یکم/۱ جولای در تاریخ – درگذشت ویلیام لورنس براگ و…

یکم/۱ جولای در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز ابن هیثم؛ ریاضی‌دان، اخترشناس، و فیزیک‌دان عرب در دوران طلایی اسلام و پدر نورشناسی مدرن، تا درگذشت اسماعیل بن ابراهیم جحاف؛ فقیه، زبان‌شناس، ادیب و شاعر عربی یمنی که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
یکم/۱ جولای در تاریخ

یکم/۱ جولای در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز جهانی جوک
– اولین شنبۀ ماه؛ روز جهانی بغل‌کردن
– دومین جمعۀ ماه؛ روز جهانی کباب

 


 

  • وقایع

– در سال ۷۷۶ق.م؛ اولین دوره از بازی‌های المپیک باستانی برگزار شد.
– در سال ۱۸۶۲م؛ تعدد زوجات در آمریکا غیر قانونی اعلام شد.
– در سال ۱۹۰۳م؛ نخستین مسابقۀ تور دو فرانس (معتبرترین مسابقۀ دوچرخه‌سواری جاده‌ای در دنیا) برگزار شد.
– در سال ۱۹۴۱م؛ در جریان جنگ جهانی دوم، نیروهای آلمانی در طی عملیات بارباروسا، شهر ریگا در لتونی را به‌تصرف خود درآوردند.
– در سال ۱۹۴۲م؛ در جریان جنگ جهانی دوم، نبرد نخست العلمین آغاز شد.
– در سال ۱۹۶۰م؛ قوام نکرومه، نخستین رئیس‌جمهور غنا شد.
– در سال ۱۹۶۰م؛ سومالی مستقل شد.
– در سال ۱۹۶۷م؛ بروندی و روآندا مستقل شدند.
– در سال ۱۹۶۷م؛ اتحادیۀ اقتصادی اروپا تشکیل شد.
– در سال ۱۹۶۸م؛ پیمان‌نامۀ منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (ان‌پی‌تی) بین ۶۲ کشور جهان امضاء شد.
– در سال ۱۹۷۶م؛ پرتغال به‌مادیرا خودمختاری اعطا کرد.
– در سال ۱۹۷۸م؛ قلمرو شمالی در استرالیا خودمختاری کسب کرد.
– در سال ۱۹۷۹م؛ سونی، واکمن را به‌طور رسمی معرفی کرد.
– در سال ۱۹۹۰م؛ آلمان شرقی استفاده از مارک آلمان غربی را به‌عنوان پول رسمی پذیرفت.
– انحلال پیمان ورشو در سال ۱۹۹۱م که توسط کشورهای کمونیست در سال ۱۹۵۵م تأسیس شده‌بود.
– در سال ۱۹۹۷م؛ سلطۀ ۱۵۶ سالۀ انگلستان بر جزیرۀ هنگ‌کنگ پایان یافت.
– در سال ۲۰۰۷م؛ استعمال دخانیات در فضاهای سربسته در انگلستان ممنوع شد.
– در سال ۲۰۱۳م؛ اس-۲۰۰۴ ان-۱، قمر سیارۀ نپتون کشف شد.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  نهم/9 شهریورماه در تاریخ - درگذشت صمد بهرنگی و...

 


 

  • زادروزها

– زادروز ابن هیثم در سال ۹۶۵م؛ ریاضی‌دان، اخترشناس، و فیزیک‌دان عرب در دوران طلایی اسلام و پدر نورشناسی مدرن
– زادروز گوتفرید ویلهلم لایبنیتس در سال ۱۶۴۶م؛ فیلسوف، منطق‌دان، ریاضی‌دان، فیزیک‌دان، حقوق‌دان، تاریخ‌دان و دیپلمات آلمانی که نقش به‌سزایی در سیاست اروپای زمان خود بازی کرد. او بنیان‌گذار دستگاه اعداد دودویی است. همچنین او بنیان‌گذار محاسبات دیفرانسیل و انتگرال است که در کنار معادلات دیفرانسیل، زمینۀ بسیاری از پیشرفت‌های بشر شده‌است.
– زادروز ژان ویکتور پونسله در سال ۱۷۸۸م؛ ریاضی‌دان، فیزیک‌دان و مهندس فرانسوی
– زادروز ژرژ ساند در سال ۱۸۰۴م؛ رمان‌نویس رمانتیک، نمایشنامه‌نویس، روزنامه‌نگار، اصلاح‌طلب اجتماعی و خاطره‌نگار فرانسوی
– زادروز ویلیام وایلر در سال ۱۹۰۲م؛ کارگردان آمریکایی‌آلمانی در دوران طلایی هالیوود که با ۳ اسکار بهترین کارگردانی، همراه با فرانک کاپرا و پس از جان فورد (با ۴ اسکار کارگردانی) جزو رکوردداران است. او با ۱۲ بار نامزدی اسکار بهترین کارگردانی، رکورددار بیشترین نامزدی در این رشته است.
– زادروز خوآن کارلوس اوِنتی در سال ۱۹۰۹م؛ رمان‌نویس و روزنامه‌نگار اهل اروگوئه
– زادروز رابرت فوگل در سال ۱۹۲۶م؛ دانشمند آمریکایی که در سال ۱۹۹۳م موفق به‌دریافت جایزۀ نوبل اقتصاد شد.
– زادروز رودیگر اشمیت در سال ۱۹۳۹م؛ زبان‌شناس و ایران‌شناس آلمانی که در سال ۱۹۷۸م از سوی دانشگاه اینسبروک، عنوان استاد افتخاری به‌وی اهدا شد.
– زادروز آگوستو د لوکا در سال ۱۹۵۵م؛ عکاس و هنرمند ایتالیایی
– زادروز دایانا، شاهدخت ولز (دایانا فرانسس اسپنسر) در سال ۱۹۶۱م؛ عضوی از خانوادۀ سلطنتی بریتانیا که همسر نخست چارلز سوم و مادر ویلیام و هری بود. او برای فعالیت‌هایش در زمینۀ جمع‌آوری پول برای خیریه‌های بین‌المللی و همچنین به‌عنوان یک شخصیت برجسته و مشهور در قرن ۲۰م شناخته شده‌بود. ازدواج او با شاهزادۀ ولز در کلیسای جامع سنت‌پل برگزار شد که مخاطبانی جهانی داشت و به‌وسیلۀ بیش از ۷۵۰ میلیون نفر تماشا شد. توجه رسانه‌ها و مطبوعات جهان برای آخرین‌بار در تاریخ ۳۱ آگوست ۱۹۹۷م به‌دایانا جلب شد؛ روزی که او در یک تصادف رانندگی در پاریس کشته‌شد.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  بیست‌و‌هشتم/28 فوریه در تاریخ - درگذشت هنری جیمز و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت اسماعیل بن ابراهیم جحاف در سال ۱۶۸۶م؛ فقیه، زبان‌شناس، ادیب و شاعر عربی یمنی که به‌پزشکی نیز دانا بود.
– درگذشت ژان رانک در سال ۱۷۳۵م؛ نقاش فرانسوی که عمدتاً در پرتره فعال بود و زیر نظر پدرش آنتوان رانک و شاگرد سابق پدرش هیاسنت ریگاود آموزش دید و در دربار لویی پانزدهم فرانسه و (از ۱۷۲۳م به بعد) فیلیپ پنجم اسپانیا خدمت کرد.
– درگذشت چارلز گودیر در سال ۱۸۶۰م؛ مهندس اهل ایالات متحدۀ آمریکا که در دهۀ ۱۸۳۰م روی تقویت خواص لاستیک کار کرد و در سال ۱۸۳۹م به‌طور تصادفی موفق به‌کشف فرایند ولکانش شد. شرکت گودیر تایر که در سال ۱۸۹۸م تأسیس شده، به‌نام او نام‌گذاری شده‌است.
– درگذشت میخائیل الکساندروویچ باکونین در سال ۱۸۷۶م؛ آنارشیست انقلابی روس و از بنیان‌گذاران آنارشیسم جمعی که یکی از با نفوذترین چهره‌های آنارشیسم و یکی از بنیان‌گذاران سنت آنارشیسم اجتماعی به‌شمار می‌رود.
– درگذشت هریت بیچر استو در سال ۱۸۹۶م؛ از نامی‌ترین نویسندگان ادبیات پایداری سیاهان و از هواداران فعال لغو برده‌داری در ایالات متحدۀ آمریکا
– درگذشت ارنست یولیوس روم در سال ۱۹۳۴م؛ افسر آلمانی در جریان جنگ جهانی اول برای ارتش آلمان و عضو حزب نازی پس از جنگ و بنیان‌گذار گردان طوفان (اس‌ای) و و فرماندۀ نیروهای شبه‌نظامی حزب نازی که در جریان شب دشنه‌های بلند به‌دستور هیتلر به‌قتل رسید.
– درگذشت لویی فردینان دتوش در سال ۱۹۶۱م؛ نویسندۀ فرانسوی
– درگذشت ویلیام لورنس براگ در سال ۱۹۷۱م؛ فیزیک‌دان انگلیسی که به‌همراه پدرش (ویلیام هنری براگ)، در سال ۱۹۱۵م مفتخر به‌دریافت جایزۀ فیزیک نوبل گردیدند. او جوان‌ترین برندۀ جایزۀ نوبل بود. آن ۲ این جایزه را به‌خاطر تحلیل ساختار بلوری توسط پراش پرتوهای ایکس دریافت کردند.
– درگذشت ریچارد باکمینستر فولر در سال ۱۹۸۳م؛ معمار آمریکایی و مخترع گنبد ژئودزیک
– درگذشت مارلون براندو در سال ۲۰۰۴م؛ بازیگر آمریکایی که در طول ۶۰ سال فعالیت حرفه‌ای خود، افتخارات گوناگونی از جمله ۲ جایزۀ اسکار، ۳ جایزۀ آکادمی فیلم بریتانیا و ۴ جایزۀ گلدن‌گلوب کسب کرده‌است. او به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین و تأثیرگذارترین بازیگران قرن ۲۰م در نظر گرفته می‌شود. وی در زمینه‌های کنش‌گری، به‌ویژه جنبش حقوق مدنی سیاه‌پوستان نیز فعالیت داشت. او یکی از نخستین بازیگرانی است که سیستم بازیگری استانیسلاوسکی و بازیگری متد را به‌مخاطبان جریان اصلی رساند. وی یکی از تأثیرگذارترین بازیگران تاریخ سینما است و در بین بسیاری از علاقه‌مندان به ‌ینما و منتقدان، به‌عنوان بهترین بازیگر تاریخ سینما شناخته می‌شود.
– درگذشت دیوید گرینگلاس در سال ۲۰۱۴م؛ جاسوس آمریکایی که به‌جرم هم‌دستی در جاسوسی با ژولیوس و اتل روزنبرگ و دادن اطلاعاتی راجع به‌سلاح‌های اتمی به‌شوروی در آمریکا، به ۱۵ سال زندان محکوم شد.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  بیست‌و‌هفتم/27 اکتبر در تاریخ - درگذشت لو رید و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *