بیستم/۲۰ جولای در تاریخ – درگذشت بروس لی و…

بیستم/۲۰ جولای در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز فرانچسکو پترارک؛ اندیشمند، تاریخ‌نگار، نویسنده، شاعر، انسان‌شناس و انسان‌گرای ایتالیایی، تا درگذشت بروس لی؛ استاد هنرهای رزمی چینی، استاد فلسفه، بنیان‌گذار روش رزمی جیت‌کان‌دو که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
بیستم/۲۰ جولای در تاریخ

بیستم/۲۰ جولای در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز جهانی آب‌نبات‌چوبی
– روز جهانی عقب‌ماندگی ذهنی

 


 

  • وقایع

– در سال ۷۴۷م؛ ابومسلم خراسانی شروع جنبش سیاه‌جامگان را علنی کرد. این جنبش نهایتاً منجر به‌سقوط حکومت بنی‌امیه شد.
– در سال ۱۴۲۰م؛ ۸۵ هزار سرباز ارتش امپراتوری عثمانی مقابل ارتش ۱۴۰ هزار نفری تیمور لنگ، حوالی شهر آنکارا شکست سختی خوردند و بایزید اول، سلطان‌شان به‌اسارت درآمد.
– در سال ۱۹۴۴م؛ در جریان کودتای ۲۰ ژوئیه، اقدام گروهی از نظامیان آلمانی به‌رهبری سرهنگ اشتاوفنبرگ برای ترور آدولف هیتلر و سرنگونی رژیم نازی، با شکست مواجه شد.
– در سال ۱۹۶۹م؛ نیل آرمسترانگ، فضانورد آمریکایی، نخستین انسانی شد که بر سطح ماه گام نهاد.
– در سال ۱۹۷۴م؛ ارتش ترکیه در یک تازش ضربتی، بخش شمالی قبرس را به‌اشغال خود درآورد. این حمله منجر به‌استقلال بخش شمالی قبرس گردید که تنها توسط ترکیه به‌رسمیت شناخته شد.
– در سال ۱۹۷۶م؛ فضاپیمای وایکینگ ۱، پس از ۱۱ ماه سفر فضایی، بر سطح مریخ فرود آمد.
– در سال ۲۰۰۵م؛ پس از تصویب پارلمان، سنا و توشیح ملکۀ بریتانیا (به‌عنوان حاکم تشریفاتی) ازدواج هم‌جنس‌گرایانه در کانادا قانونی شد.
– در سال ۲۰۱۱م؛ گوران هاجیچ، رئیس‌جمهورِ جمهوریِ خودخواندۀ صربِ کراینا، آخرین متهم به‌جنایت علیه بشریت در جنگ داخلی یوگسلاوی سابق، به‌عنوان آخرین فرد دستگیر شد.
– در سال ۲۰۱۱م؛ سازمان ملل متحد، برای اولین‌بار پس از ۳۰ سال در سومالی اعلام قحطی کرد.
– در سال ۲۰۱۵م؛ کوبا و ایالات متحده پس از ۵۴ سال مخاصمه و کشمکش، روابط کامل دیپلماتیک برقرار کردند.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  بیست‌و‌هفتم/27 آوریل در تاریخ - درگذشت ادموند هوسرل و...

 


 

  • زادروزها

– زادروز فرانچسکو پترارک در سال ۱۳۰۴م؛ اندیشمند، تاریخ‌نگار، نویسنده، شاعر، انسان‌شناس و انسان‌گرای ایتالیایی که به‌عنوان اولین شاعر مدرن و از متقدمان انسان‌گرایی شناخته می‌شود. وی اغلب به‌عنوان پدر اومانیسم نیز شناخته می‌شود.
– زادروز دستوت دو تراسی آنتوان در سال ۱۷۵۴م؛ بنیان‌گذار فرانسوی مکتب فلسفی موسوم به‌مکتب ایدئولوژیست‌ها که اصطلاح «ایدئولوژی» را نخستین‌بار او به‌کار برد. وی از اشراف لیبرال و طرفدار اصلاحات بود، اما در سال ۱۷۹۳م در دورۀ حکومت وحشت در انقلاب فرانسه به زندان افتاد. در کتاب «عناصر ایدئولوژی» با تکیه بر اندیشۀ کندیاک و جان لاک از این عقیده دفاع کرد که اگر تصورات و عقاید ما حاصل تجربۀ حواس نباشند، بی‌پایه‌اند.
– زادروز ریچارد اوون در سال ۱۸۰۴م؛ زیست‌شناس انگلیسی، کالبدشناس تطبیقی و دیرین‌شناس
– زادروز اریک آکسل کارلفلدت در سال ۱۸۶۴م؛ شاعر نمادگرای سوئدی که جایزۀ نوبل ادبیات، پس از مرگش در سال ۱۹۳۱م به‌او اعطا شد.
– زادروز سر ادموند هیلاری در سال ۱۹۱۹م؛ کوهنورد و کاشف و نیکوکار نیوزلندی که همراه با تنزینگ نورگی، نخستین انسان‌هایی بودند که تحت پوشش سفر اکتشافی کوه اورست بریتانیا در سال ۱۹۵۳م به‌قلۀ اورست صعود کردند.
– زادروز فرانتس عمار فانون در سال ۱۹۲۵م؛ نویسندۀ فرانسوی‌زبان اهل مارتینیک و فیلسوف مارکسیست، مقاله‌نویس، روان‌پزشک و انقلابی

 


 

  • درگذشت

– درگذشت جان پلی‌فیر در سال ۱۸۱۹م؛ زمین‌شناس، فیزیک‌دان و ریاضی‌دان اسکاتلندی
– درگذشت برنهارت ریمان در سال ۱۸۶۶م؛ ریاضی‌دان آلمانی که کارهایش در زمینۀ آنالیز و هندسۀ دیفرانسیل، پایۀ ریاضی نظریۀ نسبیتِ عام شد. او یکی از تأثیرگذارترین ریاضی‌دانان قرن ۱۹م بود و اگرچه آثار کمی منتشر کرد، اما اثری شگرف بر ریاضیات قرن ۲۰م گذاشت و نام او در جای‌جای نظریات و اصطلاحات ریاضی دیده می‌شود.
– درگذشت پانچو ویا در سال ۱۹۲۳م؛ یکی از برجسته‌ترین ژنرال‌های انقلاب مکزیک
– درگذشت گولییِلمو مارکونی در سال ۱۹۳۷م؛ مهندس برق ایتالیایی و برندۀ جایزۀ نوبل که در گسترش سیستم بی‌سیم تلگرافی، یا همان رادیو تأثیر بسیاری داشت.
– درگذشت پل والری در سال ۱۹۴۵م؛ شاعر، نویسنده و فیلسوف فرانسوی
– درگذشت عبدالله بن الحسین (عبدالله اول) در سال ۱۹۵۱م؛ دولتمرد عرب و نخستین فرمانروای اردن هاشمی
– درگذشت لی جن فان (بروس لی) در سال ۱۹۷۳م؛ استاد هنرهای رزمی چینی، بازیگر فیلم‌های اکشن، استاد فلسفه، نظریه‌پرداز و بنیان‌گذار روش رزمی جیت‌کان‌دو (جیت به‌معنای دفاع و کان به‌معنای حمله و دو در واقع هماهنگ‌کنندۀ بین دفاع و حمله است) یکی از مدرن‌ترین سبک‌های کونگ‌فو یا ووشو اهل آمریکا و هنگ‌کنگ بود. بسیاری او را یکی از تأثیرگذارترین انسان‌های قرن ۲۰م و یک نماد در فرهنگ عامه می‌دانند. از وی به‌عنوان بزرگ‌ترین رزمی‌کار تاریخ یاد می‌شود. او همچنین پدر ۲ بازیگر به نام‌های براندون لی و شانون لی بود.
– درگذشت لوسین میشائل فروید در سال ۲۰۱۱م؛ نقاش واقع‌گرای بریتانیایی متولد آلمان و یکی از برجسته‌ترین و جنجالی‌ترین نقاشان معاصر که به‌ویژه به‌خاطر نقاشی‌هایش از پیکرهای برهنه شهرت دارد. وی نوۀ زیگموند فروید روان‌کاو معروف اهل اتریش بود.
– درگذشت چستر چارلز بنینگتون در سال ۲۰۱۷م؛ خواننده، موزیسین، آهنگ‌ساز و بازیگر آمریکایی و عضو کلیدی گروه متال‌رپ آمریکایی لینکین‌پارک

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  ششم/6 مهرماه در تاریخ - زادروز خالو حسین کوه‌کن و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *