بیست‌و‌هفتم/۲۷ مارس در تاریخ – درگذشت یوری الکسی‌یویچ گاگارین و…

بیست‌و‌هفتم/۲۷ مارس در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز ویلهلم کُنراد رونتگِن؛ فیزیک‌دان آلمانی و کاشف پرتو ایکس و برندۀ اولین جایزۀ نوبل فیزیک، تا درگذشت یوری الکسی‌یویچ گاگارین؛ فضانورد روسی و نخستین فضانورد جهان که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
بیست‌و‌هفتم/۲۷ مارس در تاریخ

بیست‌و‌هفتم/۲۷ مارس در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

– روز جهانی تئاتر

 


 

  • وقایع

– در سال ۱۷۳۸م؛ پارلمان انگلستان به‌دولت اسپانیا اعلان جنگ داد.
– در سال ۱۷۹۴م؛ نیروی دریایی ایالات متحده پایه‌گذاری شد.
– در سال ۱۷۹۷م؛ ناتانیل بریگز، در نیوهمشایر آمریکا، نخستین ماشین‌لباسشویی را که ساخته‌بود، در معرض تماشا گذاشت.
– در سال ۱۸۶۶م؛ نخستین آمبولانس جهان که با اسب کشیده‌می‌شد، آغاز به‌کار کرد.
– در سال ۱۹۱۰م؛ نخستین هواپیما از روی آب به‌پرواز درآمد. این کار در فرانسه انجام گرفت و از آن پس ساخت هواپیماهایی که به‌جای فرودگاه زمینی از دریا برای فرودآمدن و بلندشدن استفاده می‌کردند رایج شد.
– در سال ۱۹۳۰م؛ جمهوری ترکیه، نام اسلامبول را به‌استانبول، و نام آنقوره را به‌آنکارا تغییر داد.
– در سال ۱۹۳۳م؛ امپراتوری ژاپن در پاسخ به‌محکومیت اشغال منچوری توسط این کشور و ایجاد دولت دست‌نشاندۀ مانچوکوئو در آن از طرف جامعۀ ملل، از این سازمان کناره‌گیری کرد.
– در سال ۱۹۳۹م؛ جنگ داخلی ۳ ساله و خونین اسپانیا با پیروزی راست‌گرایان به‌ریاست ژنرال فرانکو پایان یافت. در جریان این جنگ، چپ‌گرایان کشورهای مختلف و دولت شوروی از چپ‌ها (جمهوری‌خواهان) و دولت‌های ایتالیا و آلمان از راست‌گرایان حمایت می‌کردند و به‌آنان اسلحه و پول می‌رساندند.
– در سال ۲۰۱۴م؛ مجمع عمومی سازمان ملل متحد، با تصویب قطعنامۀ ۶۸/۲۶۲ بر تمامیت ارضی اوکراین تأکید کرد و همه‌پرسی الحاق کریمه به‌روسیه را مردود خواند.

 


 

  • زادروزها

– زادروز ویلهلم کُنراد رونتگِن در سال ۱۸۴۵م؛ فیزیک‌دان آلمانی و کاشف پرتو ایکس و برندۀ اولین جایزۀ نوبل فیزیک در سال ۱۹۰۱م
– زادروز اوتو والاخ در سال ۱۸۴۷م؛ شیمی‌دان آلمانی که در سال ۱۹۱۰م برای خدماتش در زمینۀ شیمی آلی و صنعت در شیمی، به‌کمک گام‌های پیشروی خود در ترکیب‌های آلیفاتیک حلقوی، موفق به‌دریافت جایزۀ نوبل شیمی شد.
– زادروز وَنسان دَندی در سال ۱۸۵۱م؛ آهنگ‌ساز و آموزگار موسیقی فرانسوی
– زادروز هنری رویس در سال ۱۸۶۳م؛ صنعت‌گر، کارآفرین و مکانیک انگلیسی فعال در صنعت خودروسازی که در سال ۱۹۰۶م شرکت خودروسازی رولزرویس را به‌همراه چارلز رولز تأسیس کرد.
– زادروز هاینریش مان در سال ۱۸۷۱م؛ رمان‌نویس آلمانی و برادر توماس مان نویسندۀ بزرگ
– زادروز لودویگ میس فندر روهه در سال ۱۸۸۶م؛ معمار مشهور آلمانی‌آمریکایی و سومین مدیر باوهاوس (یک مدرسۀ معماری و هنرهای کاربردی در آلمان)
– زادروز استفان وول در سال ۱۹۲۲م؛ داستان‌نویس قرن ۲۰م اهل فرانسه
– زادروز مستیسلاف لئوپولدوویچ روستروپوویچ در سال ۱۹۲۷م؛ نوازندۀ معروف ویولنسل و رهبر ارکستر اهل شوروی سابق با تبار لهستانی و دارندۀ نشان شوالیگی
– زادروز کوئِنتین جِروم تارانتینو در سال ۱۹۶۳م؛ کارگردان، هنرپیشه و فیلم‌نامه‌نویس آمریکایی که برندۀ جایزۀ نخل طلاییِ بهترین کارگردان، هنرپیشه و همچنین برندۀ جایزۀ اسکار بهترین فیلم‌نامه‌نویس است.
– زادروز ماریا کری در سال ۱۹۶۹م؛ خواننده، ترانه‌نویس، تهیه‌کنندۀ موسیقی و بازیگر آمریکایی که به‌دلیل گسترۀ آوازی پنج‌اکتاوی (گسترۀ صوتی وکال)، سبک آواز ملیزماتیک (تحریر؛ صدایی آهنگین در اجرای آواز) و گسترۀ صوتی سوت ثبت‌شده‌اش مشهور است و از او به‌عنوان بزرگ‌ترین آوازخوان و ملکۀ کریسمس یاد می‌شود.

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  پانزدهم/15 آذرماه در تاریخ - زادروز سیدضیاءالدین شادمان و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت تئودور دو بری (تئودوروس دی بری) در سال ۱۵۹۸م؛ حکاک، زرگر، ویراستار و ناشری که به‌خاطر تصاویر سفرهای اروپایی اولیه به‌قارۀ آمریکا مشهور بود. بیشتر کتاب‌های او بر اساس مشاهدات دست‌اول کاشفان بوده‌است.
– درگذشت یوری الکسی‌یویچ گاگارین در سال ۱۹۶۷م؛ فضانورد روسی و نخستین فضانورد جهان
– درگذشت یاروسلاو هیروفسکی در سال ۱۹۶۷م؛ شیمی‌دان، مخترع و برندۀ جایزۀ نوبل اهل جمهوری چک که در سال ۱۹۵۹م به‌خاطر کشف و توسعۀ شیوه‌های تحلیلی قطب‌نگاری، موفق به‌دریافت جایزۀ نوبل شیمی شد.
– درگذشت موریس کرنلس اشر در سال ۱۹۷۲م؛ هنرمند گرافیک اهل هلند که آثار شگرفی از حکاکی روی چوب، چاپ سنگی و قلم‌زنیِ سایۀ روشن را خلق کرد که از محاسبات ریاضی الهام گرفته‌اند.
– درگذشت بیلی وایلدر در سال ۲۰۰۲م؛ کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس، تهیه‌کننده و روزنامه‌نگار آمریکایی اتریشی‌تبار که در مجموع ۶ بار برندۀ اسکار شده‌بود که شامل ۱ اسکار بهترین فیلم، ۲ اسکار بهترین کارگردانی و ۳ اسکار بهترین فیلم‌نامۀ اقتباسی و غیر اقتباسی می‌باشد. وی همچنین تندیس یک عمر دستاورد هنری را دریافت کرده‌است.
– درگذشت استانیسلاو لم در سال ۲۰۰۶م؛ نویسندۀ رمان لهستانی با آثار علمی‌تخیلی

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *