بیست‌و‌سوم/۲۳ شهریورماه در تاریخ – درگذشت مرتضی راوندی و…

بیست‌و‌سوم/۲۳ شهریورماه در تاریخ را می‌خوانید. از سفر انوشه انصاری به‌عنوان اولین زن گردش‌گر فضایی به‌دُور مدار زمین، تا درگذشت هانیبال الخاص؛ نقاش، منتقد، مترجم و نویسندۀ آشوری‌تبار اهل ایران و از نقاشان نوگرای معاصر ایران که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
بیست‌و‌سوم/۲۳ شهریورماه در تاریخ

بیست‌و‌سوم/۲۳ شهریورماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 


 

  • وقایع

– سفر انوشه انصاری به‌عنوان اولین زن گردش‌گر فضایی به‌دُور مدار زمین در سال ۱۳۸۵خ

 


 

  • زادروزها

– زادروز ابوالعباس عبدالله مَأموُن (مأمون) در سال ۱۶۵خ؛ هفتمین خلیفۀ عباسی که پس از ابوعبدالله محمد امین به‌خلافت رسید.
– زادروز زهرا دولت‌آبادی در سال ۱۳۴۱خ؛ فیلم‌ساز ایرانی که آخرین کارهایی وی به‌عنوان نویسنده و کارگردان، مستندی کوتاه با نام «اشکانی» و پیش از آن‌هم او تهیه‌کنندۀ اجرایی مستندی با عنوان «بانوی گل سرخ» بود که توسط مجتبی میرطهماسب به‌نویسندگی، تهیه و کارگردانی رسیده‌بود. او در سال ۱۹۹۶م برای اولین‌بار به‌عنوان مدیر تولید شروع به‌کار کرد و بعداً به‌عنوان تهیه‌کنندۀ همکار در کمپانی وارنر برادرز انیمیشن ارتقا یافت.
– زادروز بابک برزویه در سال ۱۳۴۸خ؛ عکاس، بازیگر و کارگردانی که همکاری با کارگردان‌های مطرحی همچون رسول ملاقلی‌پور، مسعود کیمیایی و مهران مدیری را در کارنامۀ خود دارد. وی در سال ۱۳۷۵خ برندۀ دیپلم و سیمرغ بلورین بهترین عکاس فیلم برای عکاسی فیلم سفر به‌چزابه (ساختۀ رسول ملاقلی‌پور) شد. او با عکاسی بیش از ۱۰ مجموعۀ تلویزیونی، ۳۵ فیلم سینمایی بلند و کوتاه و بیش از ۲۰۰ تئاتر داخلی، یکی از فعال‌ترین عکاسان هنری ایران بود.
– زادروز سیامک نمازی در سال ۱۳۵۰خ؛ تاجر ایرانی‌آمریکایی که از تاریخ ۱۳ اکتبر ۲۰۱۵م در ایران بازداشت شده‌است. در تاریخ ۲۲ فوریۀ ۲۰۱۶م، مقامات ایرانی محمدباقر نمازی‎، پدر سیامک را هنگام ورود به‌کشور برای بازدید از پسرش دستگیر کردند. همچنین در تاریخ ۱۸ اکتبر ۲۰۱۶م، نمازی به‌دلیل همکاری با دولت خارجی به ۱۰ سال زندان محکوم شد.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  بیست‌و‌هفتم/27 اکتبر در تاریخ - درگذشت لو رید و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت میراحمد سیدفخری‌نژاد (شیون فومنی) در سال ۱۳۷۷خ؛ شاعری گیلانی
– درگذشت مرتضی راوندی در سال ۱۳۷۸خ؛ از تاریخ‌نویسان معاصر
– درگذشت هانیبال الخاص در سال ۱۳۸۹خ؛ نقاش، منتقد و مدرس هنری، مترجم و نویسندۀ آشوری‌تبار اهل ایران و از نقاشان نوگرای معاصر ایران
– درگذشت یدالله رؤیایی (رؤیا) در سال ۱۴۰۱خ؛ شاعر و متفکری که پس از خروج از زندان اولین شعرهای خود را در ۲۲ سالگی نوشت و در مجلات آن‌زمان با نام مستعار «رؤیا» منتشر کرد.
– درگذشت محمد محمدعلی در سال ۱۴۰۲خ؛ نویسنده، عضو کانون نویسندگان ایران، مدرس داستان‌نویسی و پژوهش‌گر

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *