یازدهم/۱۱ شهریورماه در تاریخ – زادروز ایران دَرّودی و…

یازدهم/۱۱ شهریورماه در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز ایران دَرّودی؛ نقاش، کارگردان، نویسنده، منتقد هنری و استاد دانشگاه رشتۀ تاریخ هنر، تا درگذشت ژانت میخائیلی؛ تصویرگر مشهور کتاب‌های آموزشی کودکان و نوجوانان که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
یازدهم/۱۱ شهریورماه در تاریخ

یازدهم/۱۱ شهریورماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز صنعت چاپ در ایران

 


 

  • وقایع

– در سال ۱۳۱۸خ؛ به‌دنبال حملۀ آلمان به‌لهستان در تهران اعلامیه‌ای منتشر شد و دولت ایران اعلام بی‌طرفی کرد.
– در سال ۱۳۲۱خ؛ نام ادارۀ امنیه به‌ادارۀ ژاندارمری تغییر داده‌شد.
– کشتار قارنا در سال ۱۳۵۸خ
– انتخاب محمدرضا مهدوی کنی به‌نخست‌وزیری پس از قتل رجایی و باهنر در سال ۱۳۶۰خ
– آغاز عملیات کوچک نصر در منطقۀ غرب تپۀ الله‌اکبر، به‌طور مشترک در سال ۱۳۶۰خ

 


 

  • زادروزها

– زادروز ایران دَرّودی در سال ۱۳۱۵خ؛ نقاش، کارگردان، نویسنده، منتقد هنری و استاد دانشگاه رشتۀ تاریخ هنر، پیرو مکتب فراواقع‌گرایی (سورئالیسم)
– زادروز بابک تختی در سال ۱۳۴۶خ؛ ناشر و نویسندۀ ایرانی که تنها فرزند و بازماندۀ جهان‌پهلوان غلامرضا تختی و شهلا توکلی است. یکی از آثار بابک تختی کتاب «در جستجوی پدر» در باب زندگی پدرش غلامرضا تختی به‌عنوان «محبوب‌ترین ورزشکار تاریخ ایران» است. همسر وی نیز منیرو روانی‌پور، دیگر نویسندۀ ایرانی است. بابک تختی نشر قصه را اداره می‌کند و از وی داستان‌های کوتاه زیادی چاپ شده‌است؛ یکی از داستان‌های وی در مجموعۀ داستان‌های کوتاه ایران و جهان منتشر شده‌است.

 


 

  • درگذشت

– درگذشت فضل‌اللّٰه زاهدی (بصیردیوان) در سال ۱۳۴۲خ؛ سناتور همدان در مجلس سنا و نخست‌وزیر ایران پس از کودتای ۲۸ مردادماه ۱۳۳۲خ تا ۱۶ فروردین‌ماه ۱۳۳۴خ که برای دو حادثه سرشناس‌تر است؛ نخست سرکوب و دستگیری شیخ خزعل، (رهبر شورشیان جدایی‌طلب) در آغاز دوران رضاشاه و دوم کودتای ۲۸ مردادماه ۱۳۳۲خ که پس از آن، او جای دکتر محمد مصدق را به‌عنوان نخست‌وزیر گرفت.
– درگذشت ایرج اسکندری در سال ۱۳۶۴خ؛ دبیر اول حزب تودۀ ایران، یکی از اعضای شاخص گروه ۵۳ نفر و از بنیان‌گذاران حزب تودۀ ایران که نمایندۀ دورۀ چهاردهم مجلس شورای ملی، وزیر پیشه و هنر در کابینۀ قوام‌السلطنه و سال‌ها دبیر اول حزب تودۀ ایران بود. او از سال ۱۳۲۰ تا انقلاب ۱۳۵۷خ در فعالیت‌های این حزب حضور داشت. وی همچنین تاریخ باستان ایران را خوب می‌شناخت و یکی از خبرگان آثار باستانی ایران بود.
– درگذشت محمود کاوه در سال ۱۳۶۵خ؛ از فرماندهان سپاه‌پاسداران ایران در جنگ ایران و عراق
– درگذشت عصمت باقرپور پنبه‌فروش (دلکَش، زن حنجره‌طلایی، آتش کاروان هنر، نیلوفر) در سال ۱۳۸۳خ؛ بازیگر و خوانندۀ ژانرهای موسیقی سنتی، فولکلور و پاپ
– درگذشت ژانت میخائیلی در سال ۱۳۸۵خ؛ تصویرگر مشهور کتاب‌های آموزشی کودکان، نوجوانان و دانش‌آموزان، برندۀ چندین جایزۀ ایرانی و بین‌المللی و نامزد دریافت جایزۀ ادبی آسترید لیندگرن

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  هفتم/7 مهرماه در تاریخ - زادروز حسین دهلوی و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *