چهارم/۴ آبان‌ماه در تاریخ – زادروز اشرف‌الملوک پهلوی و…

چهارم/۴ آبان‌ماه در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز یعقوب لیث صفاری؛ بنیان‌گذار و نخستین پادشاه سلسلۀ صفاریان در سیستان، تا درگذشت سیدیحیی دولت‌آبادی؛ نویسندۀ وقایع مشروطیت، از مؤسسان نهادهای نوین آموزشی در ایران که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
چهارم/۴ آبان‌ماه در تاریخ

چهارم/۴ آبان‌ماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 


 

  • وقایع

– در سال ۱۳۳۸خ؛ مردم برای اولین‌بار در تاریخ، رخ دیگر ماه را دیدند.
– سخنرانی آیت‌الله خمینی در اعتراض به‌کاپیتولاسیون در سال ۱۳۴۳خ
– تاج‌گذاری محمدرضاشاه پهلوی و همسرش و فرزندش در کاخ گلستان در سال ۱۳۴۶خ
– نبرد خرمشهر و تخلیۀ آن توسط تکاوران نیروی دریایی و پاسداران خرمشهر، از طریق ساحل شرقی رود کارون در سال ۱۳۵۹خ
– حملۀ موشکی ارتش عراق به‌مدرسۀ شهید پیروز بهبهان در سال ۱۳۶۲خ که به‌کشته و زخمی‌شدن دَه‌ها دانش‌آموز ایرانی انجامید.

 


 

  • زادروزها

– زادروز یعقوب لیث صفاری در سال ۲۰۹خ؛ بنیان‌گذار و نخستین پادشاه سلسلۀ صفاریان در سیستان که توانست بخش‌های وسیعی از ایران بزرگ را فتح نماید.
– زادروز محمدرضا پهلوی (محمدرضاشاه پهلوی، شاه، اعلی‌حضرت همایونی، شاهنشاه‌آریامهر) در سال ۱۲۹۸خ؛ دومین و آخرین پادشاه دودمان پهلوی و آخرین پادشاه ایران از ۲۵ شهریورماه ۱۳۲۰ تا ۲۲ بهمن‌ماه ۱۳۵۷خ
– زادروز اشرف‌الملوک پهلوی (والاحضرت شاهدخت اشرف پهلوی) در سال ۱۲۹۸خ؛ فرزند رضاشاه و خواهر دوقلوی محمدرضا پهلوی، دیپلمات، رئیس کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل متحد و کمیسیون حقوق زنان سازمان ملل متحد و از فعالان حقوق زنان در ایران
– زادروز سیدعبدالعزیز طباطبایی یزدی (محققِ طباطبایی) در سال ۱۳۰۸خ؛ محقق و کتاب‌شناس برجستۀ ایرانی و یکی از فعال‌ترین محققان حوزۀ متون کهن در احیاء آثار شیعی که به‌بسیاری از کتاب‌خانه‌های جهان در آسیا و اروپا و آمریکا سفر کرد و نسخه‌های خطی بسیاری را شناسایی نمود.
– زادروز ناصر فرهنگ‌فر در سال ۱۳۲۶خ؛ نوازندۀ برجستۀ تنبک و مدرس موسیقی سنتی ایرانی

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  بیست‌و‌هشتم/28 بهمن‌ماه در تاریخ - زادروز شهرنوش پارسی‌پور و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت میرزا محمد طارق بن شاهرخ یا میرزا محمد تَراغای بن شاهرخ (اُلُغ‌بیگ‌میرزا) در سال ۸۲۸خ؛ فرزند شاهرخ و نوۀ تیمور از پادشاهان تیموری ایران، پادشاهی ستاره‌شناس، ریاضی‌دان و اهل علم و ادب
– درگذشت سیدیحیی دولت‌آبادی در سال ۱۳۱۸خ؛ شاعر، خوش‌نویس، نویسندۀ وقایع مشروطیت و پس از مشروطیت، از مؤسسان نهادهای نوین آموزشی در ایران مانند انجمن معارف مدرسۀ سادات و از جمله رجال سیاسی عصر مشروطه و دوران پس از آن تا اوایل حکومت رضاشاه که پست‌های سیاسی مانند چندبار نمایندگی مجلس شورای ملی را در مقاطع متعدد تجربه کرد.
– درگذشت یحیی آرین‌پور در سال ۱۳۶۴خ؛ نویسنده و پژوهش‌گر تاریخ ادبیات
– درگذشت ویگن دِردِریان (سلطان جاز) در سال ۱۳۸۲خ؛ خوانندۀ موسیقی ژانرهای جاز و پاپ و بازیگر فیلم در سال‌های ۱۳۳۴ تا ۱۳۵۱خ، از ایرانیان ارمنی‌تبار
– درگذشت طاهره صفارزاده در سال ۱۳۸۷خ؛ شاعر، پژوهش‌گر و مترجم قرآن و برگزیدۀ اولین دورۀ جشنوارۀ بین‌المللی شعر فجر در بخش نو (سپید و نیمایی) و نخستین کسی که ترجمه‌ای ۲ زبانه از قرآن به‌انگلیسی و فارسی را انجام داد.
– درگذشت علی‌اشرف درویشیان در سال ۱۳۹۶خ؛ داستان‌نویس و پژوهش‌گر سوسیالیست و چپ‌گرای ایرانی و عضو کانون نویسندگان ایران

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *