یازدهم/۱۱ فوریه در تاریخ – درگذشت سیلویا پلات و…

یازدهم/۱۱ فوریه در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز توماس آلوا ادیسون؛ مهندس، مخترع و کارآفرین اهل ایالات متحدۀ آمریکا و بزرگ‌ترین مخترع تاریخ آمریکا، تا درگذشت رنه دکارت، ریاضی‌دان و فیلسوف فرانسوی معروف عصر روشنگری که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
یازدهم/۱۱ فوریه در تاریخ

یازدهم/۱۱ فوریه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز جهانی زنان در علم

 


 

  • وقایع

– روز سنتی پیدایش ژاپن به‌دست امپراتور جینمو در سال ۶۶۰ق.م
– آزادی نلسون ماندلا از زندان آفریقای جنوبی در سال ۱۹۹۰م
– استعفای حسنی مبارک، رئیس‌جمهور مصر، در پی انقلاب مردم در سال ۲۰۱۱م

 


 

  • زادروزها

– زادروز هنری فاکس تالبوت در سال ۱۸۰۰م؛ دانشمند، زبان‌شناس، فیزیک‌دان و عکاس بریتانیایی که به‌همراه نیپس و داگر، به‌عنوان پدر عکاسی شناخته می‌شود. شیوه منفی‌مثبت در عکاسی، از ابتکارات او در عکاسی است. با این شیوه امکان چاپ تعداد نامحدودی تصویر مثبت از روی یک تصویر منفیِ اصلی میسر شد. وی همچنین در سال ۱۸۴۰م کشف کرد که می‌توان با کمک زمان نوردهی بسیار کوتاه و به‌وسیلۀ گالو نیترات نقره، تصویر مخفی را ظاهر کرد.
– زادروز جوسایا ویلارد گیبس در سال ۱۸۳۹م؛ شیمی‌دان و فیزیک‌دان آمریکایی که پژوهش‌های فراوانی در زمینه‌های شیمی، فیزیک و ریاضی انجام داد.
– زادروز توماس آلوا ادیسون در سال ۱۸۴۷م؛ مهندس، مخترع و کارآفرین اهل ایالات متحدۀ آمریکا که به‌عنوان بزرگ‌ترین مخترع تاریخ آمریکا توصیف شده‌است.
– زادروز هانس گئورگ گادامر در سال ۱۹۰۰م؛ فیلسوف برجستۀ آلمانی در سنت قاره‌ای
– زادروز سیدنی شلدون در سال ۱۹۱۷م؛ رمان‌نویس معروف آمریکایی
– زادروز فاروق یکم در سال ۱۹۲۰م؛ پسر احمد فؤاد و از نوادگان محمدعلی پاشا که پادشاه ماقبل آخر مصر از خاندان محمدعلی بود که جَد اعلایش آن را در پی یک حکم انتصاب دربار عثمانی به‌دست آورده‌بود.
– زادروز لسلی ویلیام نیلسن در سال ۱۹۲۶م؛ بازیگر کمدین آمریکایی‌کانادایی که در طول زندگی‌اش در بیش از ۱۰۰ فیلم و ۱۵۰۰ برنامۀ تلویزیونی حضور یافت و نقش ۲۲۰ شخصیت مختلف را بازی کرد.
– زادروز مری کوانت در سال ۱۹۳۰م؛ طراح مد اهل بریتانیا که از شناخته‌شده‌ترین طراحان مد در دهۀ ۱۹۶۰م در بریتانیا بوده‌است. او برندۀ جوایزی همچون نشان امپراتوری بریتانیا شده‌است.
– زادروز مانوئل نوریگا در سال ۱۹۳۴م؛ سیاست‌مدار، افسر نظامی، قاچاقچی مواد مخدر و دیکتاتور نظامی پاناما
– زادروز سارا پیلین در سال ۱۹۶۴م؛ سیاست‌مدار، صاحب‌نظر سیاسی و نویسندۀ آمریکایی

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  چهاردهم/14 جولای در تاریخ - درگذشت ریموند لووی و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت رنه دکارت در سال ۱۶۵۰م، ریاضی‌دان و فیلسوف فرانسوی معروف عصر روشنگری
– درگذشت الکساندر سرگییویچ گریبایدوف در سال ۱۸۲۹م؛ دیپلمات، نمایشنامه‌نویس، شاعر و آهنگ‌ساز روس و سفیر صاحب‌اختیار روسیۀ تزاری در ایران، تدوین‌کنندۀ عهدنامۀ ترکمانچای
– درگذشت توماس کول در سال ۱۸۴۸م؛ نقاش آمریکایی انگلیسی‌تبار و بنیان‌گذار مکتب هادسون ریور نقاشان منظره‌پرداز در آمریکا
– درگذشت سرگئی میخائیلویچ آیزنشتاین در سال ۱۹۴۸م؛ کارگردان، تئوریسین سینما و از پایه‌گذاران مکتب مونتاژ اهل اتحاد جماهیر شوروی
– درگذشت سیلویا پلات در سال ۱۹۶۳م؛ شاعر، رمان‌نویس، نویسندۀ داستان‌های کوتاه و مقاله‌نویس آمریکایی
– درگذشت پیتیریم سوروکین در سال ۱۹۶۸م؛ جامعه‌شناس آمریکایی روسی‌تبار
– درگذشت هاری مارتینسون در سال ۱۹۷۸م؛ نویسنده و شاعر برجستۀ اهل سوئد که به‌همراه ایویند جانسون، موفق به‌اخذ جایزۀ نوبل ادبیات در سال ۱۹۷۴م گردید.
– درگذشت پُل کارل فایرابند در سال ۱۹۹۴م؛ فیلسوف علم اهل اتریش
– درگذشت ویتنی الیزابت هیوستون در سال ۲۰۱۲م؛ خواننده و بازیگر آمریکایی که کتاب رکوردهای جهانی (گینس) در سال ۲۰۰۹م، رکورد جایزه‌دارترین هنرمند زن تاریخ را به‌نام وی ثبت کرد.

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *