یکم/۱ نوامبر در تاریخ – درگذشت ازرا پاوند و…

یکم/۱ نوامبر در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز آلفرد لوثار وگنر؛ دانشمند، زمین‌شناس، هواشناس و ژئوفیزیک‌دان آلمانی، تا درگذشت الکساندر سوم؛ تزار روسیه که سیاست یهودستیزانه‌ای داشت و انجام برخی مشاغل را برای یهودیان محدود کرد که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
یکم/۱ نوامبر در تاریخ

یکم/۱ نوامبر در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز جهانی اتاق عمل
– روز جهانی وگان؛ یک رویداد سالانه که همه‌ساله توسط گیاه‌خواران سراسر جهان گرامی داشته می‌شود.

 


 

  • وقایع

– در سال ۱۶۰۴م؛ ویلیام شکسپیر نمایشنامۀ اُتلو را برای نخستین‌بار در کاخ وایت‌هال لندن به‌روی صحنه آورد.
– در سال ۱۷۵۵م؛ با وقوع یک زلزلۀ شدید در لیسبون، پایتخت پرتغال، بیش از ۹ هزار خانه ویران شد و ۳۰ هزار نفر جان باختند.
– در سال ۱۹۲۲م؛ هیئت قانون‌گذاری ترکیه، با فرمان مصطفی کمال آتاتورک به‌الغای نظام سلطنتی در این کشور رأی مثبت داد. یک‌سال بعد نظام جمهوری در ترکیه اعلام شد.
– در سال ۱۹۸۱م؛ جزایر آنتیگوا و باربودا در شرق دریای کارائیب، از بریتانیا استقلال یافتند.

 


 

  • زادروزها

– زادروز نیکولا بوالو در سال ۱۶۳۶م؛ شاعر، نویسنده و منتقد قرن ۱۷م اهل فرانسه
– زادروز میخائیل کاتکوف در سال ۱۸۱۸م؛ روزنامه‌نگار روس که در دورۀ سلطنت الکساندر دوم و الکساندر سوم، تأثیر بسیاری در مجامع حکومتی داشت و پس از شورش ۱۸۶۳م در لهستان، به‌میهن‌پرستی پُرشور بدل شد.
– زادروز نیکلاس جی کلیتون در سال ۱۸۳۹م؛ معمار برجستۀ دورۀ ویکتوریا که ساختمان‌های مذهبی و عمومی بزرگ و بسیاری ساخت. وی به‌عنوان معمار کلیسای کاتولیک قلب مقدس (تامپا، فلوریدا) و ساختمان اصلی دانشگاه سنت‌ادوارد در تگزاس نیز شناخته می‌شود. او همچنین الحاقی به‌کلیسای جامع سنت‌مری در گالوستون طراحی کرد. آثار او نمایان‌گر یک‌عمر است که روزبه‌روز در معمولی‌ترین و غیرمعمول‌ترین شرایط کار می‌شود و به‌آرمان معماری به‌عنوان هنر عمومی اختصاص دارد.
– زادروز استیون کرین در سال ۱۸۷۱م؛ شاعر و نویسندۀ آمریکایی
– زادروز آلفرد لوثار وگنر در سال ۱۸۸۰م؛ دانشمند، زمین‌شناس، هواشناس و ژئوفیزیک‌دان آلمانی
– زادروز ترنس کونئو در سال ۱۹۰۷م؛ نقاش اهل بریتانیا و نقاش رسمی تاج‌گذاریِ ملکه الیزابت دوم در سال ۱۹۵۳م بود. او همچنین نشان‌هایی همچون نشان سلطنتیِ ویکتوریایی و نشان امپراتوریِ بریتانیا را دریافت کرده‌است.
– زادروز گوردون روپرت دیکسون در سال ۱۹۲۳م؛ نویسندۀ علمی‌تخیلی آمریکایی
– زادروز سلیمان دمیرل در سال ۱۹۲۴م؛ سیاست‌مدار اهل ترکیه و عضو حزب دموکرات ترکیه که ۷ بار نخست‌وزیر ترکیه شد.
– زادروز ادوارد ودیع سعید در سال ۱۹۳۵م؛ نظریه‌پرداز ادبی، منتقد فرهنگی و فعال سیاسی فلسطینی‌آمریکایی
– زادروز رفیق بهاءالدین حریری در سال ۱۹۴۴م؛ سیاست‌مدار، نخست‌وزیر و فعال اقتصادی لبنانی که رهبری ۵ کابینه در دولت لبنان را طی دوران مسئولیتش بر عهده داشت. او نقش کلیدی در بازسازی بیروت ایفا کرد.
– زادروز رابرت بتز لافلین در سال ۱۹۵۰م؛ استاد فیزیک و فیزیک کاربردی که به‌همراه هورست لودویگ اشتورمر از دانشگاه کلمبیا و دانیل چی تسوئی از دانشگاه پرینستون در سال ۱۹۹۸م برای کشف جدید از یک فرم مایع کوانتومی، موفق به‌دریافت جایزۀ نوبل فیزیک شدند.
– زادروز تیموثی دونالد کوک در سال ۱۹۶۰م؛ بازرگان و مهندس اهل آمریکا، مدیرعامل شرکت اپل

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  نهم/9 بهمن‌ماه در تاریخ - زادروز علیرضا خمسه‌نیا و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت بهاءالدین زُهَیْر در سال ۱۲۵۸م؛ نثرنویس و شاعر عربی در نیمۀ اول سدۀ ۷ه.ق
– درگذشت ماری گابریل کاپت در سال ۱۸۱۸م؛ نقاش نوکلاسیسیسم فرانسوی
– درگذشت یان ماتیکو در سال ۱۸۹۳م؛ نقاش معروف اهل لهستان که موضوعات سیاسی و تاریخی بن‌مایۀ غالب آثارش را تشکیل می‌داد. از آثار مهمش استانچیک را می‌توان نام برد.
– درگذشت الکساندر سوم الکساندروویچ (الکساندر صلح‌طلب) در سال ۱۸۹۴م؛ تزار روسیه از تاریخ ۱۳ مارس ۱۸۸۱م تا هنگام مرگش در سال ۱۸۹۴م که سیاست یهودستیزانه‌ای داشت و انجام برخی مشاغل را برای یهودیان محدود کرد. وی همچنین ضد اصلاحات بود.
– درگذشت تئودور مومسن در سال ۱۹۰۳م؛ پژوهش‌گر، تاریخ‌نویس، حقوق‌دان، روزنامه‌نگار، سیاست‌مدار و باستان‌شناس آلمانی و همچنین بزرگ‌ترین نویسندۀ کلاسیک در سدۀ ۱۹م
– درگذشت دیل هاریسون کارنگی در سال ۱۹۵۵م؛ نویسنده و سخنران آمریکایی توسعه‌دهندۀ درس‌هایی در زمینۀ پیشرفت شخصی، فروشندگی و سخنرانی در جمع
– درگذشت ازرا پاوند در سال ۱۹۷۲م؛ شاعر آمریکایی ایرلندی‌الاصل و از خاندانی اشرافی و اصیل ایرلندی‌تبار در قرن ۲۰م که در انگلستان از پیشگامان نهضت تصویرگرایی شد و نخستین گلچین شعر پیروان این جنبش را با عنوان تصویرگرایان منتشر کرد.
– درگذشت کارل دویچ در سال ۱۹۹۲م؛ دانشمند علوم سیاسی و علوم اجتماعی اهل جمهوری چک که در دوران دانشجویی‌اش به‌فعالیت‌های ضد نازیسم پرداخت و بدین ترتیب وقفه‌ای در تحصیلاتش رخ داد. نفرت او از فاشیسم و شیفتگی او به‌تعصبات ملت‌گرایانه، بر شکل‌گیری اندیشه‌اش در آینده تأثیرگذار بود. وی برای استفاده از روش‌های کمی و نظریۀ سیستم‌ها در علوم سیاسی شناخته شده و برندۀ جوایزی همچون کمک‌هزینۀ گوگنهایم نیز شده‌است.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  بیست‌و‌نهم/29 آبان‌ماه در تاریخ - درگذشت فضل‌الله رضا و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *