بیستم/۲۰ دی‌ماه در تاریخ – زادروز حسین کاظم‌زاده و…

بیستم/۲۰ دی‌ماه در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز شاهرخ مِسکوب؛ شاهنامه‌پژوه، مترجم و نویسنده، تا درگذشت امیرکبیر؛ نخستین صدراعظم ایران در زمان ناصرالدین‌شاه قاجار که به‌فرمان ناصرالدین‌شاه قاجار در حمام فین کاشان به‌قتل رسید که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
بیستم/۲۰ دی‌ماه در تاریخ

بیستم/۲۰ دی‌ماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز ملی توسعه در ایران؛ به‌مناسبت سالروز درگذشت امیرکبیر

 


 

  • وقایع

– در سال ۱۳۵۹خ؛ عملیات توکل توسط نیروهای مسلح ایران انجام شد.
– بمباران ۲ مدرسۀ پسرانه در بروجرد (در استان لرستان) و دیگر مدارس نقاط مختلف ایران توسط عراق در سال ۱۳۶۵خ که منجر به‌کشته‌شدن ۶۰ دانش‌آموز شد.

 


 

  • زادروزها

– زادروز حسین کاظم‌زاده (ایرانشهر) در سال ۱۲۶۲خ؛ به‌دلیل انتشار مجله‌ای معروف به‌ایرانشهر بین سال‌های ۱۳۰۱ تا ۱۳۰۶خ شناخته شده‌است. وی برادر دمکرات معروف؛ دکتر زین‌العابدین است. او مدتی دیپلمات سفارت ایران در لندن بود.
– زادروز شاهرخ مسکوب در سال ۱۳۰۴خ؛ پژوهش‌گر، شاهنامه‌پژوه، مترجم و نویسندۀ معاصر ایران
– زادروز اسحاق جهانگیری کوهشاهی در سال ۱۳۳۶خ؛ سیاست‌مدار و مدیر ارشد اجرایی که به‌عنوان معاون اول رئیس‌جمهور در دولت یازدهم و دوازدهم فعالیت می‌کرد.
– زادروز آهو جهانسوز شاهی (سارا شاهی) در سال ۱۳۵۸خ؛ بازیگر آمریکایی که رتبۀ ۹۰ را در مجلۀ ماکزیم در لیست صد زن جذاب سال ۲۰۰۵م کسب کرده و در سال ۲۰۰۶م نیز به‌رتبۀ ۶۶ صعود کرده‌است. وی در سال ۲۰۱۲م مقام ۳۶ را در این لیست از آن خود کرده و همچنین از هلهله‌چیان تیم دالاس کاوبویز بوده‌است. وی از نوادگان بهمن‌میرزا (بهاءالدوله) است.

 


 

  • درگذشت

– درگذشت فیروز میرزا نصرت‌الدولۀ سوم (فیروز فیروز) در سال ۱۳۱۶خ؛ فرزند شاهزاده عبدالحسین میرزا فرمانفرما و فاطمه‌خانم عزت‌السلطنه (عزت‌الدوله) دختر مظفرالدین‌شاه قاجار که شهرت او در تاریخ ایران بیش از هر چیز به‌سبب نقش‌داشتن در قرارداد ۱۹۱۹م است که به‌عنوان وزیر امور خارجه، یکی از ۳ امضاکنندۀ قرارداد بود. همچنین او در پیشبرد برنامه‌های اصلاحی و تجددگرایانه‌ای همچون وضع قوانین عرفی و تجدید سازمان دادگستری نقش داشت. مبتکر صدور شناسنامه در ایران بود و در به‌سلطنت‌رسیدن رضاخان هم از او هواداری کرد و از دولت‌مردان دوران رضاشاه شد، اما به‌خاطر اتهام دریافت رشوۀ ۲۸ هزار پوندی از انگلستان در قرارداد ۱۹۱۹م، به‌دستور رضاشاه به‌زندان سمنان افتاد و در آن‌جا درگذشت.
– درگذشت میرزا محمدتقی‌خان فراهانی (امیرکبیر) در سال ۱۲۳۰خ؛ نخستین صدراعظم ایران در زمان ناصرالدین‌شاه قاجار که به‌فرمان ناصرالدین‌شاه قاجار در حمام فین کاشان به‌قتل رسید.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  دهم/10 آذرماه در تاریخ - درگذشت سیدحسن طباطبایی و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *