مستند کوتاه؛ فرزند انقلاب، این‌بار نوبت صادق قطب زاده!

این روزها دیگر كم‌تر كسی نام صادق قطب زاده را به یاد می‌آورد؛ شاید به سختی، شاید هم با همان «هیچیِ» معروف، اما او بدون شک یكی از تأثیرگذارترین رجال سیاسیِ متأخّر بوده‌است. اکنون ۴۰ سال از اعدام او می‌گذرد، اما گرد و غبار زمان، همچنان نتوانسته ماجرای سراسر رمز و راز او را محو كند.
صادق قطب زاده

این روزها دیگر کم‌تر کسی نام «صادق قطب زاده» را به یاد می‌آورد؛ شاید به سختی، شاید هم با همان «هیچیِ» معروف، اما او بدون شک یکی از تأثیرگذارترین رجال سیاسیِ متأخّر بوده‌است. اکنون ۴۰ سال (اصلاحیه) از اعدام او می‌گذرد، اما گرد و غبار زمان، همچنان نتوانسته ماجرای سراسر رمز و راز او را محو کند. می‌گویند «صادق قطب زاده» متولد زمستان ۱۳۱۴ بوده و در دارالفنون تحصیلات مقدماتی را به آخر رسانده‌است. خیلی‌زود به اپوزیسیون نظام شاهنشاهی بدل گشته و به حلقه‌ی ملیون اضافه شده و بارها نیز صابون زندان به تَن‌اش خورده. سپس در اواخر دهه‌ی ۳۰خ به آمریکا مهاجرت می‌کند و رهبریِ انجمن اسلامیِ دانشجویان را بر عهده می‌گیرد.

نگارش و گردآوری: قجرتایم

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  از شاهزادگان هشیار قاجار تا فساد درباری!

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

4.7/5 - (30 امتیاز)

7 پاسخ

  1. آخوندها و نظام جمهوری اسلامی از تمام اپوزیسیون و مخالفین رژیم شاه استفاده کردند برای تثبیت قدرت خود و بعد آنها را که خوش خیالانه فکر می کردند بعد از انقلاب و سقوط رژیم گذشته افسار حکومت را خود در دست می گیرند و آخوندها را کناز می گذارند را قلع و قمع و یا ترور و اعدام و یا وادار به فرار و گوشه نشینی کردند و خود دیکتاتوری جدیدی را بنا نهادند. از بازرگان و بنی صدر و قطب زاده و آیت الله منتظری و …

  2. برای جزئیات بیشتر میتونید مستند سه قسمتی فرزند انقلاب (The son of the revolution ) رو در رسانه یوتوب تماشا کنید؛ تشکر ویژه از عوامل سایت برای این مطلب تر و تمیز!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *