یکم/۱ مردادماه در تاریخ – زادروز مظفر بقائی و…

یکم/۱ مردادماه در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز عبدالله دهش؛ از جمله برجسته‌ترین شاعران و نویسندگان و عارفان کرمان در دوران معاصر، تا درگذشت عبدالرضا نیک‌بین رودسری؛ از پایه‌گذاران اصلی سازمان مجاهدین خلق ایران که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
یکم/۱ مردادماه در تاریخ

یکم/۱ مردادماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 


 

  • وقایع

– انتشار نخستین شماره نشریه سینما و نمایشات در سال ۱۳۰۹خ
– افتتاح تلفن بی‌سیم بین تهران و لندن در سال ۱۳۲۷خ
– اعلام به‌رسمیت شناختن دولت اسراییل توسط محمدرضا پهلوی در ایران در سال ۱۳۳۹خ
– آغاز عملیات قدس ۴ در سال ۱۳۶۴خ
– عملیات لبیک یا خمینی با رمز؛ فنای فی‌اللَّه در منطقۀ شرق کارون، توسط سپاه در سال ۱۳۶۷خ

 


 

  • زادروزها

– زادروز عبدالله دهش (شیخ‌عبدالله دهش کرمانی) در سال ۱۲۸۹خ؛ از جمله برجسته‌ترین شاعران و نویسندگان و عارفان کرمان در دوران معاصر
– زادروز مظفر بقایی کرمانی در سال ۱۲۹۱خ؛ از فعالین سیاسی ایرانی، مؤسس و رهبر حزب زحمت‌کشان ملت ایران و از بنیان‌گذاران جبهۀ ملی ایران که زندان و به‌طرز مشکوکی درگذشت.
– زادروز فریدون آدمیت در سال ۱۲۹۹خ؛ نویسنده، تاریخ‌نگار و همچنین از مقامات عالی‌رتبۀ وزارت امور خارجۀ ایران در زمان پهلوی دوم که آثار وی عمدتاً دربارهٔ تاریخ مشروطیت و شخصیت‌های مرتبط با آن است. روش او در تاریخ‌نگاری به‌گفتهٔ خودش، تاریخ‌نگاریِ تحلیلی/انتقادی بوده‌است.
– زادروز محمدصادق صادقیِ گیوی (صادق خلخالی) در سال ۱۳۰۵خ؛ روحانی شیعه و حاکم شرع دادگاه‌های انقلاب پس از انقلاب ۱۳۵۷خ ایران
– زادروز انوشیروان روحانی در سال ۱۳۱۸خ؛ آهنگ‌ساز و نوازندۀ اُرگ و پیانو و آکاردئون
– زادروز سیدحسن مصطفوی (سیدحسن خمینی) در سال ۱۳۵۱خ؛ روحانی ایرانی، متولی آرامگاه سیدروح‌الله خمینی، تولیت مؤسسۀ تنظیم و نشر آثار امام‌خمینی و عضو هیئت مؤسس و هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی

 


 

  • درگذشت

– درگذشت حسین آهنیان‌مقدم (افشین مقدم) در سال ۱۳۵۵خ؛ خوانندۀ ایرانی قبل از انقلاب
– درگذشت داریوش رضایی‌نژاد در سال ۱۳۹۰خ؛ دانشجوی دکترای مهندسی برق دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی که در مقابل منزلش کشته‌شد.
– درگذشت عبدالرضا نیک‌بین رودسری (عبدی نیک‌بین) در سال ۱۳۹۶خ؛ از پایه‌گذاران اصلی سازمان مجاهدین خلق ایران

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  بیست‌و‌چهارم/24 می در تاریخ - درگذشت ادوارد کندی الینگتون و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *