بیست‌و‌پنجم/۲۵ مهرماه در تاریخ – درگذشت میرزا محمد فرخی یزدی و…

بیست‌و‌پنجم/۲۵ مهرماه در تاریخ را می‌خوانید. از زادروز شمس‌الدین محمد جوینی؛ از شعرا و نویسندگان و وزرای به‌نامِ ایرانی، تا درگذشت میرزا محمد فرخی یزدی؛ آزادی‌خواه و دموکرات صدر مشروطیت و سردبیر نشریات حزب کمونیست ایران که از مهم‌ترین افراد و وقایع این روز در تاریخ هستند.
بیست‌و‌پنجم/۲۵ مهرماه در تاریخ

بیست‌و‌پنجم/۲۵ مهرماه در تاریخ را می‌خوانید.

 

  • مناسبت‌ها

 


 

  • وقایع

– در سال ۱۳۲۵خ؛ محمدرضاشاه پهلوی، پرواز آزمایشی از فرودگاه بین‌المللی مهرآباد به‌فرودگاه دوشان‌تپه انجام داد و گواهی‌نامۀ خلبانی دریافت کرد.
– در سال ۱۳۴۴خ؛ امیرعباس هویدا، رئیس دولت وقت، استعفای خود را به‌محمدرضاشاه پهلوی ابلاغ کرد و بار دیگر مأمور تشکیل دولت شد.
– گشایش موزۀ مردم‌شناسی و حمام گنج‌علی‌خان در کرمان در سال ۱۳۵۰خ
– تصرف مرکز شورشیان عمان در ظفار توسط نظامیان ایران و با حمایت نیروی هوایی عمان در سال ۱۳۵۴خ
– اعتصاب کارکنان شیلات گرگان، کارخانه‌جات مقدم و سازمان ورزش در سال ۱۳۵۷خ
– آغاز اعتصاب غذای یک‌هفته‌ای زندانیان سیاسی در تبریز در سال ۱۳۵۷خ
– حملۀ ارتش بعث عراق به‌کرمانشاه در سال ۱۳۵۹خ
– اشغال موقت موسیان و دهلران توسط ارتش بعث عراق در سال ۱۳۵۹خ
– عملیات عاشورا در ارتفاعات مرزی میمک در سال ۱۳۶۳خ
– تشکیل کانون مطبوعات کشور در سال ۱۳۶۴خ
– گشایش نمایشگاه فرهنگ و هنر ایران در چین در سال ۱۳۸۴خ

 


 

  • زادروزها

– زادروز شمس‌الدین محمد جوینی (خواجه شمس‌الدین محمد جوینی) در سال ۶۶۳خ؛ ادیب، شاعر، وزیر، صاحب‌دیوان، ارغون‌خان (چهارمین ایلخانان)، از شعرا، نویسندگان و وزرای به‌نامِ ایرانی که در بسط و نشر علم و عمران و آبادی خدمات شایان تحسین انجام داد.
– زادروز میرزا نصرالله‌خان نائینی (مشیرالدوله) در سال ۱۲۱۹خ؛ وی به‌مدت ۷ سال از ۱۸ مردادماه ۱۲۷۸ تا ۶ مردادماه ۱۲۸۵خ وزیر امور خارجۀ ایران در زمان مظفرالدین‌شاه و همچنین از ۹ مردادماه تا ۱۸ اسفندماه ۱۲۸۵خ نخست‌وزیر ایران در زمان مظفرالدین‌شاه قاجار و محمد‌‌‌علی‌شاه قاجار بود.
– زادروز کاوه کاظمی در سال ۱۳۳۱خ؛ نویسنده و عکاس مطبوعاتی ساکن ایران

شاید این پست هم برای شما جالب باشد:  دوازدهم/12 اردیبهشت‌ماه در تاریخ - درگذشت ناصرالدین‌شاه قاجار و...

 


 

  • درگذشت

– درگذشت میرزا محمد فرخی یزدی (تاج‌الشعرا) در سال ۱۳۱۸خ؛ شاعر و روزنامه‌نگار آزادی‌خواه و دموکرات صدر مشروطیت که سردبیر نشریات حزب کمونیست ایران، از جمله روزنامۀ طوفان بود. او همچنین نمایندۀ مردم یزد در دورۀ هفتم مجلس شورای ملی بود و در زندان قصر گفته‌شده به‌دست پزشک احمدی و به‌دستور رضاشاه کشته‌شد.
– درگذشت رضا حقیقت‌نژاد در سال ۱۴۰۱خ؛ روزنامه‌نگاری که به‌عنوان کارشناس و تحلیل‌گر مسائل سیاسی با رسانه‌های فارسی‌زبان داخل و خارج از ایران همکاری می‌کرد.

 

روزشمار قجرتایم

اگر به «تاریخ» علاقه‌مند هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما در اینستاگرام خود به خانواده‌ی بزرگ ۳۴۰,۰۰۰ نفری «قجرتایم» بپیوندید! صفحه‌ی اینستاگرام ما به صورت «روزمره»، بروزرسانی می‌شود؛ پس همین حالا افتخار بدهید و در اینستاگرام خود شناسه‌ی «QajarTime» را جستجو و فالو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *