یازدهم/۱۱ سپتامبر در تاریخ – درگذشت نیکیتا سرگی‌یویچ خروشچف و…

یازدهم/۱۱ سپتامبر در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز دیوید هربرت لارنس؛ نویسنده، مقاله‌نویس بریتانیایی و یکی از معتبرترین چهره‌های ادبیات زبان انگلیسی، تا درگذشت محمد علی جناح؛ از سیاست‌مداران سدۀ ۲۰م و بنیان‌گذار کشور پاکستان که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
یازدهم/۱۱ سپتامبر در تاریخ

یازدهم/۱۱ سپتامبر در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 


 

  • وقایع

– در سال ۱۷۸۹م؛ الکساندر همیلتون، از بنیان‌گذاران آمریکا و کمک‌نویسندۀ مقالات فدرالیست، نخستین وزیر خزانه‌داری آمریکا شد.
– حملۀ تروریستی ۱۱ سپتامبر به‌آمریکا در سال ۲۰۰۱م، که در این حادثه نزدیک به ۳ هزار نفر کشته‌شدند.
– در سال ۲۰۰۷م؛ هواپیمایی ماهان به‌دلیل نقص در مسائل ایمنی، در فهرست سیاه اتحادیۀ اروپا قرار گرفت و پروازهای این شرکت را به‌دوسلدورف و منچستر و دیگر مقاصد اروپایی لغو کرد.
– سقوط جرثقیل در مکه در سال ۲۰۱۵م

 


 

  • زادروزها

– زادروز پیِر دُو رونسار در سال ۱۵۲۴م؛ شاعری فرانسوی که هم‌نسل‌های او در فرانسه، وی را شاهزادۀ شاعران می‌نامیدند.
– زادروز کارل زایس در سال ۱۸۱۶م؛ عینک‌ساز و صنعت‌گر آلمانی که بیشترین شهرت او به‌دلیل ساخت لنزهای اپتیکال باکیفیتی است که کاربردی گسترده در وسایلی همچون دوربین و میکروسکوپ دارد.
– زادروز ویلیام سیدنی پورتر (او. هنری) در سال ۱۸۶۲م؛ نویسندۀ آمریکایی که داستان‌های کوتاهش به‌دلیل لطافت طبع، بازی با کلمات، شخصیت‌پردازی شورانگیز و پایان هوشمندانه و غافلگیرانه معروف هستند.
– زادروز دیوید هربرت لارنس در سال ۱۸۸۵م؛ نویسنده، شاعر، نقاش، مقاله‌نویس بریتانیایی و یکی از معتبرترین چهره‌های ادبیات زبان انگلیسی
– زادروز تئودور آدورنو در سال ۱۹۰۳م؛ جامعه‌شناس، فیلسوف، موسیقی‌شناس و آهنگ‌ساز نئومارکسیست آلمانی که به‌همراه افرادی چون ماکس هورکهایمر، والتر بنیامین و هربرت مارکوزه، از سران مکتب فرانکفورت بود.
– زادروز فردیناند مارکوس در سال ۱۹۱۷م؛ دهمین رئیس‌جمهور فیلیپین که رژیمش سرنگون شد و ادارۀ امور را در کشور فیلیپین، با دیکتاتوری در دست داشت.
– زادروز گرمان ستپانوویچ تیتوف در سال ۱۹۳۵م؛ کیهان‌نورد روسی، دومین فضانورد روسیه و جهان که جوان‌ترین فضانورد تاریخ و نخستین فضانوردی بود که سفر فضایی‌اش با فضاپیمای وستوک ۲، به‌مدت یک شبانه‌روز به‌طول انجامید. وی به‌عنوان فضانورد ذخیره، در کنار یوری گاگارین انتخاب شده‌بود.
– زادروز دیردره نانسن مک‌کلوسکی در سال ۱۹۴۲م؛ استاد برجستۀ اقتصاد، تاریخ، انگلیسی، و ارتباطات اهل آمریکا که از اکتبر ۲۰۰۷م تاکنون، ۶ دکترای افتخاری دریافت کرده‌است. او در سال ۲۰۱۳م نیز برای کار خود در بررسی عوامل تاریخی که به‌پیشرفت در دستاوردهای انسانی و رفاه انسانی منجر شده‌است، جایزۀ یادبودی جولیان سیمون را از مؤسسۀ یکپارچه‌سازی کارآفرینی دریافت کرد. موضوعات تحقیقاتی مورد علاقۀ وی شامل مبانی جهان مدرن، سوءاستفاده از اهمیت آماری در اقتصاد و سایر علوم، و مطالعۀ سرمایه‌داری است.
– زادروز فرانتس بکن‌باوئر در سال ۱۹۴۵م؛ بازیکن فوتبال، مربی و یکی از رئیسان فدراسیونی و باشگاهی آلمان
– زادروز بشار حافظ اسد در سال ۱۹۶۵م؛ سیاست‌مدار بعثی سوری و نوزدهمین رئیس‌جمهور سوریه و فرماندۀ کل قوای نیروهای مسلح سوریه و دبیرکل حزب سوسیالیست بعث سوریه

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  هفتم/7 مهرماه در تاریخ - زادروز حسین دهلوی و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت فرانسوا کوپرن در سال ۱۷۳۳م؛ آهنگ‌ساز و نوازندۀ ارگ و هارپسیکورد (چمبالو، یا کلاوسن؛ از سازهای کیبرددار) اهل فرانسه
– درگذشت دیوید ریکاردو در سال ۱۸۲۳م؛ اقتصاددان انگلیسی که در کنار رابرت مالتوس، آدام اسمیت و جان استوارت‌میل، در زمرۀ تأثیرگذارترین اقتصاددانان کلاسیک قرار دارد.
– درگذشت محمد علی جناح در سال ۱۹۴۸م؛ از سیاست‌مداران سدۀ ۲۰م و بنیان‌گذار کشور پاکستان که رهبر حزب مسلم لیگ پاکستان و نخستین فرماندار کل آن کشور بود.
– درگذشت نیکیتا سرگی‌یویچ خروشچُف در سال ۱۹۷۱م؛ سیاست‌مدار اهل شوروی که در طی بخشی از جنگ سرد، رهبری اتحاد جماهیر شوروی را به‌عنوان دبیر اول حزب کمونیست اتحاد جماهیر شوروی بر عهده داشت.
– درگذشت سالوادور آلنده در سال ۱۹۷۳م؛ سیاست‌مدار مارکسیست و از بنیان‌گذاران حزب سوسیالیست شیلی

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *