یکم/۱ تیرماه در تاریخ – زادروز ثریا اسفندیاری و…

یکم/۱ تیرماه در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز ثریا اسفندیاری بختیاری؛ فرزند خلیل‌خان اسفندیاری و نوۀ اسفندیارخان سردار اسعد، تا درگذشت غیاث‌الدین جمشید کاشانی؛ ریاضی‌دان و اخترشناس که در غرب به‌الکاشی مشهور است که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
یکم/۱ تیرماه در تاریخ

یکم/۱ تیرماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز اصناف در ایران
– روز تبلیغ و اطلاع‌رسانی دینی در ایران
– روز جشن آب‌پاشونک، جشن آغاز تابستان در ایران

 


 

  • وقایع

– تصویب قانون ثبت علایم و اختراعات در مجلس شورای ملی ایران در سال ۱۳۱۰خ
– دستور روح‌الله خمینی برای تأسیس سازمان تبلیغات اسلامی در سال ۱۳۶۰خ
– زمین‌لرزه در بوئین‌زهرا (با حدود ۲۹۱ کشته و ۱۵۰۰ زخمی) در سال ۱۳۸۱خ

 


 

  • زادروزها

– زادروز محمدعلی‌شاه قاجار در سال ۱۲۵۱خ؛ ششمین پادشاه از دودمان قاجار
– زادروز ثریا اسفندیاری بختیاری (ملکه‌ای با چشمان زمردین) در سال ۱۳۱۱خ؛ فرزند خلیل‌خان اسفندیاری و نوۀ اسفندیارخان سردار اسعد
– زادروز عباس کیارستمی در سال ۱۳۱۹خ؛ کارگردان، فیلمنامه‌نویس، تدوین‌گر، عکاس، تهیه‌کننده، گرافیست، کارگردان هنری، نویسنده و نقاش، یکی از فیلم‌سازان تأثیرگذار در سینمای جهان
– زادروز مصطفی رحمان‌دوست (شاعرِ صد دانه یاقوت) در سال ۱۳۲۹خ؛ شاعر، نویسنده و مترجم کتاب‌های کودکان و نوجوانان، از داوران و نمایندگان هیئت علمی جشنوارۀ بین‌المللی شعر فجر
– زادروز مازیار (عبدالرضا کیانی‌نژاد)؛ در سال ۱۳۳۱خ؛ خوانندۀ موسیقی پاپ
– زادروز ناصر رزازی در سال ۱۳۳۵خ؛ خواننده، شاعر و نویسندۀ کُرد
– زادروز عباس عبدی در سال ۱۳۳۵خ؛ پژوهش‌گر اجتماعی، روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب و فعال سیاسی‌اجتماعی
– زادروز فاطمه شمس در سال ۱۳۶۲خ؛ شاعر، نویسنده، پژوهش‌گر ادبیات و استادیار ادبیات فارسی، زبان‌ها و تمدن‌های خاور نزدیک در دانشگاه پنسیلوانیا که پیش از این به‌مدت ۳ سال در دانشگاه آکسفورد به‌عنوان مدرس زبان و ادبیات کلاسیک و معاصر فارسی کار کرده‌است.
– زادروز برهان منصورنیا در سال ۱۳۷۰خ؛ یکی‌از کشته‌شدگان اعتراضات آبان ۱۳۹۸خ ایران

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  شانزدهم/16 ژوئن در تاریخ - درگذشت ورنر فون براون و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت غیاث‌الدین جمشید کاشانی در سال ۸۰۸خ؛ ریاضی‌دان و اخترشناس که در غرب به‌الکاشی مشهور است و مخترع محاسبات عددی و کامپیوتر گرافیکی و قانون کسینوس‌ها بود.
– درگذشت محمدعلی‌خان علاءالسلطنه (میرزا محمدعلی‌خان بن میرزا ابراهیم‌خان) در سال ۱۲۹۷خ؛ سیاست‌مدار ایرانی که ۲ دوره نخست‌وزیر ایران در دوران قاجار بود. وی مدت‌ها سفیر ایران در لندن و چندبار نیز وزیر خارجه و رئیس‌الوزراء شد. او پدر حسین علاء و میرزا مهدی مشیرالملک است که بعدها علاءالسطنه شد.
– درگذشت ابراهیم منصفی در سال ۱۳۷۶خ؛ شاعر، موسیقی‌دان، نویسنده و هنرمند هرمزگانی که در ۵۱ سالگی در بندرعباس با خودکشی به‌زندگی‌اش پایان داد. نخستین آلبوم ترانه‌هایش نیز ۱۰ سال پس از مرگش منتشر شده‌است. همچنین در هرمزگان وی را با عنوان «نیمای هرمزگان» می‌شناسند.

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *