چهارم/۴ دی‌ماه در تاریخ – زادروز احمد محمود و…

چهارم/۴ دی‌ماه در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز داریوش رفیعی؛ خواننده‌ای که در اوج شهرت خود به‌اعتیاد مبتلا شده‌بود و بر اثر تزریق آمپول آلوده‌به‌کزاز مبتلا شد، تا درگذشت کریم ساعی؛ بنیان‌گذار علوم منابع طبیعی در ایران که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
چهارم/۴ دی‌ماه در تاریخ

چهارم/۴ دی‌ماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز کازرون در ایران

 


 

  • وقایع

– خرید دستگاه ضرب سکه برای ایران از بروکسل در سال ۱۲۱۳خ
– سالروز کشته‌شدن ۱۷۵ غواص ایرانی در عملیات کربلای ۴ در سال ۱۳۶۵خ

 


 

  • زادروزها

– زادروز داریوش رفیعی در سال ۱۳۰۶خ؛ خواننده‌ای که در اوج شهرت خود به‌اعتیاد مبتلا شده‌بود و بر اثر تزریق آمپول آلوده‌به‌کزاز مبتلا شد و در بیمارستان هزار تختخوابی پهلوی تهران (بیمارستان امام‌خمینی تهران) درگذشت.
– زادروز احمد اعطا (احمد محمود) در سال ۱۳۱۰خ؛ نویسندۀ معاصر و پیرو مکتب رئالیسم اجتماعی
– زادروز آیت محققی در سال ۱۳۱۰خ؛ سرتیپ خلبان اف-۴ فانتوم ۲ نیروی هوایی شاهنشاهی ایران، فرماندۀ پایگاه یکم شکاری مهرآباد و از اعضای تیم آکروجت تاج طلایی که پس از انقلاب ۱۳۵۷خ ایران، عضو شورای رهبری کودتای نوژه با عنوان «قیام نقاب» بود که پس از کشف کودتا در تاریخ ۱۸ تیرماه ۱۳۵۹خ دستگیر، محاکمه و اعدام گردید.
– زادروز نادر طالب‌زاده اردوبادی در سال ۱۳۳۲خ؛ تهیه‌کننده، کارگردان و مجری که دبیر کنفرانس بین‌المللی افق نُو، دبیر جشنوارۀ فیلم عمار، از افراد مؤثر در تأسیس شبکۀ افق و عضو هیئت اندیشه‌ورز این شبکه بود. از دیگر فعالیت‌های او می‌توان به‌تدریس در مرکز اسلامی آموزش فیلم‌سازی و مدیریت مرکز تحقیقات و مطالعات سینمایی در معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره کرد.
– زادروز پردیس ثابتی در سال ۱۳۵۴خ؛ زیست‌شناس محاسباتی، تبارشناس پزشکی و تبارشناس فرگشتی ایرانی‌آمریکایی که روشی آماری بیوانفورماتیکی را توسعه داده‌است که بخش‌های در معرض انتخاب طبیعی را مشخص می‌کند. همچنین الگوریتمی طراحی نموده که اثرات ژنتیک بر تکامل بیماری را نشان می‌دهد.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  سی‌و‌یکم/31 خردادماه در تاریخ - درگذشت مصطفی چمران و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت جلال‌الدین محمد بلخی (مولانا، مولوی، رومی، جلال‌الدین، خداوندگار، مولانا خداوندگار، مولوی رومی، ملای رومی، خاموش، خَموش، خامُش) در سال ۶۵۲خ؛ شاعر پارسی‌گوی ایرانی که ایرانیان، افغان‌ها، تاجیک‌ها، ترک‌ها، یونانیان، دیگر مسلمانان آسیای میانه و مسلمانان جنوب شرق آسیا در مدت ۷ قرن گذشته به‌شدت از میراث معنوی رومی تأثیر گرفته‌اند.
– درگذشت ابوالقاسم‌خان قراگوزلو (ناصرالملک) در سال ۱۳۰۶خ؛ اولین وزیر مالیۀ (دارایی) ایران، از رجال سیاسی دورۀ ناصرالدین‌شاه، مظفرالدین‌شاه، محمدعلی‌شاه و احمدشاه قاجار که در دورۀ اول مجلس شورای ملی، وزارت مالیه را بر عهده داشت و در اواخر عمر نیز رئیس ایل قاجار و پیش از رسیدن احمدشاه به‌سن قانونی، نایب‌السلطنۀ ایران بود.
– درگذشت کریم ساعی در سال ۱۳۳۱خ؛ بنیان‌گذار علوم منابع طبیعی در ایران، مؤسس رشتۀ جنگل‌داری در ایران، پایه‌گذار سازمان جنگل‌ها و مراتع و آبخیزداری ایران و بانی ساخت بوستان ساعی و کاشت درختان خیابان ولیعصر بود. او نخستین کسی بود که برای جنگل‌کاری و توسعۀ فضای سبز تهران نقش مثبتی ایفا کرد. او در هنگام بازگشت از شیراز به‌تهران در اثر سانحۀ سقوط هواپیما کشته‌شد.
– درگذشت کنعان کیانی در سال ۱۳۸۱خ؛ بازیگر تئاتر، رادیو، سینما و تلویزیون، دوبلور و چهره‌پرداز

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *