یازدهم/۱۱ جولای در تاریخ – درگذشت لارنس کِر الیویه و…

یازدهم/۱۱ جولای در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز تئودور میمن؛ فیزیک‌دان و مهندس برق آمریکایی و سازندۀ اولین لیزر جامد در جهان، تا درگذشت جرج گرشوین؛ از برجسته‌ترین و محبوب‌ترین آهنگ‌سازان آمریکایی که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
یازدهم/۱۱ جولای در تاریخ

یازدهم/۱۱ جولای در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز جهانی جمعیت

 


 

  • وقایع

– در سال ۱۹۴۰م؛ فرانسۀ ویشی (حکومت فرانسه در زمان بین ۱۹۴۰م (شکست از آلمان نازی) و ۱۹۴۴م (آزادسازی فرانسه توسط متفقین و نیروهای مقاومت) به‌رهبری مارشال پتن) تشکیل و مارشال پتن نخست‌وزیر آن شد.
– در سال ۱۹۶۰م؛ فرانسه استقلال داهومی (بنین کنونی)، ولتای شمالی (بعداً بورکینا) و نیجر را به‌رسمیت شناخت.
– در سال ۱۹۷۱م؛ معادن مس در شیلی ملی اعلام شدند.
– در سال ۱۹۷۷م؛ نشان افتخار آزادی رئیس‌جمهوری ایالات متحده (بالاترین جایزۀ مدنی در ایالات متحده)، به‌مارتین لوتر کینگ اهدا شد.
– در سال ۱۹۷۹م؛ اسکای‌لب، نخستین ایستگاه پژوهشی ناسا، هنگام بازگشت در زمان ورود به‌جَو زمین برفراز اقیانوس هند منفجر شد و از بین رفت.
– در سال ۱۹۹۵م؛ حادثۀ کشتار سربرنیتسا (قتل بیش از ۸ هزار مرد و پسر از ساکنان بوسنیایی شهر مسلمان‌نشین سربرنیتسا (در بوسنی و هرزگوین امروزی) توسط ارتش جمهوری صرب بوسنی) به‌وقوع پیوست.
– در سال ۲۰۱۲م؛ منجمان، اکتشاف استوکس قمر پنجم پلوتو را تأئید کردند.

 


 

  • زادروزها

– زادروز رابرت یکم در سال ۱۲۷۴م؛ پادشاه اسکاتلند که او را قهرمان جنگ‌های استقلال‌خواهی اسکاتلند می‌شناسند؛ زیرا او برای رهایی اسکاتلند از سلطۀ انگلیسی‌ها، با ویلیام والاس همراه شد و علیه آنان جنگید.
– زادروز فردریک اول در سال ۱۶۵۷م؛ از خاندان هوهن‌تسولرن امیر براندنبورگ و دوک پروس و همچنین فرمانروای سرزمین متحد براندنبورگ‌پروس که نخستین اقدام مهم او، تبدیل پروس به‌یک پادشاهی بود که پس از عهدنامه‌ای با حکومت مشترک‌المنافع لهستان‌لیتوانی در سال ۱۷۰۱م انجام شد.
– زادروز جان کویینسی آدامز در سال ۱۷۶۷م؛ ششمین رئیس‌جمهور ایالات متحدۀ آمریکا از سال ۱۸۲۵ تا ۱۸۲۹م
– زادروز جیمز مک‌نیل ویسلر در سال ۱۸۳۴م؛ نقاش برجسته و جنجالی آمریکایی که در قرن ۱۹م با مورد توجه قرارگرفتن امپرسیونیسم در پاریس، هنرمندان از تمام جهان به‌پاریس می‌آمدند تا در تماس مستقیم با آن قرار گیرند.
– زادروز لئون بلوا در سال ۱۸۴۶م؛ نویسنده، مقاله‌نویس و روزنامه‌نگار قرن ۱۹م اهل فرانسه
– زادروز کارل اشمیت در سال ۱۸۸۸م؛ حقوق‌دان، فیلسوف کاتولیک، نظریه‌پرداز سیاسی و استاد حقوق آلمانی که در نظریۀ سیاسی و حقوقی قرن ۲۰م چهرۀ مهمی بود و مکتوبات زیادی دربارۀ استفاده از قدرت سیاسی دارد. کار او اثر عمده‌ای بر نظریۀ سیاسی، نظریۀ حقوقی، فلسفۀ قاره‌ای و الهیات سیاسی پس از وی در سدۀ ۲۰م و بعدتر گذاشت. بیش‌تر آثار وی در توجیه فاشیسم و علیه دموکراسی لیبرال است.
– زادروز الکساندر میخایلوویچ پروخورف در سال ۱۹۱۶م؛ فیزیک‌دان روسی و برندۀ جایزۀ نوبل فیزیک سال ۱۹۶۴م
– زادروز تئودور میمن در سال ۱۹۲۷م؛ فیزیک‌دان و مهندس برق آمریکایی و سازندۀ اولین لیزر جامد در جهان
– زادروز سوزان نادین وگا در سال ۱۹۵۹م؛ آهنگ‌ساز و خواننده آمریکایی

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  چهاردهم/14 نوامبر در تاریخ - درگذشت گئورگ ویلهلم فریدریش هگل و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت جوزپه آرچیمبولدو در سال ۱۵۹۳م؛ نقاش ایتالیایی که بیشتر برای آفرینش تک‌چهره‌های ذهنی تماماً ساخته‌شده از ترکیب اشیایی مانند میوه‌ها، سبزیجات، گل‌ها، جانوران و کتاب‌ها شناخته می‌شود.
– درگذشت جرج گرشوین در سال ۱۹۳۷م؛ از برجسته‌ترین و محبوب‌ترین آهنگ‌سازان آمریکایی
– درگذشت پَر فابیان لاگِرکویست در سال ۱۹۷۴م؛ شاعر و نویسندۀ سوئدی که در سال ۱۹۵۱ برندۀ جایزۀ نوبل ادبیات شد. او در آثارش بیشتر با مسائل سیاسی و اجتماعی و عقیدتی، مانند مسئلۀ خوب و شَرّ در وجود انسان درگیر بود.
– درگذشت لارنس کِر الیویه در سال ۱۹۸۹م؛ هنرپیشه، تهیه‌کننده، کارگردان، و فیلم‌نامه‌نویس اهل انگلستان که بسیاری از منتقدان، او را بزرگ‌ترین هنرپیشۀ قرن ۲۰م می‌دانند. او بیش از ۱۲۰ نقش تئاتری بازی کرد و یکی از بزرگ‌ترین بازیگران شکسپیری به‌شمار می‌رود.
– درگذشت میلان کوندرا در سال ۲۰۲۳م؛ نویسندۀ اهل جمهوری چک که از سال ۱۹۷۵م به‌فرانسه تبعید شد و در سال ۱۹۸۱م به‌تابعیت آن کشور درآمد. او خود را نویسنده‌ای فرانسوی می‌دانست و پس از نوشتن «جاودانگی» به‌زبان چکی در دهۀ ۱۹۹۰م کوشش و دقت می‌کرد تا واسطۀ مترجم را حذف کند و مستقیماً به‌فرانسه بنویسد. یکی از معروف‌ترین آثار کوندرا «سَبُکیِ تحمل‌ناپذیر هستی» است. پیش از انقلاب مخملی در چکسلواکی ۱۹۸۹م، حکومت کمونیستی کتاب‌های وی را در چک ممنوع کرد. همچنین او کم‌تر با رسانه‌ها گفت‌و‌گو می‌کرد. میلان کوندرا چندین‌بار نامزد دریافت جایزۀ نوبل ادبیات بوده‌است. تابعیت چک میلان کوندرا پس ۴۰ سال به‌او بازگردانده‌شد.

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *