بیست‌و‌هفتم/۲۷ سپتامبر در تاریخ – درگذشت کلیف برتون و…

بیست‌و‌هفتم/۲۷ سپتامبر در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز گراتزیا دلدا؛ نویسندۀ ایتالیایی اهل جزیرۀ ساردینیا و در برندۀ جایزۀ نوبل ادبیات، تا درگذشت ایوان الکساندرویچ گنچاروف؛ نویسندۀ رمان اهل روسیه که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
بیست‌و‌هفتم/۲۷ سپتامبر در تاریخ

بیست‌و‌هفتم/۲۷ سپتامبر در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز جهانی گردشگری یا جهانگردی

 


 

  • وقایع

– در سال ۱۹۰۵م؛ فرمول هم‌ارزی جرم و انرژی، یکی از مشهورترین معادله‌ها در علم فیزیک، توسط آلبرت اینشتین انتشار یافت.
– در سال ۱۹۳۹م؛ در جریان جنگ جهانی دوم و حملۀ نیروهای آلمان نازی به‌ورشو، پایتخت لهستان، این شهر پس از ۱۹ روز مقاومت، تسلیم نیروهای آلمان شد.
– در سال ۱۹۹۶م؛ طالبان با تصرف کابل پایتخت افغانستان، ایجاد یک دولت اسلامی در آن کشور را اعلام کردند و نجیب‌الله، رئیس دولت کمونیستی سابق افغانستان، توسط آنان به‌دار آویخته‌شد.

 


 

  • زادروزها

– زادروز استفان باتوری در سال ۱۵۳۳م؛ یکی از اشراف‌زادگان کشور مجارستان و شاهزادۀ ترانسیلوانیا و شاه لهستان که یکی از بهترین و برجسته‌ترین فرمانروایان مشترک‌المنافع لهستان‌لیتوانی محسوب می‌شود. او علیه توسعه‌طلبی روسیه در منطقه به‌پا خاست و در جنگ لیوونی، موفق شد که روس‌ها را به‌مرزها و سرحدات خود عقب براند. او همچنین در مرزهای جنوبی خود، پیمانی طبق اصول مسیحیت را با روسیه امضاء کرد و در برابر عثمانی‌ها نیز ایستادگی نمود.
– زادروز جرج کروکشَنک در سال ۱۷۹۲م؛ تصویرگر و کاریکاتوریست بریتانیایی دوران ویکتوریا
– زادروز آلفرد تیر ماهان در سال ۱۸۴۰م؛ افسر نیروی دریایی آمریکا، ژئواستراتژیست و مربی که نویسندۀ کتاب اثرگذار و نامدار تاثیر و نفوذ قدرت دریایی در تاریخ بود. او در این کتاب اثبات می‌کرد که نیروی دریایی، عاملی قاطع برای فرمانروایی بر جهان بوده‌‌است.
– زادروز گراتزیا دلدا در سال ۱۸۷۱م؛ نویسندۀ ایتالیایی اهل جزیرۀ ساردینیا و در برندۀ جایزۀ نوبل ادبیات در سال ۱۹۲۶م
– زادروز فرانچسکو توتی در سال ۱۹۷۶م؛ بازیکن فوتبال پیشین اهل ایتالیا که در طول دوران بازی حرفه‌ای خود، فقط برای باشگاه رُم و تیم ملی ایتالیا بازی کرد.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  بیست‌و‌چهارم/24 شهریورماه در تاریخ - درگذشت عبدالحسین زرین‌کوب و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت ایوان الکساندرویچ گنچاروف در سال ۱۸۹۱م؛ نویسندۀ رمان اهل روسیه
– درگذشت ادگار دگا در سال ۱۹۱۷م؛ نقاش فرانسوی که علاوه بر نقاشی و طراحی، در زمینه‌های مجسمه‌سازی و چاپ نیز فعالیت داشت.
– درگذشت کلیف برتون در سال ۱۹۸۶م؛ نوازندۀ چیره‌دست گیتار بیس و دومین بیسیست گروه متالیکا
– درگذشت محمد نجیب‌الله احمدزی در سال ۱۹۹۶م؛ پزشک و سیاست‌مدار افغان که ۵ سال ریاست خدمات امنیت دولتی افغانستان را عهده‌دار بود و سپس پنجمین رئیس‌جمهور افغانستان و واپسین رئیس‌جمهور حکومت جمهوریِ دموکراتیک افغانستان شد.

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *