

چهاردهم/۱۴ فروردین‌ماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • زادروزها

– زادروز ابوالحسن صَبا در سال ۱۲۸۱خ؛ موسیقی‌دان، آهنگ‌ساز، نوازنده و آموزگار موسیقی
– زادروز نادر ابراهیمی در سال ۱۳۱۵خ؛ داستان‌نویس معاصر
– زادروز رخشنده بنی‌اعتماد (رخشان بنی‌اعتماد) در سال ۱۳۳۳خ؛ کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس، تهیه‌کننده، مستندساز اهل ایران و از اعضای آکادمی اسکار که فیلم‌های او در جشنواره‌های بین‌المللی مورد تحسین واقع شده‌اند و توانسته‌اند در داخل ایران هم توجه تماشاگران و منتقدین را به‌خود جلب کنند. او همسر جهانگیر کوثری و مادر تندیس و باران کوثری است. وی در هفتاد‌و‌یکمین جشنوارۀ فیلم ونیز در سال ۲۰۱۴م، جایزۀ بهترین فیلم‌نامه را برای فیلم «قصه‌ها» به‌دست آورد.
– زادروز آزیتا قهرمان در سال ۱۳۴۱خ؛ شاعر، نویسنده و مترجم

 


 

  • درگذشت

– درگذشت محمدجعفرخان گراشی (مقتدرالممالک، شیدا) در سال ۱۲۹۹خ؛ شاعر فارسی‌زبان
– درگذشت سیدمحمدکاظم شریعتمداری در سال ۱۳۶۵خ؛ از مراجع تقلید شیعه و مؤسس دارالتبلیغ اسلامی قم و حزب جمهوری خلق مسلمان ایران در آذربایجان که پس از انقلاب، بین او و روح‌الله خمینی در جریان کودتای نوژه، مخالفت او با ولایت‌فقیه و درگیری‌های حزب جمهوری خلق مسلمان ایران اختلافاتی به‌وجود آمد. پس از اعتراف صادق قطب‌زاده و اتهام به‌همکاری شریعتمداری در همکاری و طرح ترور خمینی، جامعۀ مدرسین حوزه‌علمیۀ قم در اقدامی بی‌سابقه در تاریخ شیعه، او را از مرجعیت خلع کردند. سپس شریعتمداری محصور شد و تا پایان عمر در حصر خانگی ماند و به‌مرگ مشکوکی درگذشت.
– درگذشت احمد آرام در سال ۱۳۷۷خ؛ مترجم و نویسندۀ معاصر
– درگذشت عباس سحاب در سال ۱۳۷۹خ؛ جغرافی‌دان و نقشه‌نگار (کارتوگراف) برجسته و بنیان‌گذار دانش نقشه‌نگاری به‌شیوۀ نوین در ایران و همچنین بنیان‌گذار مؤسسۀ جغرافیایی و کارتوگرافی سحاب
– درگذشت احمد بیرشک در سال ۱۳۸۱؛ ریاضی‌دان، تقویم‌نگار، پژوهش‌گر تاریخ علم، و مدرسه‌دار
– درگذشت ثریا قزل‌ایاغ در سال ۱۳۹۹خ؛ نویسنده، برگردان، استاد ادبیات کودکان و نوجوانان

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  یکم/1 بهمن‌ماه در تاریخ - زادروز ابوالقاسم فردوسی و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *