بیست‌و‌هشتم/۲۸ تیرماه در تاریخ – زادروز سیمین بهبهانی و…

بیست‌و‌هشتم/۲۸ تیرماه در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز سیمین خلیلی (سیمین بهبهانی)؛ معلم و نویسنده و شاعر و غزل‌سرای معاصر ایرانی، تا درگذشت احمد قوام (قوام‌السلطنه)؛ سیاست‌مدار ایرانیِ پایانِ دوران قاجار و روزگار پهلوی که ۵ بار نخست‌وزیر ایران شد که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
بیست‌و‌هشتم/۲۸ تیرماه در تاریخ

بیست‌و‌هشتم/۲۸ تیرماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– جشن مردگان در سرزمین طبرستان و کُشتی لوچو (از ورزش‌های بومی مازندران، مادر کُشتی آزاد آن منطقه) در بعضی از شهرها

 


 

  • وقایع

– در سال ۱۳۲۸خ؛ عبدالحسین هژیر نخست‌وزیر سابق به‌وزارت دربار منصوب شد.
– در سال ۱۳۵۰خ؛ فریدون جم رئیس ستاد مشترک، از خدمت معاف شد.
– در سال ۱۳۵۰خ؛ غلامرضا ازهاری از سپهبدی با ارتقاء به‌درجۀ ارتشبدی به‌ریاست ستاد مشترک منصوب گردید.
– عملیات نامنظم فتح ۸ در شمال موصل در عمق خاک عراق توسط سپاه در سال ۱۳۶۶خ

 


 

  • زادروزها

– زادروز منوچهر ستوده در سال ۱۲۹۰خ؛ ایران‌شناس، جغرافی‌دان تاریخی، استاد دانشگاه تهران و پژوهش‌گر برجسته، با انتشار حدود ۶۰ جلد کتاب و نزدیک به ۳۰۰ مقاله، نخستین ایرانی‌ای که اولین فرهنگ گویشی را به‌چاپ رسانید.
– زادروز سیمین خلیلی (سیمین بهبهانی) در سال ۱۳۰۶خ؛ معلم، نویسنده، شاعر و غزل‌سرای معاصر ایرانی و از اعضای کانون نویسندگان ایران، سرایش بیش از ۶۰۰ غزل در ۲۰ کتاب
– زادروز اسماعیل عبدی در سال ۱۳۵۳خ؛ دبیر رسمی آموزش‌و‌پرورش اسلامشهر با ۲۱ سال سابقۀ تدریس که عضو کانون صنفی معلمان تهران بوده و از سال ۱۳۸۵خ نیز چندین‌بار دستگیر شده و به‌زندان کچویی کرج منتقل شده‌است.

 


 

  • درگذشت

– درگذشت جلال‌الدین همایی در سال ۱۳۵۹خ؛ ادیب و حافظ قرآن و الفیه که در شعر تخلصش سنا بود. آشنا با جَفْر (یک کتاب مقدس عرفانی شیعۀ اثنی‌عشری) و اسطرلاب و نجوم قدیم، وی یکی از حروف (مجلدات) لغت‌نامۀ دهخدا را نیز تدوین کرده‌است. وی نوۀ همای شیرازی (رضاقلی‌خان، مشهور به‌میرزا محمدعلی همای شیرازی، یکی از شعرای قرن ۱۳ه.ق) است.
– درگذشت احمد قوام (قوام‌السلطنه) در سال ۱۳۳۴خ؛ سیاست‌مدار ایرانیِ پایانِ دوران قاجار و روزگار پهلوی که ۵ بار نخست‌وزیر ایران شد (۲ بار در زمان حکومت احمدشاه قاجار و ۳ بار در زمان حکومت محمدرضا پهلوی)
– درگذشت صادق سرمد در سال ۱۳۳۹خ؛ شاعر، روزنامه‌نگار، حقوق‌دان و سیاست‌مدار اهل ایران بود.
– درگذشت سیدسعید مهدیون در سال ۱۳۵۹خ؛ سپهبد نیروی هوایی شاهنشاهی، خلبان جنگنده و فرماندۀ پدافند هوایی آن نیرو طیِ سال‌های ۱۳۵۵ تا بهمن‌ماه ۱۳۵۷خ بود. وی تنها ۲ روز؛ یعنی ۲۳ و ۲۴ بهمن‌ماه ۱۳۵۷خ ریاست ستاد نیروی هوایی ملی ایران را بر عهده داشت. او در سال ۱۳۵۹خ به‌اتهام فرماندهی کودتای نوژه اعدام شد.
– درگذشت آیت محققی در سال ۱۳۵۹خ؛ سرتیپ خلبان اف-۴ فانتوم ۲ نیروی هوایی شاهنشاهی ایران، فرماندۀ پایگاه یکم شکاری مهرآباد و از اعضای تیم آکروجت تاج طلایی که پس از انقلاب ۱۳۵۷خ ایران، عضو شورای رهبری کودتای نوژه با عنوان «قیام نقاب» بود که پس از کشف کودتا در تاریخ ۱۸ تیرماه ۱۳۵۹خ دستگیر، محاکمه و اعدام گردید.
– درگذشت خسرو شکیبایی در سال ۱۳۸۷خ؛ هنرپیشۀ سینما
– درگذشت محمدحسن گنجی در سال ۱۳۹۱خ؛ بنیان‌گذار دانش جغرافیای نوین و هواشناسی در ایران، عهده‌دار مقام معاونت اول سازمان جهانی هواشناسی و همین‌طور شورای اجرایی آن و مسئول راه‌اندازی و اولین رئیس دانشگاه بیرجند بین سال‌های ۱۳۵۶ تا ۱۳۵۷خ

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  یازدهم/11 نوامبر در تاریخ - درگذشت یاسر عرفات و...

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *